Hvor forsvant effekten av kupéviften?

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Hvor forsvant effekten av kupéviften?

Post by RolandM »

BX er vel ikke kjent for verdens kraftigste og mest effektive kupévife, men likevel synes jeg man burde kunne forlange at rutene holder seg noenlunde duggfrie på innsiden også når temperaturen kryper under 0. Ikke så i praksis. Vil man se både forover og ut av sideruten samtidig bør man helst ha en hånd ledig til å skrape bort isen fra innsiden av ruten...

Etter å ha byttet til en vifte som fungerte greit i den forrige bilen den sto i, er ting bare marginalt bedre enn før. Inne i kupéen høres viften knapt, men når man åpner panseret brummer den som en veldimensjonert støvsuger. Og med panseret oppe er det også åpenbart at regulering opp-ned på viftestyrke faktisk har en utmerket og lineær effekt - men altså kun merkbar fremme i motorrommet. I mitt ringe hode tyder dette på at motstanden i viften dermed fungerer helt greit. Frostvæsken er også ny og burde ikke forkludre ting, og jeg kan ikke se noe løv eller tilsvarende som tetter igjen noe logisk sted. Men den utvilsomme aktivitet i motorrommet gir altså ikke nevneverdige resultater inne i kupéen, hvilket er meg en gåte.

Noen som har kvalifiserte ideer om hvor man begynner å feilsøke?

Bill. merk "I tåka".
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply