Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

http://pepon1.free.fr/CITROEN%20BX_fichiers/BX-PL.pdf
Delekatalogen for BX. Suspention og rear frame. Her ser du to gummiputer. Nr. 4 og 5. Vet ikke hvordan de sitter.
Det kan holdes et helt kosseri om hvordan fjæringen virker, men skal forsøke og fatte meg i korthet. Så lenge fjæringen kjennes myk er det ikke gasstrykket det er noe feil med. (Hvis det ikke er for høyt da). Så vi kan se litt på den ventilen som jek liker og kalle demperventilen. Ved normale fjæringsbevegelser så går oljen gjennom hullet i midten. Ved store plutselige påstander så blir stålplaten på oversiden løftet for å slippe inn mer olje fort i kulen. Når denne oljen skal ut igjen så åpner den undre platen. Når disse platene løfter seg er det fire store hull som oljen går igjennom. Blir disse platene litt deformert slik at de ikke tetter vil fjæringen hele tiden kjennes litt for myk. Men ved plutselige påvirkninger som oppstår f. eks ved litt rask passering av fartshumper så vil den kjennes mykere ut enn når en står og tråkker på støtfangeren. Når armen presses raskt opp ved passering av fartshump så skal den stoppe mot en gummikloss før den eventuelt treffer ramma. (Tror den vil treffe ramma før sylinderen bunner). Men uannsett om klossen er der eller ikke så vil bevegelsen stoppe forholdsvis brått når arma treffer enten klossen eller ramma.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Har du mätt höjden?
Ja nå har jeg målt høyden. Det er ca 9 cm fra dekk til skjermkant. Gjorde som du sa, gynga på bilen før jeg målte. Motoren var av.
jonsto wrote:http://pepon1.free.fr/CITROEN%20BX_fichiers/BX-PL.pdf
Delekatalogen for BX. Suspention og rear frame. Her ser du to gummiputer. Nr. 4 og 5. Vet ikke hvordan de sitter.
Det kan holdes et helt kosseri om hvordan fjæringen virker, men skal forsøke og fatte meg i korthet. Så lenge fjæringen kjennes myk er det ikke gasstrykket det er noe feil med. (Hvis det ikke er for høyt da). Så vi kan se litt på den ventilen som jek liker og kalle demperventilen. Ved normale fjæringsbevegelser så går oljen gjennom hullet i midten. Ved store plutselige påstander så blir stålplaten på oversiden løftet for å slippe inn mer olje fort i kulen. Når denne oljen skal ut igjen så åpner den undre platen. Når disse platene løfter seg er det fire store hull som oljen går igjennom. Blir disse platene litt deformert slik at de ikke tetter vil fjæringen hele tiden kjennes litt for myk. Men ved plutselige påvirkninger som oppstår f. eks ved litt rask passering av fartshumper så vil den kjennes mykere ut enn når en står og tråkker på støtfangeren. Når armen presses raskt opp ved passering av fartshump så skal den stoppe mot en gummikloss før den eventuelt treffer ramma. (Tror den vil treffe ramma før sylinderen bunner). Men uannsett om klossen er der eller ikke så vil bevegelsen stoppe forholdsvis brått når arma treffer enten klossen eller ramma.
Mvh
Takk for hjelpen. Vet ikke om jeg greier å se disse putene selv, men skal skjekke det imorra.

Jeg merker at bilen mister fort trykk, spesielt bak. Når jeg har parkert og kommer ut til bilen igjen så hever den seg endel nesten vær gang. Kommer an på hvor lenge den har stått stille, men den har som regel synki litt i løpet av 20 minutter ca. Kan ikke si jeg har merka noen dråper olje bak bilen.

Angående LHM kaffe. Er det nå til onsdag, altså den 14? Noen som har hjulpi meg her i tråden som skal dit? Kunne tatt en titt på bilen og muligens prøvekjørt den så forstår dere akkurat hva jeg mener. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

OlavBX wrote:
Göran W wrote:Har du mätt höjden?
Ja nå har jeg målt høyden. Det er ca 9 cm fra dekk til skjermkant. Gjorde som du sa, gynga på bilen før jeg målte. Motoren var av.
Eehhh...... Missförstånd (förlåt svenskan)!
Du ska ha motorn igång!
Du ska mäta från skärmkanten till marken! Mät både i högsta läget OCH i lägsta läget! Sedan kollar du normalläget och det ska vara cirka mitt mellan de båda ytterlägesmåtten!!! Hoppas det är förståeligt?

Exempel (glöm siffrorna - det är bara exempel!)
Lägsta = 30 cm
Högsta = 50 cm
Normal = 40 cm
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Göran W wrote:
OlavBX wrote:
Göran W wrote:Har du mätt höjden?
Ja nå har jeg målt høyden. Det er ca 9 cm fra dekk til skjermkant. Gjorde som du sa, gynga på bilen før jeg målte. Motoren var av.
Eehhh...... Missförstånd (förlåt svenskan)!
Du ska ha motorn igång!
Du ska mäta från skärmkanten till marken! Mät både i högsta läget OCH i lägsta läget! Sedan kollar du normalläget och det ska vara cirka mitt mellan de båda ytterlägesmåtten!!! Hoppas det är förståeligt?

Exempel (glöm siffrorna - det är bara exempel!)
Lägsta = 30 cm
Högsta = 50 cm
Normal = 40 cm
Åja haha, da skal jeg skjekke på nytt etterpå :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Da har jeg målt riktig.
Det er fire innstillinger på høyde. Lav - Normal - Høy - og Max.
Gjorde som du sa, motor igang, gynga på bilen. Har målt fra skjermkant til bakke denne gangen :wink:
Max høyde: 72 cm
Normal: 65, 5 cm
Lav: 57, 5 cm.

Hva er egentlig poenget med å måle?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

OlavBX wrote: Angående LHM kaffe. Er det nå til onsdag, altså den 14? Noen som har hjulpi meg her i tråden som skal dit? Kunne tatt en titt på bilen og muligens prøvekjørt den så forstår dere akkurat hva jeg mener. :)
Ja, jeg skal dit til onsdagen, altså den 14. mars. Det er flere der enn meg som kan være behjelpelig, så velkommen skal du være!

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

givretto wrote:
OlavBX wrote: Angående LHM kaffe. Er det nå til onsdag, altså den 14? Noen som har hjulpi meg her i tråden som skal dit? Kunne tatt en titt på bilen og muligens prøvekjørt den så forstår dere akkurat hva jeg mener. :)
Ja, jeg skal dit til onsdagen, altså den 14. mars. Det er flere der enn meg som kan være behjelpelig, så velkommen skal du være!

8)
Takk for det, har lagt et innlegg i LHM kaffe tråden :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Poängen är att man då vet om bilen står i rätt höjd.... Om den står alltför lågt så kommer den absolut att slå i botten! Din står dock snarare lite högt och då har vi eliminerat en felkälla. :wink:
Kolla dina klockor! Alltför lite gas ger kortare väg innan klockan blir stum och det är nog denna situation som du upplever som genomslag.

PS.
Jag tror inte på teorin om genomslagskuddarna. Skulle bara märkas vid extrema fjädringsrörelser eftersom det faktiskt skulle ge LÄNGRE fri väg för fjädringsrörelser utan kuddarna.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Poängen är att man då vet om bilen står i rätt höjd.... Om den står alltför lågt så kommer den absolut att slå i botten! Din står dock snarare lite högt och då har vi eliminerat en felkälla. :wink:
Kolla dina klockor! Alltför lite gas ger kortare väg innan klockan blir stum och det är nog denna situation som du upplever som genomslag.

PS.
Jag tror inte på teorin om genomslagskuddarna. Skulle bara märkas vid extrema fjädringsrörelser eftersom det faktiskt skulle ge LÄNGRE fri väg för fjädringsrörelser utan kuddarna.
Da er det hvertfall ikke at bilen sitter for lavt som er problemet. :) Har aldri mistenkt det heller.
Uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så tror jeg også at det er klokkene bak som er problemet.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Göran W wrote:Jag tror inte på teorin om genomslagskuddarna. Skulle bara märkas vid extrema fjädringsrörelser eftersom det faktiskt skulle ge LÄNGRE fri väg för fjädringsrörelser utan kuddarna.
Det stemmer, men den vil mest sannsynelig slå ned i asfalten, og dermed oppleves som for myk. Spesielt ved rask kjøring over en fartshump som er for bratt laget. Som jeg skrev tidligere har jeg opplevd dette på en CX.
Mvh
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Lamper i dasjbord

Post by Kristian N »

Hei.
Denne tråden tror jeg nå begynner og bli litt fjern fra hvordan den startet.....
Først: Gratulerer med ny bil! Sent men godt.
Du har jo ikke hatt noen av Citroenfamiliens biler før og en ny, for deg, er jo en ny opplevelse.
Det lille uvanlige på Citroen er hydraulikken. Det finnes knapt på andre biler, jo i en og annen Rolls sitter det jo ei kule. Men det er en annen historie.
Hydraulikken er noe som faktisk må vedlikeholdes som alt annet. Og det er nok her det starter. Mange føler at dette er så vanskelig at skitt heller, vi hopper over den biten.
Men gjør nå ikke det. Systemet er jo enkelt. Det er en rem som driver en pumpe som igjen skaper et trykk. Høyt trykk. Opptil 150 bar på trykksiden og ca 1-2 bar på retursiden.
Det sitter jo 5 forskjellige kuler på din bil. 1 pr bakhjul og 1 pr forhjul. Dvs her sitter de inne i motorrommet. Så kommer kula som sitter der ned ved radaiatoren. Selve hovedkula.
Når trykket øker i systemet øker også motstanden i kulene, som på forhånd er delt med en membrand fylt med type luft. Når denne ryker og det gjør den, fylles det inn med LHM olje. Tomrommet må jo fylles på en eller annen måte. Det er her inntrykket av dårlig fjæring starter. Det er plutselig ikke noe mottrykk, bare hard LHM olje. Og samtidig synker nivået i LHM beholderen. Men det fikses jo lett, bare fylle etter. Bingo, alt såre vel. Nei, det er det ikke. Systemet er helt lukket så normalt fylles det ikke etter med LHM olje. Allerede her bør man begynne å bli mistenksom om hva som kan ha skjedd. Ser man ingen LHM på bakken, ja da må det ha røket en kule...eller to,kanskje tre, ja hvorfor ikke alle sammen?

Varsellampen som du viser til, har gjerne noe med LHM nivået å gjøre. Siden du er ukjent med hva dette betyr, så undesøker du jo her på siden og svarene renner inn.
Men tilbake til kulene. Skift de alle, da er jo det gjort og fjæringen bør bli normal som bare det. Og om du i tillegg hører klikkingen fra hovedkula en tre, kanskje 4 ganger i minuttet, er alt såre vel. Dets raskere disse intervaller blir, tyder på at en eller flere kuler er defekte. Man starter gjerne med hovekula og hjelper ikke dette byttes alle.
Når alt dette er i orden, kan bilen bli stående på sin posisjon over lengre tid, uten motorkraft, og det er riktig. Ved start av motor kan det godt hende at den synker en smule bak for så å bli normal. Ingen grunn til bekymring.

Når dette er utført og det fremdeles synes å være feil, ja da har du i det minste eliminert kulene.

Men en sannhet: når bilen drar på årene, drar også vedlikeholdet sin vei og bilen seiler sin egen sjø.
Det er her du kommer inn som ny eier med friske øyne og godt med pågangsmot, men start i riktig rekkefølge.

Nå har du jo planlagt en tur til LHM rikes lokale avdeling i Oslo. Håper du får mange gode tips der.

Lykke til :mrgreen:

Kristian N
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ja det har du rett i, den er blitt ganske lang :) Har bare ikke tatt meg bryet med å starte flere tråder...
Takk for det! Må si jeg er fornøyd med bilen til tross for problemene i starten og noe rust på bilen. Jeg fikk bytta hovedakkumulatoren og da var de fleste problemene løst. I hvertfall med tanke på hevinga. Jeg har nå bestilt nye fjæringskuler bak, så jeg håper at det vil løse problemet med den myke fjæringa :) På sikt skal jeg bytte de foran og, så er det gjort, og kanskje bytte røra på undersiden også (om det er noe jeg kan gjøre selv?).
Varsellampen i begynnelsen av tråden viser at det er lavt med kjølevæske. Det er jeg såklart fylt på.
Har ikke telt etter, men jeg hører klikkinga fra akkumulatoren betydelig fler ganger enn 3-4 ganger i minuttet. Takk for en liten innføring i systemet, forstår en smule mer nå :)

Et par spørsmål til... mulig jeg begynner å bli pirkete :)
Det er en konstant susing et sted rundt hovedakkumulatoren. Kan best beskrives som luft som kommer ut av en liten åpning. En slags shh-lyd. Så fort jeg vrir litt på rattet og holder det der, går lyden vekk. Skal det være sånn? Er jo en smule irritrende, men det er kanskje sånt man må venne seg til når man kjører Citroen? 8)

Det andre spørsmalet mitt:
Bremsepedalen lager en morsom lyd når jeg tråkker hardt på den. Kan minne om trykkluft-lyd det også. Men det skal vel være sånn eller? :D
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by pål »

Trykket i kula , ved bilen i normal høyde , vil være riktig,,,, men : om det er for lite nitrogen i en ubelastet kuleså vil membranen klemmes sammen til riktig trykk . Men da vil , om det er for lite gass, det ikke være nok volum igjen på "gass-siden" i kula til at den kan klemmes sammen nok til å kunne "ta imot" hele fjøringsbevegelsen. Derfor bunner det , det har ikke noe med gummi-puter, centimer til skjermkant elller noe annet. Bytt eller fyll kuler og problemet er løst!
Ikke gjør dette noe vanskeligere enn nødvendig folkens!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by pål »

Den lyden i bremseventilen er ikke uvanlig ihvertfall :) Men om det skal være sånn ?? se det vet jeg ikke
har masse Citroèn:-)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Lamper i dasjbord

Post by Kristian N »

Så bra at det skjer noe....

Susing foran som høres ut som luft slipper ut......det sitter en 12 mm mutter som løsnes når man skal slippe ut lufttrykket på anlegget.Sitter i forbindelse med hoveadakkumulatorkula. Det er den eneste du kan finne der. Dette er kun en lufteskrue som IKKE skal tas av. Da spretter det avgårde en liten fjær og da blir det aldri tett mer. Var det slik før du byttet hoveadakkumulatorkula? Om ikke, er det nok den. Litt vanskelig sånn over cyberen og "se"lyden. Det er kun lyden av klikkingen du normalt hører, foruten motoren da.
Rar klikkelyd på bremsepedalen? Bremselysbryteren?...

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
Post Reply