Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

givretto wrote:Du kan jo alltids håpe på at ting blir bedre med Hydroflush i systemet en stund. Men husk at det er en gammel bil, og den blir aldri som ny igjen, med mindre du byttter ut alt som er mellom skilta. :wink:

Så lenge bilen fjærer mykt og behagelig, bremser godt og kraftig mens den "legger seg", og ellers ingen ulyder fra motor og understell, det meste av det elektriske og elektroniske virker, så synes jeg du burde være fornøyd. Bilen har mest sannsynlig kostet så og si ingenting, sammenligna med andre "sammenlignbare" merker. Uansett alt du har nevnt som feil på bilen til nå, er etter min mening å regne som luksusproblem, ihvertfall på en så gammel og billig bil.

Sveva ljugnt, som dem sier i Sverige...

8)
Joda den fjærer mykt og behagelig. Bremsene har jeg ikke tråkt veldig hardt på enda, heldigvis, men den bremser godt. Ellers så er det bare småtteri, som litt tenningbank og diverse. Men du har rett i at det jeg har nevnt er luksusproblemer så jeg skal vel ikke klage. :) Av andre ulyder så kan jeg høre en slags piping fra v bakhjul når jeg svinger hardt til høyre, og har som regel god fart når jeg hører den. Er nok bremse kaliptern som skraper innat bremsa.
jonsto wrote:
OlavBX wrote:Joda, sant det. Men jeg har jo sett andre BXer som hever seg ganske så normalt. Er det høydekorektøren kanskje?
Tja, kan godt være, men da er det trolig en av to ting. Enten så er det mye dritt i den slik at den lille dysa du ser på bilde i midten er blokkert. Eller så går den ikke langt nok slik at oljestrømmen blir hindret..
Slik ser høydekorektøren ut når den er demontert.


Mvh
Takk for bilder, forstår litt mere :)
Göran W wrote:Det är väl mera regel än undantag att bilen höjs stötvis! Beror säkert på att en eller flera detaljer går alltför trögt. Om något (hydrauliskt eller mekaniskt) går trögt så stiger trycket onormalt fort i den kretsen och därmed öppnas returen vid huvudaccen alltför tidigt. Om allt går mjukt och lätt så hinner LHM undan så att ventilen kan hållas stängd längre tid och därmed fylla kretsen mer som en jämn ström. Detta kan lättast ses om man lastar väldigt tungt i bagagen då resningen sker i korta stötar.

Orsaker kan alltså vara t.ex. skit i höjdregulator eller kärvande länkarmslagringar (eller tung last).
Takk for enkel beskrivelse. Satser nok på å bytte høydekorektøren etter hvert da :D

Bilde av problembilen og en venns Lada Samara. :)
Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Når jeg kjører over opphøyde gangfelt i ca 10 km fortere enn fartsgrensa så virker det som at bilen "slår nedi" bak... Kommer et lite dunk, akkurat som at den er FOR myk bak. Jeg trodde da at systemet i Citroen skulle dempe såpass godt at bilen ikke kneler helt med bakjhula? Kommer det av dårlige fjæringskuler? Bilen virker ellers litt "treg" bak når jeg står å hopper på hengerfestet. Akkurat som at den henger litt igjen når jeg går av...
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Hvis fjæringskulene er dårlige (les gasstom) så vil den bli hard, og ikke myk. Vet ikke helt sikkert konstruksjonen på BX, men på CX er det som regel en gummipute på opphengsarma som mangler.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Så den skal egentlig ikke "slå nedi"? Hvordan ser denne gummiputen ut? Så kan jeg skjekke om den er der.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ja ja, da kommer jeg med et spørsmål til...
Jeg må si jeg syns bilen hever/senker seg tregt. Det er for lett å si at den er blitt en gammel bil osv. Jeg ser da gamle DSer og GSer heve og senke seg "lynraskt". Og når jeg står på hengerfestet tar det en god stund før den hever seg til riktig høyde i forhold til den ekstra vekta som lastet på.
Hva kommer alt dette av? Dritt i systemet? Dritt i høydekorektørene? Sliten pumpe?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Er det verdt å ta en ny runde med Hydroflush allerede nå kanskje? Gjøre samme prosedyre, tømme tanken, skylle tank og filter i white sprit, tørke, og fylle på ny Hydroflush? Har ikke skjekka fargen på den enda, mulig den er blitt grønn... Skimta noe grønt oppi der sist jeg skjekka.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Det är skillnad på resningstiden vid start och vid belastning! Vid start är allt redan i rätt läge och det enda som saknas är tryck. Om du står på draget (efter att bilen nått normal höjd) så SKA det ta ganska lång tid innan bilen kompenserar höjden! Detta för att undvika att bilen blir "hysterisk" på ojämn väg.
Hydroflush ska användas 3000 - 5000 km innan du byter till ny LHM! Om inte denna kur hjälper så måste du demontera t.ex. höjdregulatorer och rengöra manuellt med hjälp av white spirit och tryckluft.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Okei, så du vil ikke si det er noe galt med bilen min? Hva med det at den "smeller nedi" over humpler og diverse?
Men det tar fort en 30-40 sekunder før bilen hever seg fra lav til normal stilling. Spiller liten rolle om den er varm. Noen ganger hever den seg raskt når den er varm/kald, andre ganger ikke... Som regel ikke...

Edit: Så du vil si at dette er FOR raskt? http://www.youtube.com/watch?v=J6l0BQwP ... re=related
Min er nok 5 ganger så treg, minst.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

En GS er etter min erfaring raskere en BXen til å heve/senke seg. DSen er sikkert ganske lik. Men CXen er litt treigere, BXen omtrent lik som CXen. XM og Xantia er enda treigere igjen. Nå har jeg en -97 Xantia Activa, og det er ikke unormalt at etter å ha stått natta over, så går det nok minst et par minutter før alt er stabilt etter oppstart. Så treig skal den nok ikke være, men som Citroëner flest, er den blitt neglisjert. Mye kan sikkert fikses med nye kuler og en liten rens, men jeg er fornøyd så lenge den fungerer sånn noenlunde under kjøring. Men du kan sikkert få BXen din til å bli raskere/fungere bedre ved å bytte ut stort sett alt ved det hydrauliske systemet... :wink:
Når det gjelder at den slår nedi ved dumper, prøv å kjør litt saktere... Synes ikke det er rart i det hele tatt at den slår nedi når du kjører fort over en dump jeg, med ganske så myk fjæring. Det ville kanskje vært unngått hvis du hadde hatt Hydractive på bilen din, men BX ble ikke levert med det. Det var først XMen som kom med dette, og så Xantia og så videre...

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Takk for svar. Men jeg kjører ikke speiselt fort over humplene heller. Jeg trodde da fjæringa skulle kompensere slik at den ikke slår nedi så lett. Eller så er det kanskje jeg som har misforstått hele poenget/ systemet på Citroen. Jeg har alltid trodd at det skulle mye til for at den skulle knele såpass at den dunker nedi.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Kanskje du kan prøve noen andre LHM-Citroëner, og se hvordan de oppfører seg. Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke huska å ha bånna fjæringa noen gang. Husker jeg kjørte i 80 over noen fartshumper i 40 sone en gang med en GS og den greide seg bra. Den spratt over, svevde litt og landa mykt.
Mulig det kan ha noe å gjøre med fjærbeina, at de er utslitte, dvs stor indre lekkasje eller noe. Det kan sikkert noen som har bedre greie på dette en meg svare på.
Kan ta med en ting til, som jeg glemte i innlegget over, og det er at det ser ut til at jo nyere Citroën, jo tregere heiser den seg, samt hardere fjæring. Min konklusjon er da at jo eldre, jo bedre... :wink: :mrgreen: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Hadde vært fint å få prøvd noen andre LHM Citroener ja, men kjenner ingen andre som har en :( Jeg ante at det var noe galt med fjæringa bak, for jeg var ganske sikker på at det nesten ikke skulle gå an å bånne med de. Som du sier og som jeg alltid har trodd, at de skal klare seg fint over humpler i høy fart uten å bånne. Hva koster ca nye fjærbein? Noen som vet?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Fant noe på Classic parts. Det står: Fjærbein bx venstre=høyre... Er det front eller bak? Koster greit med penger ser jeg. Nederst står det: Gassfjær bx bak, er det de kanskje? Var jo mye mer overkommelig pris på dem.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Vanskelig å si om fjærbeina er til foran eller bak, men har mistanke om at dette gjelder foran. Mener å huske at en kompis av meg kjøpte et nytt bakre fjærbein til BX for noen år siden til ca kr 1500 hos Citroën (Bøhm), tror jeg det var. Sikkert blitt noe dyrere nå. Du får ringe Classicparts å høre. Du kan jo også ringe et Citroën-verksted å høre.
Gassfjærer er til bakluka.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Minns inte om du kollat trycket i klockorna bak (tråden börjar bli lång :lol: ) men om du inte gjort det så är det första stället! Glöm inte att kolla så att det är RÄTT klockor!!!
För lågt tryck innebär att bilen blir ganska stötig även i mindre gupp - för högt tryck ger genomslag då alltför mycket LHM kan tränga in i klockan.
Samma problem kan uppstå om den är fel justerad i höjd. En grov regel är att "rätt" normalläge är mitt mellan högsta och lägsta. Mät exempelvis mot skärmkanten, rakt ovanför hjulet. Gunga den lite upp och ner så den får stabiliseras i normalläget innan du mäter.

OBS!!!!! ALDRIG KRYPA UNDER EN HYDRALCITTRA!!!!! LIVSFARA!!!!!!!! Använd en lift med körbanor om du ska justera höjden.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply