Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Min Activa har 10...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

givretto wrote:Min Activa har 10...
Jag funderade när jag skrev det men...... :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Lamper i dasjbord

Post by Kristian N »

Rengjøring er VIKTIG!!
Ekstremt viktig.
Og hvorfor??
Et eksempel på hvorfor:
Det snakkes mye om hydraflusen, som vi kaller det i Norge. Det er hevet over en vær tvil, at dette virker. Dog, om man har regelmessig oljebytte med normalt rengjøring, vil hydraflusen trolig ikke behøves. Man har jo regelmessig og normalt vedlikehold.
Det som trolig er helt sikkert er,
man kjører for lenge på den gamle oljen, man etterfyller, men holder det ikke rent omkring beholderen. Skitt og all elende kommer ned i beholderen og det transporteres rundt i systemet. Problemet er et faktum.
Og her kommer nok rensvesken inn i bildet. Den behøves ganske enkelt.
All skitten i systemet går rett till de utsatte plasser, som o ringer i fjærbena, ventiler, tetter diss, tetter filtrene i beholderen etc.
Man blir tvungen til å gjøre ett eller annet.
Man velger den enkle metoden, suger ut den gamle oljen, titter ned og sier ok, det var det og etterfyller ny LHM olje.
Problemet løser seg ikke av dette. Det finns fremdeles skit i systemet.
Hva så, ai ai, man tar en rund til, ut med det gamle og inn med rensvesken, nå får det virke!

Feil, det virker ikke, glemte du noe?
Rengjøringen.....RENGJØRINGEN!!! RENGJØRINGEN !?!!!?!!!!
Selv problemet!
Nei, mer tiltak,
ut med gamle oljen, tappa ned gamle oljen ved hjelp av returslanger til en bøtte og vri på rattet til servoen er tomt. Bilens motor går noen sekunder.

Av med beholderen, husk slangers plasseringer etc.
Merk de gjerne med farget strips etc.
Reingjøres helst i bensin/withe sprite og tørkes med trykkluft og se til at beholderen blir REN!!
Husk filtret inne beholderen!
Glem heller ikke flottøren, den kan enkelt reingjøres. Så virker den igjen.
Og da er man klar til å etterfylle rensveske.
Fyll opp beholderen med rensevesken og start opp bilen. Om slangen til pumpen har olje i seg, vil pumpen suge naturlig. Om du har fått tømt slangen, fyll oljen rett i den og sett den på plass. Bilen vil normalt heve seg etter en liten stund, om ikke må man lufte litt ved hovedklokken. Når den har hevet seg, kjør høyt/ lavt et par ganger.
Nå er du klar til tur. Kjør nå med rensevesken MINST 150 mil, maks ca 500 før du tar hele prosedyren en gang til.
Tømme tanken, reingjøre tanken etc.
Viktig nå i denne omgangen er at du lufter bremser til det kommer ren fin grønn LHM olje ut ved hvert hjul.
Da er du trygg på at du har gjort rett.
Så tar du en kontroll av oljenivået i beholderen og etterfyller om du må det.

Siden bytter du olje regelmessig og da enten ved ca 60 000 km ev 4 år.

God tur!
Kristian N :mrgreen:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Göran W wrote:Nja..... Kärt barn har många namn! :wink:
ALLA klockor (kulor, sphere, mm) är ackumulatorer men bara den "i mitten" är huvudackumulator dvs behållare för reservtryck till HELA systemet. Den jämnar ut trycket oavsett vad som händer (bromsning, fjädringsrörelser, motorstopp, mm). Huvudaccen ska klara ca 10 inbromsningar med död motor.

Systemet i din BX är den enklaste versionen. Andra kan ha 6 (CX med DIRAVI-styrning) eller upp till 9 klockor (Xantia Activa).
Mja, ikke for at det har den helt store betydningen, men jeg vil fortsatt kalle de som besørger fjæringen for fjæringskuler. Om ikke annet så for å skille dem fra hverandre. Enkelte kaller den sylinderen som løfter bilen for "fjæringssylinder", men det er heller ikke helt riktig da den i grunnen har som primæroppgave og løfte bilen. Men dette er vel egentlig "off topic". I rest my case.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Vi är helt överens, Jon, men för den oinvigde kan det lätt bli en enda röra av ord som i praktiken har samma innebörd!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Om det bara gäller klockorna fram(?) så kan du strunta i att höja bilen. Jag antar att du byter LHM samtidigt?
Sänk bilen till lägsta - stäng av motorn - lossa 12mm-skruven lite så att du hör ett pysljud när trycket jämnas ut - byt klockorna (helst även huvudaccen) - byt LHM och rengör filter - starta motorn - stäng 12mm-skruven - höj till normalläge och invänta resning.
Ibland kan det vara svårt att få pumpen att dra och då kan du behöva höja motorvarvet lite, öppna/stänga 12mm-skruven, fylla sugledningen uppifrån, mm men det kan vi återkomma till om det krånglar.

OBS! OBS! OBS!
Klockorna ska bara dras åt med handkraft - ABSOLUT inget verktyg!
12mm-skruven ska dras LÄTT! (Den finns en fjäderbelastad kula som kan deformeras)
Kristian N wrote: Feil, det virker ikke, glemte du noe?
Rengjøringen.....RENGJØRINGEN!!! RENGJØRINGEN !?!!!?!!!!
Selv problemet!
Nei, mer tiltak,
ut med gamle oljen, tappa ned gamle oljen ved hjelp av returslanger til en bøtte og vri på rattet til servoen er tomt. Bilens motor går noen sekunder.

Av med beholderen, husk slangers plasseringer etc.
Merk de gjerne med farget strips etc.
Reingjøres helst i bensin/withe sprite og tørkes med trykkluft og se til at beholderen blir REN!!
Husk filtret inne beholderen!
Glem heller ikke flottøren, den kan enkelt reingjøres. Så virker den igjen.
Og da er man klar til å etterfylle rensveske.
Fyll opp beholderen med rensevesken og start opp bilen. Om slangen til pumpen har olje i seg, vil pumpen suge naturlig. Om du har fått tømt slangen, fyll oljen rett i den og sett den på plass. Bilen vil normalt heve seg etter en liten stund, om ikke må man lufte litt ved hovedklokken. Når den har hevet seg, kjør høyt/ lavt et par ganger.
Nå er du klar til tur. Kjør nå med rensevesken MINST 150 mil, maks ca 500 før du tar hele prosedyren en gang til.
Tømme tanken, reingjøre tanken etc.
Viktig nå i denne omgangen er at du lufter bremser til det kommer ren fin grønn LHM olje ut ved hvert hjul.
Da er du trygg på at du har gjort rett.
Så tar du en kontroll av oljenivået i beholderen og etterfyller om du må det.

Siden bytter du olje regelmessig og da enten ved ca 60 000 km ev 4 år.

God tur!
Ble litt forvirra nå... Holder det ikke å gjøre slik Gøran W sa? Hvor er flottøren du snakker om, Kristian? Skal jeg ha motoren i gang mens jeg vrir på rattet?
Kan noen også fortelle meg hvor alle filtrene er hen så jeg slipper å eventuelt spørre etter dem når jeg står midt oppi det? Kan godt være de er godt synlige, men jeg har ikke kikka veldig nøye på det enda.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Gjør en blanding av hva alle sier. Ingen motsetninger her etter mitt skjønn, vi har bare glemt å nevne alt. Flottøren er nivåmåleren i LHM-tanken. Motoren i gang når du vrir på rattet. Filtrene det snakkes om her er i LHM-tanken.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ja ja ja men da gjør jeg det da :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Göran W wrote:Om det bara gäller klockorna fram(?) så kan du strunta i att höja bilen. Jag antar att du byter LHM samtidigt?
Sänk bilen till lägsta - stäng av motorn - lossa 12mm-skruven lite så att du hör ett pysljud när trycket jämnas ut - byt klockorna (helst även huvudaccen) - byt LHM och rengör filter - starta motorn - stäng 12mm-skruven - höj till normalläge och invänta resning.
Ibland kan det vara svårt att få pumpen att dra och då kan du behöva höja motorvarvet lite, öppna/stänga 12mm-skruven, fylla sugledningen uppifrån, mm men det kan vi återkomma till om det krånglar.

OBS! OBS! OBS!
Klockorna ska bara dras åt med handkraft - ABSOLUT inget verktyg!
12mm-skruven ska dras LÄTT! (Den finns en fjäderbelastad kula som kan deformeras)
Det där med rengöring skrev jag för flera dagar sedan! Var bara inte lika utförlig i beskrivningen...... :lol: :lol: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Lamper i dasjbord

Post by trymgreg »

Image
Hydroflush slik den ser ut etter ca. 3000km i systemet. Har jo en korngul farge i utganspunktet...

Image
Tanken og filtersatsen rengjort og klar for sammensetning. Flotøren til venstre og filtrene ved siden av.
Filtrene kan også kjøpes nye, hvis du ikke vil rense dem. Vær OBS! kantene i toppen av tanken er skarpe, så vær forsiktig når du renser den!

Image
Filtersatsen ferdig sammensatt og klar for montering.

Lykke til! :mrgreen:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by mads »

trymgreg wrote:Hydroflush slik den ser ut etter ca. 3000km i systemet. Har jo en korngul farge i utganspunktet...
Fargen sier vel litt om hvor mye veske som er igjen i systemet når det er "tømt", men ikke demontert og tomt på ordentlig..
trymgreg wrote:Tanken og filtersatsen rengjort og klar for sammensetning. Flotøren til venstre og filtrene ved siden av.
Vakkert! Pass på den lille fjøra/klipset i bunnen av det største ovale filteret, den finner på noe nytt hver gang jeg er borti den :shock:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Er det bare rett fram og demontere alle filtrene og skylle dem i bensin og tørke dem skikkelig så er jobben gjort? :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lamper i dasjbord

Post by rundgren »

OlavBX wrote:Er det bare rett fram og demontere alle filtrene og skylle dem i bensin og tørke dem skikkelig så er jobben gjort? :)
Såvidt jeg vet: Ja.

Når det gjelder verksted i Telemark, så er det en kar som heter Tor Tinholt Nilsen som holder til ute i Lunde. Har snakka med han på telefon for et par år siden, og han var både erfaren, entusiastisk og hadde veldig gode priser - så inntrykket var godt. Har også hørt gode ting om han via andre, og hvis Xantiaen trenger omsorg så er det faktisk ikke umulig at jeg tar turen ned fra Oslo (ca. halv timepris i forhold til merkeverksted i Oslo sist gang jeg sjekka..)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Skal kontakte han skulle det være noe... Takk for tipset :)
Vet ikke om dere har sett posten min men... er på jakt etter hjulkapsler til BX av denne typen:
Noen som har?
Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lamper i dasjbord

Post by rundgren »

OlavBX wrote:Skal kontakte han skulle det være noe... Takk for tipset :)
Vet ikke om dere har sett posten min men... er på jakt etter hjulkapsler til BX av denne typen:
Noen som har?
Image
Ualminnelig staselig BX, i fin (sjelden?) farge og med de peneste hjulkapslene!
Men de vokser kanskje ikke på trær lengre..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply