Styring butter imot

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

OlavBX wrote:Sånn teoretisk... Hva skjer hvis man stiller på høyden på bilen mens bilen er i fart?
Har lurt på det lenge :)
Det er mulig å heve/senke bilen under fart.

På laveste nivå: se opp for alt. Bilen er bare et par cm fra bakken.
Litt over normal, er bilen hevet et par cm over akkurat normal høyde.
På det høyeste blir bilen stenhård og anbefales ikke over hastigheter, mer en 30 km. Ellers brukes denne høyden til å eks bytte dekk eller høye brøytekanter.

Det er ellers fullt mulig å bytte rør under bilen. Det beste stedet er å ha bilen på søylebukk. Det er litt treing av rør over bakstillingen.
Orginalrør kommer i ferdig lengder. Hør med forhandler. Siden bilen er av eldre type, kan det være div problemer med levering/pris.

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Styring butter imot

Post by givretto »

Det er ikke å anbefale å senke bilen til laveste nivå under fart, som nevnt blir den veldig lav samtidig som fjæringa blir borte. Lett å ødelegge noe under bilen eller i understellet da. Nest øverste nivå er ment for å forsere ulendt terreng. Det kan man forsåvid bruke øverste hakket til også, men litt mer forsiktig kjøring er å anbefale, da det ikke er fjæring på dette hakket heller. Ellers er det øverste hakket genialt i forbindelse med hjulskift.

Det er en fyr som heter Per Deren som kan skaffe deg rør og koblinger billig. Han kan også etterfylle gass i kulene dine, men tror ikke det er å anbefale denne gangen, råder deg til å skaffe deg nye. Husker ikke nummeret til Per i farta, men det finner du lett i en eller annen nettkatalog. Per er tilgjengelig på telefon fra kl 14 og utover dagen.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Takker for svar begge to! :D Noen spesielle verktøy for å skifte rør? Hvordan siiter de festa?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Styring butter imot

Post by givretto »

Du trenger vel et spesielt flenseverktøy, vil jeg tro. Jeg har ikke vært borti så mye rørbytting, men jeg har fått inntrykk av at Citroën har spesielle flenser og skjøtestykker. Jeg kjøpte rør og skjøtestykker og leide flense og kutteverktøy av Per Deren sist gang et rør røyk for meg. Hvis ikke kan du jo se under CX - hydraulikk og se hva Jonsto (Jon Storløkken) har å tilby.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Styring butter imot

Post by pål »

Du trenger ikke noe spesialverktøy om du kjøper ferdige rør...
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Styring butter imot

Post by jonsto »

givretto wrote:Du trenger vel et spesielt flenseverktøy, vil jeg tro. Jeg har ikke vært borti så mye rørbytting, men jeg har fått inntrykk av at Citroën har spesielle flenser og skjøtestykker. Jeg kjøpte rør og skjøtestykker og leide flense og kutteverktøy av Per Deren sist gang et rør røyk for meg. Hvis ikke kan du jo se under CX - hydraulikk og se hva Jonsto (Jon Storløkken) har å tilby.

8)
Jeg lager rør med de "vanelige" Citroen flensene på i 3,5 og 4,5 mm. Lager disse etter mål. Ellers har jeg skjøtestykker som brukes uten flensing. Se under Hydraulik i CX seksjonen.
Mvh
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Styring butter imot

Post by fido »

For å illustrere er det jo sånn at C5 og C6 med elektronisk styring av høydejusteringen tillater maks 10 km/t på laveste og høyeste nivå, og maks 40 km/t på forhøyet kjørenivå. Dette stemmer ganske bra med hva som føles levbart. På Xantia mener jeg å huske at det var sånn at systemet blir ganske tomt etter en stund på laveste nivå, så du står vel i fare for å ha litt tung styring og kanskje litt lite bremser etter en stund (hvis du ikke har slått i stykker bunnpanna innen da;) ), men det vet andre her mer om enn meg.
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Styring butter imot

Post by Göran W »

Att höja eller sänka under färd är inte att rekomendera men det påverkar inte styrning och bromsar (annat än att bromsarna bak försvinner).
Den enda klockan som direkt kan påverka styrningen är huvudaccen.
Försök att hitta en sprängskiss över servo till Bx (förmodligen samma på Xantia) för att se om det finns något filter.
Det finns säkert en knut på rattaxeln (vanligt problem på Xantia) som bör smörjas eller bytas.
Om du känner ett glapp i längdled (om du drar ratten mot dig) så beror det på en ring på rattaxel som kan knackas tillbaks och eventuellt spärras med t.ex. en slangklämma som stöd.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Styring er fortsatt treg. Noen ide om hvor lenge den vil holde på sånn? Har bestilt ny hydroflush så jeg skal bytte ut den hydroflushen som allerede er i systemet, den er allerede ganske skitten.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Styring butter imot

Post by Göran W »

Kan inte se någonstans om du kollat rattaxelknuten som nämnts tidigare???
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Jeg har smørt rattakselen. Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Jeg merker at jeg kan holde rattet i en sving i fart, og plutselig kan rattet finne på å "gi slipp", så den svinger litt mer, slik at jeg må rette det opp hvis du skjønner?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Styring butter imot

Post by skjalg »

OlavBX wrote:Jeg har smørt rattakselen. Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Jeg merker at jeg kan holde rattet i en sving i fart, og plutselig kan rattet finne på å "gi slipp", så den svinger litt mer, slik at jeg må rette det opp hvis du skjønner?
Sjekk forstillingen, slakk i styreledd og nedre bærearm og hjullager, kan være noe som glipper der.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

skjalg wrote:
OlavBX wrote:Jeg har smørt rattakselen. Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Jeg merker at jeg kan holde rattet i en sving i fart, og plutselig kan rattet finne på å "gi slipp", så den svinger litt mer, slik at jeg må rette det opp hvis du skjønner?
Sjekk forstillingen, slakk i styreledd og nedre bærearm og hjullager, kan være noe som glipper der.
Jeg kan skjekke det, men tror fortsatt ikke det er der problemet ligger. Merker til tider at jeg kan stå på tomgang og vri på rattet og da hører jeg at servoen jobber endel noen ganger. Men for all del, jeg skal skjekke, takk for tipset :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Virker som Hydroflushen gjør jobben sin. Styringa er mye mykere nå, og blir bare mykere og mykere for hver dag virker det som. Henger litt napping igjen til tider men er blitt mye bedre. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Styring butter imot

Post by givretto »

Der kan du se! Kanskje lampene for lavt LHM-trykk/niva også roer seg etterhvert... :wink: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply