Lamper i dasjbord

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Hei,
Igår kjøpte jeg meg min første BX, og Citroen forøvrig. Det var en pen bil i god stand, hadde akkurat skifta retur rør under. Men det er noe som plager meg. I intrumentpanelet så lyser det konstant stopp og et lite annet rødt merke kan ses på bildet. Forrige eier sa at det bare var å kjøre selv om de lyste, han hadde gjort det hele tia. Men jeg er ikke så sikker på hvor bra det er, noen som kan fortelle hva det er som er feil og eventuelt hvor alvorlig?
Bilen gikk ellers som en drøm fra Oslo til Skien. Etter å ha liggi i 100 på E18 en stund så gikk begge lysene vekk, og forble borte til jeg rørte bremsen for å betale de fordømrade bompengene. Hadde kommet opp i 100 igjen og etter et par minutter var de borte igjen, så kom dem tilbake da jeg tok av mot Skien og forble lysende hele tia.
Den er også litt treg med å heve/senke seg, har tenkt å tappe ut LHM olja og rense systemet med Hydroflush. Noen som kunne fortalt hvordan man gjør det og om det er vanskelig?
Ble mye dette men håper noen kan hjelpe meg :)
Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

STOP-lampan lyser alltid tillsammans med någon annan lampa som visar vad som felar. Enligt bilden lyser även lampan för lågt LHM-tryck (eller nivå) samt låg kylarvätskenivå. Detta kan bero på alltför lite LHM samt kylarvätska eller defekt nivåsensor (vanligt fel på BX). Du bör absolut laga felet då du annars riskerar att missa allvarliga fel som ska tända STOP. Dessa kan vara LHM-nivå, LHM-tryck, motoroljetryck, motortemperatur.
Vid lågt LHM-tryck eller låg LHM-nivå riskerar du att bli helt utan bromsar + styrservo + fjädring!
Låg kylarvätskenivå riskerar att ge överhettad motor och risk för att topplockspackningen förstörs.

LHM-byte gör du, med bilen i lägsta läget, genom att lyfta av hela locket på behållaren (med alla slangar). Sedan lossar du den klämma som håller fast hela behållaren - lyfter ut hela behållaren och tömmer den - rengör behållaren samt filter i botten på behållaren och i sugröret (se till att den lilla klämman som håller filret kommer tillbaks på rätt sätt). Rengöring av behållare och filter görs t.ex. med lacknafta ("White Spirit"?) eller bensin. Montera tillbaks behållaren och slangpaketet. Fyll med Hydroflush till rätt nivå (motorn igång och bilen i högsta läget) enligt flottören på behållaren. Kör 3000 - 5000 km med Hydroflush innan du byter till ny LHM igen!

Om du inte är säker på när klockorna är fyllda/bytta så bör du göra det!

Ljuset kan bero på ett dåligt relä/reläkontakt eller defekt släpvagnskoppling om den har sådan?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Hei og takk for svar!
LHM niva er sånn det skal være. Den slapp til og med ut litt overflødig olje ned på bakken. Men idag så begynte den å kødde skikkelig. Da jeg starta den om morgenen så reiste den seg, men det gikk sakte. Bakenden resier seg først, men fronten bruker en evighet. Da jeg skulle heve den igjen etter å ha stått stille i en halvtimes tid så kom bakenden med en gang, men fronten nekta å heve seg. Endte med at jeg kjørte med heva bakende et lite stykke til nærmeste Citroen verksted. Prøvde så en siste gang med rusing av motor og så satt jeg den i Max høyde da kom fronten plutselig!
Kjørte den til en bekjent av meg som skal se på det isteden, og da jeg kjørte til han fjuska den litt, spesielt på 2 gir...
Den føles også muligens en smule hard i humpler og diverse...
Av lyder og ulyder? jeg hører så virker det som om pumpa går helt løpsk, men jeg er ikke sikker. Det er andre lyder og som en slags susing fra et sted og romling når bilen står stille men så fort jeg svinger på rattet så forsvinner den. Vanskelig å forklare. Jeg mistenker at det er akkumulatoren foran som er defekt? Eller muligens høydekorekturene foran? Men jeg er langt ifra sikker, det vet dere bedre enn meg. Noen ideer om hva det er?

Edit: Ja den har tilhengerkobling.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lamper i dasjbord

Post by jonsto »

Jeg er jo ikke noen BX ekspert, men det første jeg tenkte da jeg leste det siste innlegget dit var "luft". Om systemet er det samme som på CX så tror jeg det kan være en ide og lufte systemet og ta litt Citro airobic.
Vet ikke om det hjelper, men det blir ikke værre.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

..... och om det finns luft så kommer det förmodligen från en punkterad klocka!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Ok, tusen takk for hjelp! :) Skal ned å se på det imorra og skjekke for luft. Hvis det er flere som har noen meninger om hva det kan være så kom med dem! :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lamper i dasjbord

Post by Göran W »

Om du kör upp/ner några ggr (låt den stabiliseras i ytterläget en stund innan du fortsätter) och sedan kollar nivån igen så ser du säkert att den blev lägre.......
När en klocka punkteras så stiger nivån i behållaren då gasen tar plats. Därav att det rann över.... När gasen är borta så sjunker alltså nivån igen.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Tenker mer i retning dritt i høydekorrektørene eller slitne/rustne/møkkete reguleringsstag jeg da, men... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

givretto wrote:Tenker mer i retning dritt i høydekorrektørene eller slitne/rustne/møkkete reguleringsstag jeg da, men... 8)
Vil problemene løse seg ved å kjøre hydroflush eller må jeg bytte høydekorektørene tror du?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Jeg ville ha prøvd Hydroflush først og sett om det hjalp.
8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Lamper i dasjbord

Post by skjalg »

Jeg ville ha skiftet akkumulatorkule først, hvis ulydene forsvinner så er det problemet løst.Hvis bilen kjennes stiv bør du bytte gasskulene i samme slengen, begynn foran. Når det gjelder lyset i dashbordet, så ser det ut som den varsler for lavt kjølevæskenivå ( som bør forsvinne med etterfyling ) og lavt nivå eller trykk i hydraulikksystemet. LHM tanken er full, så det er mest sannsynlig trykkmåleren som har sviktet, vanlig feil. Tror den sitter på broen under drivverket på bx'en, må skiftes fra undersiden.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Flere teorier om hva som er galt her ja :) Jeg tror jeg prøver en kombinasjon, har bestilt ny akkumulator, hydroflush og LHM.
Så får jeg se om det blir noe bedre.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Trykk-akkumulator skrua... Hvor er den? Må skru den ut 1-1,5 for å løsne trykket.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Lamper i dasjbord

Post by givretto »

Skrua sitter på den klumsen som akkumulatorkula er skrudd på. 12 mm, umulig å unngå og se. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Lamper i dasjbord

Post by OlavBX »

Stemmer, takk :)
Har bestilt time hos Citroen istedet, så blir det gjort proft. Men da jeg spurte om de kunne tømme ut LHM og erstatte med Hydroflush så sa han at det hadde han aldri hørt om? :roll: Han spurte en annen kar der og og han hadde hørt om det men ikke i forbinnelse med hydraulikk...
Lurte på om det var godkjent av Citroen og om pakninger og slikt tålte det... Syns det var veldig rart at de ikke hadde hørt om det...
Men er det egentlig godkjent av Citroen? Jeg regner med at pakninger og slik tåler det da jeg bare hører/leser positive ord om Hydroflush.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply