Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Lamper i dasjbord

Post by Kristian N »

Har du besøkt denne siden:

http://www.classicparts.org/

sender over hele landet.
Kristian N :mrgreen:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Egentlig tror jeg det kan være meget nyttig for deg og følge med på denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=2898 og stille opp på neste LHM kaffe. Da treffer du en masse folk med hydraulik biler. Og det var meget rart om du ikke fikk både innføring i systemet og en til å prøvekjøre din bil. Tror du ville ha stort utbytte av det, og du skaffer deg sikkert noen nye venner også. ;-)
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by mads »

jonsto wrote:Egentlig tror jeg det kan være meget nyttig for deg og følge med på denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=2898 og stille opp på neste LHM kaffe.
Helt rett, venner i nøden hjelper ;) Nå er det en bit fra Telemark, intet fylke uten LHMkaffe må vel være målet..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

mads wrote:
jonsto wrote:Egentlig tror jeg det kan være meget nyttig for deg og følge med på denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=2898 og stille opp på neste LHM kaffe.
Helt rett, venner i nøden hjelper ;) Nå er det en bit fra Telemark, intet fylke uten LHMkaffe må vel være målet..
Telemark er jo rett rundt hjørnet, men mister citrusen i Sauland er jo et alternativ. ;-)
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Minns inte om du kollat trycket i klockorna bak (tråden börjar bli lång :lol: ) men om du inte gjort det så är det första stället! Glöm inte att kolla så att det är RÄTT klockor!!!
För lågt tryck innebär att bilen blir ganska stötig även i mindre gupp - för högt tryck ger genomslag då alltför mycket LHM kan tränga in i klockan.
Samma problem kan uppstå om den är fel justerad i höjd. En grov regel är att "rätt" normalläge är mitt mellan högsta och lägsta. Mät exempelvis mot skärmkanten, rakt ovanför hjulet. Gunga den lite upp och ner så den får stabiliseras i normalläget innan du mäter.

OBS!!!!! ALDRIG KRYPA UNDER EN HYDRALCITTRA!!!!! LIVSFARA!!!!!!!! Använd en lift med körbanor om du ska justera höjden.
Nei jeg skjekka ikke trykket i de bakre kulene. Skjekka ikke de foran heller faktisk. Tråden er blitt ganske lang ja :) Mulig det er lavt trykk foran også da? Jeg merker at når jeg har bremsa nesten helt ned og bilen bare ruller litt framover så humper den endel, spesielt foran. Vet ikke om det er bilen eller om det bare er meg som innbiller meg ting :) Bilen er ellers myk foran når jeg står å "hopper" på den med armene.
Kristian N wrote:Har du besøkt denne siden:
http://www.classicparts.org/
sender over hele landet.
Ja vet om den. Har bestilt defra tidligere.
jonsto wrote:Egentlig tror jeg det kan være meget nyttig for deg og følge med på denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=2898 og stille opp på neste LHM kaffe. Da treffer du en masse folk med hydraulik biler. Og det var meget rart om du ikke fikk både innføring i systemet og en til å prøvekjøre din bil. Tror du ville ha stort utbytte av det, og du skaffer deg sikkert noen nye venner også. ;-)
Mvh
Jeg har vært innom den tråden før, og lurt på om jeg skulle bli med en gang. Kanskje ikke så dumt å ta en tur? Gjør ikke noe å ta turen inn til Oslo, er ikke så langt :) Hadde vært veldig fint å fått en innføring i systemet og at noen prøvekjørte bilen så får jeg sikkert et godt svar på hva som er galt/ burde fikses.

Tok en tur innom Citroen i dag for å høre om de hadde fjærbein bak til BX og eventuelt hvor mye de kosta. De hadde ikke på lager og fikk heller ikke sånne inn lenger. En jeg snakka med mente det kunne være dårlig trykk i kulene bak som dere også trodde. Er jo det enkleste å skjekke det først. Skal vel ikke se bort ifra at det kan være så enkelt? Bare for moro skyld spurte jeg hva de skulle ha pr. kule... 1000 kroner pr kule skulle de ha! At det går an. Han jeg snakka med kjente meg igjen og spurte hvorfor jeg gadd å koste på bilen så mye... Virker som det bare er en jobb for de fleste der, absolutt ingen entusiasme å spore.

Mye å holde styr på med en Citroen!
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Hvordan bytter jeg kulene bak? Jeg forsto det slik tdilgere at det var litt vanskeligere?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Lamper i dasjbord

Post by Kristian N »

Hei.

Når du bytter kuler gjelder følgende:

Alltid ha motoren i gang og spaken på det høyeste.


Jekk opp bilen bak og sett under bukker! Aldri legg deg under en Citroen bil. Om og når et rør ryker blir bilen flat og da er det ikke mange cm mellom bil og bakke.
Ta helst av bakhjulene, da kommer du enklere til kuler bak. Foran er det ikke noe problem.
Løsne kule og bare løsne, ikke skru av. Kuler løsnes med kjettingavdrager for oljefilter.
Når kuler er løsnet, sett spaken i laveste posisjon og vent et minutt eller så.
Steng motoren.
Nå kan du skru av kuler, det vil si, sakte for det er fremdeles litt trykk i systemet. Det vil komme litt LHM olje og du hører trykket syser ut.
Når trykket er borte tar du av kula og for med deg pakningen også. Ny pakning innsmurt i LHM olje påsettes og kule skrus inn. Bruk kun håndkraft ala oljefiltre.
Når alle kuler er på plass tildratt med håndkraft, hjul montert , startes motoren med spaken i normal posisjon. Litt om litt kommer bilen til å heve seg, la det skje og sett spaken til topp og vent til den hever seg. Når det har skjedd, senker du den til bunnen og venter til alt er rolig. Så til topp osv. Ta dette en tre fire ganger og alt vil være normalt.Kalles Citroengymmen og fjerner evnt luft i kulekretsen. Bremser unntatt. Her er det bare trykk og ikke retur. Dog bør du ved siste gang til topp, gå ut og kontrollere LHM nivået i tanken. Gjøres jo med spaken på topp.
Når alle kuler er byttet og det bør gjøres sånn ca 60 000 km eller 5 år, vil alt bli så meget bedre.
Skifte av kuler og bytte av LHM er nok noe mange "glemmer", men det er jo viktig må vite.

Lykke til med jobben! :D
Kristian N :mrgreen:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Dårlige kuler er noe dritt, men det er ikke årsaken til at den slår nedi bak når det kjøres over fartshumper. Kan være ødelagt demperventil, men tviler på det.
Blir uvel og kvalm av å kjøre bil med lite gass i klokkene. Etterhvert som gassen forsvinner blir den hardere og hardere, og til slutt er det som å kjøre en råsenket bil på ekstrem lavprofildekk. Eller hestekjerre om man vil. Men slår nedi, nei det gjør den ikke!
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Takk for bruksanvisning Kristian.

jonsto: Hva er da problemet med bilen?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

OlavBX wrote:Takk for bruksanvisning Kristian.

jonsto: Hva er da problemet med bilen?
Kjenner ikke BX godt nok, men er rimelig sikker på at det finnes gummidempere en eller annen plass for å stoppe bevegelsen på bakhjulsoppenget i ytterpunktene. Disse hviler opphenget mot når bilen er helt nedsunket eller helt oppløftet. Skal titte litt rundt på nettet i løpet av helgen. Men dette gjelder bare det at den slår nedi. De andre problemene har jeg ingen formening om. Men jeg kan fortelle deg at jeg har kjørt en haug med CXer og har skilt på minst 4 til enhver tid, og ingen av dem oppfører seg helt likt og løfter seg like raskt.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by pål »

Hva mener du med "slår nedi" ? Merker du at fjøringsbevegelsen stopper (butter imot?) hører du noe som slår eller skraper? Trenger noe mer spesifikt om man skal kunne diagnostisere i text over nett ;)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Du sier noe der Pål. Jeg tenkte automatisk på at det var noe (hengerfeste) som slo nedi asfalten. Har en TRS som har den sykdommen. Der var gummistopperen som sitter i bunnen av "røret" som armene bak er festet i borte. Når du da fikk demperventilen til å åpne for de store hullene gikk bakhjulene maks opp, og når gummiputa var vekk så tok hengerfestet ned i asfalten. Men ????????
En prøvekjøring av bilen av en som kjenner BX er derfor å anbefale.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Det er vanskelig å forklare. Kan godt være denne gummeputa som mangler men når jeg ikke vet hvor den sitter, eller hvordan den ser ut blir det vanskelig. Klarer ikke forklare det på noe bedre måte enn at når jeg kjører over en fartsdemper, så er den myk og fin men bakfjærene stopper ikke å gå opp i hjulbuen så bilen stopper plutselig å fjære med et dunk, også "retter" den seg opp igjen.. Beste måten jeg klarer å beskrive det på er vel at den føles FOR myk bak...
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

pål wrote:Hva mener du med "slår nedi" ? Merker du at fjøringsbevegelsen stopper (butter imot?) hører du noe som slår eller skraper? Trenger noe mer spesifikt om man skal kunne diagnostisere i text over nett ;)
Slår nedi, som at fjæringa bånner. Fjæringsbevegelsen butter imot på et visst tidspunkt ja. Kan ikke si jeg hører noe som hverken slår eller skraper, bare et dunk... Skal sies at man nesten ikke hører noe lyd, er mere det at den føles som at den bånner fjæringa. Akkurat som når bilen er i laveste posisjon.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Har du mätt höjden?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply