Hydraulikkpumpe bråker

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

Hei og hå

Jeg byttet akkumulatorkule her igår siden den tikket hele tiden
men jeg må ha gjort noe feil når jeg satt på den nye, eller så er det noe galt med den nye kula.
med jevne mellomrom, med økt frekvens når jeg øker turtallet, kommer det noe skikkelig raklelyd fra hydraulikkpumpa. jeg kjenner også hvis jeg kjører sakte i feks 2dre gir, at når denne lyden kommer, bremses motoren pga motstanden i pumpa, slik at det rykker og napper i bilen.

jeg fant ut i etterkant at jeg hadde strammet 12mm på akkumulatoren for stramt(den skal visst skrues til med fingrene og så bitte litt med fastnøkkelen) jeg strammet den til godt med fastnøkkelen og skrudde den nok for langt inn. kan det være at det har gjort noe med hydraulikksystemet som gjør at pumpa må jobbe veldig hardt?
eller kan den nye kula være feil? det skal være en 62bars kule.(står ikke BAR på den men står 62 og noen andre bokstaver)

Takker for tips!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by Göran W »

gsak wrote:jeg fant ut i etterkant at jeg hadde strammet 12mm på akkumulatoren for stramt(den skal visst skrues til med fingrene og så bitte litt med fastnøkkelen) jeg strammet den til godt med fastnøkkelen og skrudde den nok for langt inn. kan det være at det har gjort noe med hydraulikksystemet som gjør at pumpa må jobbe veldig hardt?
eller kan den nye kula være feil? det skal være en 62bars kule.(står ikke BAR på den men står 62 og noen andre bokstaver)
Beror säkert på att du drog åt alltför hårt! Innanför 12mm-skruven finns en fjäder och en liiiten kula. Om du drar åt hårt pressas fjädern ihop och nästa steg är att kulan ELLER sätet för kulan deformeras. Pumpen får slita oerhört för att övervinna detta. Dessutom kan du få svårt att någonsin få denna ventil att täta igen..... Om du fortsätter köra kan pumpen eller något därmellan komma att sprängas alternativt (om du nu har lossat 12mm igen) kan du få svårt att hålla trycket uppe!!!!
Byt hela regulatorn!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

Takk! Kan jeg ta en ny fra en hvilken som helst bx, eller må det være diesel?

mvh
Kristian
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by Göran W »

gsak wrote:Takk! Kan jeg ta en ny fra en hvilken som helst bx, eller må det være diesel?
Tror att alla BX är lika. Om sätet klarat sig så kan du ta kula, fjäder och skruv från vilken modell som helst.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

Fra xantia passer selve regulatoren ikke, ihvertfall ikke fra den xantiaen jeg har tatt fra.
på min bx 89 diesel har regulatoren et tredje metallrør, på undersiden, den jeg tok fra xantia hadde bare de to oppå.
vet noen om de fra cx har det tredje røret?
jeg byttet og den lille metallkula men det gjorde ikke forskjell....
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

kan det være at da jeg byttet regreim(som jeg gjorde samtidig) så herjet jeg for mye med det øverste tannhjulet, det som sitter på kammen? hvis lageret her var dårlig og slitt fra før kan kanskje lyden komme fra reimhjulet reima til hydraulikkpumpa sitter på?(reimhjulet til hydraulikkpumpa sitter vel også på kammen?)

men det stemmer kanskje ikke overens med at jeg merker motoren går tyngre og at det lugger når hydraulikkpumpa jobber?


FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA*******************************NNNNNNNNNNN
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by tronde »

gsak wrote: jeg byttet og den lille metallkula men det gjorde ikke forskjell....
Kan ikke skjønne at kula skal lage dette problemet. Hvis kula ikke tetter, vil LHM gå i retur til til tanken uten at det bygges opp særlig trykk. Det er først når pumpa har mottrykk at den lager mye lyd.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

da har sannsynligvis pumpa mye mottrykk ? kan feil i regulatoren forårsake det?
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by tronde »

gsak wrote:da har sannsynligvis pumpa mye mottrykk ? kan feil i regulatoren forårsake det?
Hva skjer hvis du løsner 12mm skruen en halv omdreining, og gir litt forskjellig gass? Du kan selvfølgelig ikke kjøre da, for du vil ikke ha trykk.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by Göran W »

Jag har detaljstuderat regulatorn och Tronde har rätt. Deformerad kula ska INTE kunna ge övertryck - bara tryckfall! Andra fel i regulatorn ser dock ut att kunna orsaka felet - t.ex. om en flis från kula eller säte fastnar i sliden.....
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by tronde »

gsak wrote:Fra xantia passer selve regulatoren ikke, ihvertfall ikke fra den xantiaen jeg har tatt fra.
på min bx 89 diesel har regulatoren et tredje metallrør, på undersiden, den jeg tok fra xantia hadde bare de to oppå.
vet noen om de fra cx har det tredje røret?
jeg byttet og den lille metallkula men det gjorde ikke forskjell....
Jeg kjenner ikke BX, og heller ikke alle typer av regulatorene. Det ser ut som om du skal ha delenummer 5274 16 som passer til

BX
- BENSIN OG 1,580L OG UTEN SERVOSTYRING
- DIESEL OG UTEN SERVOSTYRING
- DIESEL OG 1,905L OG SERVOSTYRING FOR PUMPE 6+2


Dette delenummeret passer også til Xantia

- UTEN SERVOSTYRING TIL OPR nr. 06443
- AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL TIL OPR nr. 06894
- XU7JP INJECTION OG AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL FRA OPR nr. 06895 TIL OPR nr. 07419
- XU10J2 INJECTION OG AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL OG UTEN KLIMAANLEGG TIL OPR nr. 07419
- XU10J2 INJECTION OG AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL OG REGULERT KLIMAANLEGG FRA OPR nr. 06895
- DIESEL XUD9 OG AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL OG KLIMAANLEGG FRA OPR nr. 06895 TIL OPR nr. 07238
- DIESEL XUD9 OG AUTOMATGIRKASSE OG SERVOSTYRING OG PUMPE 6+2+ANTI-SAMMENFALL OG UTEN KLIMAANLEGG FRA OPR nr. 06895 TIL OPR nr. 07260

Og XM-2
- XU10J4R INJECTION OG MANUELL GIRKASSE OG 5-DØRS SEDAN TIL OPR nr. 07272 (dette er 2,0i / 16V)


Et annet delenummer for BX er 95 588 682. Her er det kun oppgitt servostyring.

Dette passer til XM-1 unntatt DIRAVI og

XM-2
- XU10J2 INJECTION
- DIESEL XUD11A (ikke turbo)

og Xantia
- SERVOSTYRING OG HØYTRYKKSPUMPE MED 6 STEMPLER TIL OPR nr. 06808
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by gsak »

om jeg løsner 12millimeteren så er det ikke noe bråk fra pumpa. strammer jeg den igjen er ulydene der. men overtrykk eller ei, vil ikke feil på dette kunne medføre at pumpa må jobbe mye hardere? jeg må nok uansett ha ny regulator for å finne det ut.

men--- nå har det begynt å bli ulyder fra motoren også, har koblet fra pumpa og sjekket. høres kjempefin og helt normal ut på lavere turtall men når jeg øker høres det ut som om motoren holder på å falle sammen. skikkelig raklelyd. motoren malte som en katt før jeg bytta reim. tror muligens det har noe med lager til kamakslingen å gjøre.... var nok litt røff med kamtannhjulet ved bytte av reima, og bilen har jo gått over 260 000.. kan jeg kjenne på reimhjulet ut fra kamakslingen (sitter det på kammen?) som driver pumpen, om lageret/e.l. er slitt? jeg kjenner det så vidt at det er noe slark der. og er dette ev noe som lar seg bytte?

takker for all hjelp
Yddis
Posts: 21
Joined: Wed 18 May, 2011 00:40
Location: Sunnfjord

Re: Hydraulikkpumpe bråker

Post by Yddis »

gsak wrote: Jeg byttet akkumulatorkule her igår siden den tikket hele tiden
Hvordan gikk du frem? Løsnet du på "bjelken" som går under motoren? Min sitter som bare det, og jeg får ikke skikkelig tak med verktøyet jeg har... Ellers noe spesiellt en må passe på ved bytte av denne kulen?
1977 Simca 1308gt
1984 Datsun 720 singel cab
1967 AEBI TP1000
1986 Mazda B2000
1989 Citroen CX GTi
1996 Peugeot 306
1998 Citroen XM 2.1
Post Reply