Temperatursensor

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
martinh
Posts: 6
Joined: Thu 06 Oct, 2011 22:41

Temperatursensor

Post by martinh »

Temperaturvisningen for kjølevannet i min 1.7 TZD Turbo har fusket en stund, og er nå helt fraværende.
Jeg har byttet hele sensoren som sitter på termostathuset, med en helt ny, smurt opp og massert alle koblingene under batteriet men fortsatt ingen bevegelse på nålen ved høye temperaturer, annet enn at den beveger seg en liten millimeter akkurat i det jeg vrir om tenninga.
Når jeg setter kabelen som står på sensoren mot jord går nåla i dashbordet rett i peak - så det skulle jo indikere at kablingen og dashbordet er intakt.
Har i tillegg prøvd lufteskruen i termostathuset slik at jeg fikk ut eventuell luft som kunne ha samla seg der.

Motoren og vannet blir godt og rykende varmt etter en stund, men klarer ikke å få lest av noe temperatur under kjøring.

Noen som har noen tips?


Martin
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Temperatursensor

Post by Göran W »

Är du säker på att du fick RÄTT givare? Låter som att den är till lampa dvs vid en viss temp (ca 100 C) slår den till.....
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
martinh
Posts: 6
Joined: Thu 06 Oct, 2011 22:41

Re: Temperatursensor

Post by martinh »

Den ser helt lik ut, og den heter "sensor" og ikke "switch" som de til varsellampa heter.
Den som står lengre bak på termostathuset er også fysisk vesentlig større. Denne har kabel som går til rødlampen i dashet, også testet ok med å slutte den til jord.

Så ja, er rimelig sikker på at det er rett type. Får vel forsøke og ta sensoren ut igjen og se om jeg får framprovosert noe med kokende vann og et multimeter.
Det er ikke noe annet elektrisk som kan gi feil her, noen releer eller lignende som ikke slår inn som de skal?

Martin
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Temperatursensor

Post by pål »

Etter det du beskriver er sensoren død , eller av feil type.
har masse Citroèn:-)
Post Reply