Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Har også opplevd at Citroënverksted ikke har hørt om Hydroflush. De bruker jo ikke noe sånt selv, såvidt jeg har forstått. Hydroflushen er bra den, bare pass på at du ikke kjører mer en anbefalt. En kjappere metode er White Spirit metoden. Da skal det bare stå over natta. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Jeg måtte nesten overtale han til å fylle på Hydroflush istedet for LHM. Han fraskrev seg alt ansvar sa han.
Han mente det kunne være høydekorektøren foran som var gåen. Vi får se...
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Er noen andre feil og mangler også som kanskje dere kan hjelpe meg med? :D
Setevarmeren fungerer ikke i førersetet (typisk), lyser ikke i knappen... Bytte knapp? Sikring?
Bensinmåleren er litt rar, viser enten proppfull eller kvart tom...
Og oljetrykksmåleren fungerer ikke. Viser fullt trykk når tenning er på, men ingenting når motoren er igang.
Fjernkontrollen til bilen fungerer hellr ikke, lyser på nøkkelen men skjer ingenting. Antenna ?
Er dette vanlige feil i BX?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

OlavBX wrote:Og oljetrykksmåleren fungerer ikke. Viser fullt trykk når tenning er på, men ingenting når motoren er igang.
Är du säker på att det är oljeTRYCKsmätare? Vissa modeller har oljeNIVÅmätare! Den ger utslag när du slår på tändningen för att sedan slå av efter några sekunder..... Prova att slå på tändningen utan att starta motorn.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ja det ser ut som det kan være oljenivåmåler ja. :) Noen som vet om hydraulikkproblemene har noe med at bilen fjusker litt når man kjører?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Setevarmen: på Xantia og XM er det selve elementet i setet som pleier å ryke, det tåler ikke at man f eks setter kneet ned i puta. Kan jo hende det samme gjelder på BXen.
Bensinmåleren: mest sannsynlig selve måleren som sitter i tanken. Eller dårlig kontakt i selve instrumentet.
Fjernkontrollen: er en infrarød sender, og jeg mener feilen kan ligge i dårlig lodding på kortet inne i selve senderen. Eller det kan jo selvfølgelig være mottakeren som sitter i taket, en liten svart kuppelaktig sak.

He he, det meste er vel en vanlig feil på BX... :wink:

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by mads »

OlavBX wrote:Har bestilt time hos Citroen istedet, så blir det gjort proft. Men da jeg spurte om de kunne tømme ut LHM og erstatte med Hydroflush så sa han at det hadde han aldri hørt om?
Det er desverre ikke uvanlig at merkeverksteder ikke har peiling på og bryr seg blanke f... om Citroën. Veldig syn og merkelig, men slett ikke uvanlig. Nok dissing..

Telemark er stort, Notodden bil&speed har i hver fall folk som vet hva Citroën med LHM er for noe. Jeg har selv liten, men god erfaring med verkstedet, kursbevis på GS og CX hang tett der i hvert fall til i fjor og sånt liker jeg. Får håpe de ikke har fått importør på nakken..

I Ulefoss holdt Tor Hinnhovd(?) på, jeg vet ikke om han fortsatt tar på seg jobber. Listen med anbefalte verksteder kan kanskje hjelpe, her hadde det vært tingen med en kart-greie med verksteder og omtaler...
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ja det er synd at de ikke bryr seg og ikke har peiling. En liste med verksteder, omtaler og kart hadde vært noe :) Kanskje for hvert fylke?
Men uansett, Notodden blir litt langt for meg med tanke på at bilen ikke går som den skal. Fjæringa er noe hard også. Men jeg skal notere det verkstedet så jeg husker det til en annen gang :)
I Ulefoss har jeg sett endel Citroen stå utenfor en bygning i hovedgata. Vet ikke om det er der Hinnhovd holder til som du nevner men har sett noen GSer stå der hvertfall og 2 BXer.
Hard fjæring kommer av dårlige klokker? Bytte de to som sitter på hver sin side i motorrommet? Bare å skru av og skru på nye?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Hard fjæring; er det bare foran den er hard? Men ja, det er jo i prinsippet bare og skru av og på. Det du må huske på er at bilen må stå med fullt trykk, altså på det øverste hakket når du løsner fjæringskulene. Når du ser de har løsna, sett bilen på laveste hakk, og løsne gjerne trykket på regulatoren først ved å skru 12 mm skrua en trekvart omdreining, maks. Så er det bare å skru på de nye. Bak er det litt mer kronglete å skifte, men prinsippet er det samme. Det samme gjelder vel også akkumulatorkula.

Vær oppmerksom på at kulene kan sitte noe inni granskauen og være vanskelige å løsne uten skikkelig verktøy. Biltema har et ålreit et:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... ang-12473/

Image

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Det virker som det er bare foran ja. Hadde tenkt å ta de i første omgang hvertfall. Virker som dette er noe jeg kan greie selv. Skal motoren være igang mens jeg gjør dette? Eller skru av motoren når jeg har fått den i øverste pisisjon?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Om det bara gäller klockorna fram(?) så kan du strunta i att höja bilen. Jag antar att du byter LHM samtidigt?
Sänk bilen till lägsta - stäng av motorn - lossa 12mm-skruven lite så att du hör ett pysljud när trycket jämnas ut - byt klockorna (helst även huvudaccen) - byt LHM och rengör filter - starta motorn - stäng 12mm-skruven - höj till normalläge och invänta resning.
Ibland kan det vara svårt att få pumpen att dra och då kan du behöva höja motorvarvet lite, öppna/stänga 12mm-skruven, fylla sugledningen uppifrån, mm men det kan vi återkomma till om det krånglar.

OBS! OBS! OBS!
Klockorna ska bara dras åt med handkraft - ABSOLUT inget verktyg!
12mm-skruven ska dras LÄTT! (Den finns en fjäderbelastad kula som kan deformeras)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Takk for info. Kanskje det er verdt å prøve selv da istedet for å betale i dyre dommer for å få det gjort på verkted.
Når det gjelder akkumulatoren... Den som sitter midt i motorrommet, skal den bare skrus ut med håndkraft?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Som jeg skreiv tidligere, kulene kan sitte noe jævlig... Men de skal skrues TIL KUN med håndkraft. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Det är ett ganska lätt GDS-jobb!
Tillägg! Tänk på att kolla packningarna till klockorna. Lätt hänt att den gamla stannar kvar i hålet eller att man glömmer sätta dit den nya.......
Eventuella problem löser vi här! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Dumt spørsmål, men hva mener du med GDS-Jobb?
Og fikk ikke noe svar på det, er det bare å skur ut akkumulatoren på samme måte som de andre? Har kjøpt delene fra Classic Parts og vet ikke om jeg får bare kule eller om jeg får hele akkumulatoren med alt kula er skrudd på hvis dere skjønner hva jeg mener? Hvordan bytter man hele greia i så fall?
På Classic parts sin nettside så er det en bruksanvisning for å bytte LHM. Om bilen ikke vil reise seg som det står der, hva er høytrykkslangen som går til pumpa? Står at hvis den ikke reiser seg så fyller du Hydroflush rett i slangen som fører til pumpa.
Ikke meninga å mase men er helt grønn på det her :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply