Styring butter imot

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Styring butter imot

Post by OlavBX »

På tide å lage en ny tråd da den gamle blei noe lang. :)
Var på vei til Oslo idag for å være med på LHM kaffe (fant ikke fram), men på veien bort etter minst 30 min landeveiskjøring så begynner plutselig styringa å butte imot når jeg svinger... :roll: Det ble bare verre og verre jo lenger jeg kjørte. Sånn var det før jeg bytta hovedakkumulator også, men da jeg bytta var problemet borte med en gang, helt til nå. Det så ut til å være veldig mye dritt i den gamle kula da jeg tok den av. Kan det tenkes at det har samla seg skitt i den nye kula og at styringa begynner å kødde pga det? Burde jeg prøve å skru av kula, skylle med White sprit, tørke og skru den på igjen? :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

Hei.

Synd du ikke fant frem. Men gi ikke opp. For neste besøk, si fra ,så gir vi deg veibeskrivelse.

Treg styring ja....
Om du skal gjøre noe med fornuft, begynn i riktig rekkefølge og bytt ut de kuler du ikke har byttet. Om det fortsatt finnes ei defekt kule eller to....blir ikke problemet borte. Det bare øker i omfang. Snart har du vel ikke styring i det hele tatt. Den vil bli bare tregere og tregere.

Med motoren i gang, setter du spaken i laveste posisjon slik at LHM oljen kommer tilbake til beholderen.
Ta av beholder for LHM og rengjør den.

Fyll så med Hydraflush og kjør med det en 500 mil, minst. Regn med at du vil bruke ca 4 liter +.

Og ta av en kule for å rengjøre den, blir feil. Det er i hele systemet dritten er. Kula er bare en liten endestasjon for å regne. Dritten suser rundt i systemet.

Styringen er også medregnet i hydraulikksystemet og skal du få "røska" litt i det, lar du motoren gå på tomgang og vri rattet til fullt utslag, begge veier. Du hører da at den nærmest stønner over jobben, men da for du i det minste fult utslag på systemet.
Når du kommer så langt at du skal bytte rensevesken med LHM, gjør du hele rengjøringen en gang til.
Samt kontroll av mengde etc.

Lykke til. :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Jeg har allerede bytta til Hydroflush. Har kjørt ca. 1800 km med Hydroflush i systemet. Jeg venter på bakre fjæringskuler fra Classic Parts. Men hovedakkumulatoren burde jeg kanskje rengjøre? Hvis det har kommet dritt inn i den igjen så er det jo greit å få skylt det ut med White sprit hvis det er mulig?
Edit: Hydroflushen har blitt grønnfarga for lengst. Kankje jeg burde ta en ny runde med Hydroflush?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

Hei.
Bytt ut kulene når de kommer.
La rensevesken være i systemet. Det er jo slik at det er tur og retur i fjærsystemet inkl. styring. Det er bare i bremsekretsen at det kun er trykk.
Siden det er tur og retur vil rensevesken gjøre jobben. Det du skal konsentrere deg om er full rengjøring i forbindelse med bytte til LHM.

Men nå er det muligens en ting jeg husker:
det sitter vel innvendig sil på servorøret under bilen......eller husker jeg feil?
Uansett er tilkoblingen fingjenget så pass på å ikke dra gjenger feil.

Her er det en side du kan snuse litt på:

http://citroen.tramontana.co.hu/models

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Takk for svar, vet om siden.
Hvor er denne silen? Brukes til å tappe ut dårlig olje fra servoen?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Styring butter imot

Post by fido »

...og du kan jo få en veibeskrivelse med det samme, så har du den. :)
Som regel er LHM-kaffe på motorsenteret på Hvervenbukta, dette ligger like syd for Oslo i retning Østfold/Sverige, langs med Gamle Mossevei. Når du kommer fra Drammen og inn i Oslo sentrum: ta av mot E18 Stockholm der hvor det er et lite gløtt av dagslys i Operatunnelen. Følg skilt langs E18 Mosseveien mot Stockholm. Etter et godt stykke i 60 og 50-sone kommer du til en avkjøring, jeg tror det står Holmlia bl.a. Dette er akkurat i det E18 blir 4-felt motorvei, ta av her og kjør rett fram i rundkjøringen oppe på rampa. Kjør forbi NAF-camp/Fjordcamp (på venstre side), du har nå Oslofjorden like til høyre for veien. Etter en liten stund kommer du til et skilt som peker rett opp bakken til venstre, hvor det står "Motorsenter". Kjør opp til Motorsenteret og se etter Citroënene. Gå inn døra til venstre på bygningen og opp alle trappene, så kommer du inn i kafeteriaen. Se etter en trivelig gjeng som prater ivrig om ett eller annet. Hvis gjengen smiler når du sier "hydraulikk" og brøler hvis du sier "BMW" er det gode sjanser for at du har funnet fram. :)
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

OlavBX wrote:Takk for svar, vet om siden.
Hvor er denne silen? Brukes til å tappe ut dårlig olje fra servoen?
Hei.
Servoen er en del av hydraulikksystemet.
Nei, du tapper ikke ut noe bare for servoen.
Husker jeg byttet et rør for servoen og da mener jeg at det var en sil der.
Men uansett, vent til du har byttet kuler og la rensevesken gjøre jobben sin. Den renser og renser og du vil nok bli overrasket over hvor skittent det blir etter hvert. All denne skitten flytter seg rundt og havner tilslutt i beholderen.
Og all denne skitten har jo tettet alle de små hull som finnes i systemet. Tar tid før dette løser seg opp....
Tolmodighet blir nå din beste venn........

Lykke til. :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Styring butter imot

Post by mads »

BX er ikke min sterke side, men det er vel et kryss på rattakselen her også - som kanskje ternger en sprut med litt olje, f.eks fra sprayboks med forlenget slange og blomsterpinne så man når opp/fram/ned...? ;)

Hvordan er det med 3-veis-ventil fra akkumulator - det er vel bare diravi-biler som har det? I så fall er den spøkefuglen ute av bildet
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:
OlavBX wrote:Takk for svar, vet om siden.
Hvor er denne silen? Brukes til å tappe ut dårlig olje fra servoen?
Hei.
Servoen er en del av hydraulikksystemet.
Nei, du tapper ikke ut noe bare for servoen.
Husker jeg byttet et rør for servoen og da mener jeg at det var en sil der.
Men uansett, vent til du har byttet kuler og la rensevesken gjøre jobben sin. Den renser og renser og du vil nok bli overrasket over hvor skittent det blir etter hvert. All denne skitten flytter seg rundt og havner tilslutt i beholderen.
Og all denne skitten har jo tettet alle de små hull som finnes i systemet. Tar tid før dette løser seg opp....
Tolmodighet blir nå din beste venn........

Lykke til. :mrgreen:
Takker for svar :) Så jeg skal bare la det være sånn? Det er ikke farlig for styringa altså? Om det ikke er farlig så er det i hvert fall plagsomt! Det hjalp noe å sitte å vri rattet fram og tilbake, buttinga kommer og går, som regel er den der, noen ganger ikke.
Har det noen hensikt å tappe ut den olja jeg har på nå, for så å fylle på med ny runde med Hydroflush? Hvis det er veldig mye skitt i systemet så er jo den olja jeg har på nå allerede ganske skitten. Den ble grønn for lengst.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:Hei.
Bytt ut kulene når de kommer.
La rensevesken være i systemet. Det er jo slik at det er tur og retur i fjærsystemet inkl. styring. Det er bare i bremsekretsen at det kun er trykk.
Siden det er tur og retur vil rensevesken gjøre jobben. Det du skal konsentrere deg om er full rengjøring i forbindelse med bytte til LHM.
Hva mener du med full rengjøring? Hva vil det si?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

Hei.

Nå må man synse litt:

Hydraflushen renser og renser.....kan godt tappe det ut og fylle inn ny. Når du tapper ut Hydraflushen, med først spaken i laveste posisjon, motor i gang, da kommer det meste av Hydraflushen tilbake til beholderen. Tar du da ut beholderen og rengjør den, vil du nok se skitten i bunnen. Det forteller noe om hvordan det ser ut inne i systemet.

Normal farge på LHM er grønn. Hydraflushen har en annen farge.

Full rengjøring i forbindelse med bytte fra Hydraflush til LHM, da rengjør man beholderen og det lille filtre i bunnen av denne. Så fyller man inn ny LHM olje.
Da er det bare en ting i gjenn: i bremsesystemet er det bare trykk, ikke retur. Så for å få frem ny LHM der, må alle bremser luftes til ny LHM kommer.

Om det nå er slik at du har defekte kuler, vil disse bli fylt opp av Hydraflushen og effekten av fjæringen blir borte. Borte blir nok noe av retursystemet også. Intet mottrykk i kule forsinker returstrømmen.
ergo: bytt kuler.

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Styring butter imot

Post by Kristian N »

mads wrote:BX er ikke min sterke side, men det er vel et kryss på rattakselen her også - som kanskje ternger en sprut med litt olje, f.eks fra sprayboks med forlenget slange og blomsterpinne så man når opp/fram/ned...? ;)

Hvordan er det med 3-veis-ventil fra akkumulator - det er vel bare diravi-biler som har det? I så fall er den spøkefuglen ute av bildet
Er nok sant dette. Krysset på rattakslen trenger nok en inspeksjon og evnt litt smøring.
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:Hei.

Nå må man synse litt:

Hydraflushen renser og renser.....kan godt tappe det ut og fylle inn ny. Når du tapper ut Hydraflushen, med først spaken i laveste posisjon, motor i gang, da kommer det meste av Hydraflushen tilbake til beholderen. Tar du da ut beholderen og rengjør den, vil du nok se skitten i bunnen. Det forteller noe om hvordan det ser ut inne i systemet.

Normal farge på LHM er grønn. Hydraflushen har en annen farge.

Full rengjøring i forbindelse med bytte fra Hydraflush til LHM, da rengjør man beholderen og det lille filtre i bunnen av denne. Så fyller man inn ny LHM olje.
Da er det bare en ting i gjenn: i bremsesystemet er det bare trykk, ikke retur. Så for å få frem ny LHM der, må alle bremser luftes til ny LHM kommer.

Om det nå er slik at du har defekte kuler, vil disse bli fylt opp av Hydraflushen og effekten av fjæringen blir borte. Borte blir nok noe av retursystemet også. Intet mottrykk i kule forsinker returstrømmen.
ergo: bytt kuler.

Lykke til :mrgreen:
Da bytter jeg nok olje en gang til mens jeg samtidig bytter kuler. Da jeg bytta til Hydroflush første gang fra LHM så var det mye skitt i bunn av tanken. Grunnen til at jeg tenkte det ville vært lurt å bytte Hydroflush en gang til er at det er åpenbart mere skitt igjen i systemet og når noe av det kommer til tanken i retur så vil noe av det kanskje gå ut i systemet igjen etter hvert som jeg bruker bilen.
:)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Sånn teoretisk... Hva skjer hvis man stiller på høyden på bilen mens bilen er i fart?
Har lurt på det lenge :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Styring butter imot

Post by OlavBX »

Og en ting til, fikk ikke svar på det tidligere. Kan man bytte hydraulikkrør under bilen selv?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply