Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Nei det er nok mulig ja.

Idag så fikk jeg delene og satt igang med å "flushe" systemet. Gjorde akkurat som dere har fortalt meg, men akkumulatorkula fikk jeg rett og slett ikke av... Den satt jæklig godt...
Så jeg ga opp og satt igang med å tappe den gamle LHM og erstatte med Hydroflush istedet. Igjen gjorde jeg nøyaktig som dere sa, demontere, rense/ skylle beholder og filtre i White Sprit. Fikk satt alt sammen igjen og begynte å helle i Hydroflush. Fortsatte så med å starte motor, stenge 12mm skruen, og heve til normal stilling. Men ingenting skjedde.... Ruset til 1500, åpna/ lukka 12mm skruen. Ikke det heller hjalp. Som en siste løsning helte jeg Hydroflush direkte i slanga til pumpa. Ikke engang da skjedde det noenting. Så nå vil den ikke heve seg i det hele tatt, og servoen er "borte". Den er stein hard å vri på rattet.
Skyldes alt dette at jeg ikke bytta kula? Det har jeg vanskelig for å tro men er ikke sikker... Hva kan det være? Kommer uansett til å sette den på verksted så kan de kikke på det.
Får hodepine av å tenke på den bilen...

Edit: Jeg hører ikke pumpa gå i det hele tatt.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Regner med at du har satt høyden til det øverste hakket når du skal ha systemet igang igjen. Ellers kan du jo prøve med å fylle på LHM direkte i slangen til pumpa mens motoren går helt til du ser LHmen komme tilbake i tanken. Hva slags verktøy brukte du til å løsne akkumulatorkula? Hvis du allikevel skal bytte den ut, kan hammer og meisel være tingen. Min erfaring er at kulene løsner lettere mens det ennå er trykk i systemet. Du skal bare løsne kula såvidt, bare sånn at du ser den bevege seg. Gjør så systemet trykkløst og da skal det være en enkel sak og skru den av. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Jeg prøvde både normal stilling og max høyde ja. Mener du LHM eller Hydroflush når du sier jeg kan prøve å helle det direkte i slangen til pumpa?
Jeg prøvde hammer og mesiel faktisk, men var redd for å slå veldig hardt så det heller fungerte ikke. Det var ikke trykk i systemet da jeg prøvde å få løs kula.
Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke hører pumpa surre og gå? Og hvorfor er rattet blytungt å vri på? Det kom seg riktig nok etter jeg hadde sitti å vridd på det en stund, men er fortsatt hardt.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Mener både LHM og Hydroflush, hvis du ikke får pumpa til å suge. Vil tro at grunnen til at du ikke hører pumpa eller regulatoren, samt tung på rattet og at bilen ikke vil heve seg, er at du ikke har fått noe trykk i systemet fordi pumpa ikke suger fordi den ikke har dratt til seg nok LHM eller Hydroflush. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

OlavBX wrote:Jeg prøvde hammer og mesiel faktisk, men var redd for å slå veldig hardt så det heller fungerte ikke.
Slå ett jack tvärs över svetsfogen, mitt på kulan. Sedan vänder du huggmejseln med sidan mot jacket och slår på den andra sidan av mejseln.
OlavBX wrote:skjønner ikke hvorfor jeg ikke hører pumpa surre og gå? Og hvorfor er rattet blytungt å vri på?
Det du brukar höra är returventilen som öppnar och stänger. Nu är den konstant stängd och ger därför inget ljud...... Pumpen i sig själv går ALLTID när motorn är igång.
givretto wrote:Ellers kan du jo prøve med å fylle på LHM direkte i slangen til pumpa mens motoren går helt til du ser LHmen komme tilbake i tanken.
Lossa 12mm-skruven max ett varv - lossa SUGLEDNINGEN (den grova slangen som direkt mellan tanken och pumpen) vid tanken - rikta den uppåt och sätt i en liten tratt där du fyller hydroflush eller LHM - håll tratten fylld tills du ser att det strömmar tillbaks till behållaren (motorn igång) - sätt tillbaks slangen - stäng 12mm-skruven - invänta resning. :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Det er to store ledninger fra tanken så vidt jeg kan se. Den ene leder ned til akkumulatoren, den andre er mye kortere og går under dynamoen en plass. Hvilken av dem mener dere? Jeg prøvde begge to i går, men da var motoren av.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Det er allerede et hakk på kula hvor jeg har prøvd å slå den løs. Er det bare å fortsette å dælje til til den løsner?
Noen flere fikse greier jeg kan prøve før jeg drar å ser på det? Bilen står hos en kamerat så har ikke anledning til å skjekke forumet underveis.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Göran W wrote: lossa SUGLEDNINGEN (den grova slangen som direkt mellan tanken och pumpen) vid tanken
Den som går från accumulator till behållare är returledning! INTE DEN!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Nei vet det, fant det ut :)
Nå hever den seg igjen! Jeg fikk hamra ut den gamle akkumulatoren med hammer og meisel, tok sin tid men den kom til slutt. Kunne nesten ikke tro det da den starta å heve seg nesten med en gang etter kule-byttet! :D Kjørte lavt- høyt et par ganger. Det så ut til å være veldig mye dritt i den gamle kula!
Får håpe den holder seg nå da, og at det ikke blir mere problemer :D Servoen er lett og fin igjen også :)

Tusen takk for hjelp folkens! :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

En annen ting... Den hever seg fortsatt noe tregt. Spesielt fronten hever seg hakkete hvis dere skjønner. Bakenden er mere jevn og hever seg noe fortere. Men det er som regel verst når den er kald, er det vanlig? Vil den bli bedre etter hvert som jeg har kjørt med Hydroflush en stund?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Du kan jo alltids håpe på at ting blir bedre med Hydroflush i systemet en stund. Men husk at det er en gammel bil, og den blir aldri som ny igjen, med mindre du byttter ut alt som er mellom skilta. :wink:

Så lenge bilen fjærer mykt og behagelig, bremser godt og kraftig mens den "legger seg", og ellers ingen ulyder fra motor og understell, det meste av det elektriske og elektroniske virker, så synes jeg du burde være fornøyd. Bilen har mest sannsynlig kostet så og si ingenting, sammenligna med andre "sammenlignbare" merker. Uansett alt du har nevnt som feil på bilen til nå, er etter min mening å regne som luksusproblem, ihvertfall på en så gammel og billig bil.

Sveva ljugnt, som dem sier i Sverige...

8)
Last edited by givretto on Sun 04 Mar, 2012 14:19, edited 1 time in total.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Joda, sant det. Men jeg har jo sett andre BXer som hever seg ganske så normalt. Er det høydekorektøren kanskje?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

OlavBX wrote:Joda, sant det. Men jeg har jo sett andre BXer som hever seg ganske så normalt. Er det høydekorektøren kanskje?
Tja, kan godt være, men da er det trolig en av to ting. Enten så er det mye dritt i den slik at den lille dysa du ser på bilde i midten er blokkert. Eller så går den ikke langt nok slik at oljestrømmen blir hindret..
Slik ser høydekorektøren ut når den er demontert.

Image

Her ser du dysen øverst.
Image

Stemplet flytter oljestrømmen mellomtilførsel og retur.
Image
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Det är väl mera regel än undantag att bilen höjs stötvis! Beror säkert på att en eller flera detaljer går alltför trögt. Om något (hydrauliskt eller mekaniskt) går trögt så stiger trycket onormalt fort i den kretsen och därmed öppnas returen vid huvudaccen alltför tidigt. Om allt går mjukt och lätt så hinner LHM undan så att ventilen kan hållas stängd längre tid och därmed fylla kretsen mer som en jämn ström. Detta kan lättast ses om man lastar väldigt tungt i bagagen då resningen sker i korta stötar.

Orsaker kan alltså vara t.ex. skit i höjdregulator eller kärvande länkarmslagringar (eller tung last).
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply