Hydraulikklampe tennes under kjøring

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:MEN FÖR F-N...... Då är det ju motoroljetryck som du tappar!!!!! Kolla oljenivån i motorn och fyll upp/byt olja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lita inte på stickan om nivån ser ok ut. Byt olja och fyll efter instruktionsboken! Gör det NU innan motorn skär ihop!
Hvis det er tilfellet, så var jeg jækla heldig i går da jeg var en tur inni Oslo, tur retur Skien! Men det er rart, for nivåmålern i intrumentene viser jo at den er over helvveis full med olje (snakker om motorolje nå).
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Nivåmätaren på instrumentbrädan är INTE pålitlig! Den visar dessutom bara nivån de första sekunderna efter att du slagit på tändningen - sedan ska den släckas och nålen gå ner. Använd stickan!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Nivåmätaren på instrumentbrädan är INTE pålitlig! Den visar dessutom bara nivån de första sekunderna efter att du slagit på tändningen - sedan ska den släckas och nålen gå ner. Använd stickan!!!!!
Ja, den står på bare noen sekunder når jeg har slått på tenningen, så går den helt ned.
givretto wrote:Jeg er stort sett enig i alt du skriver, Göran. Men din bruk av store bokstaver og utropstegn får deg til å virke som om du skriker og er hysterisk hele tiden... :wink: :mrgreen: 8)
Gjør ikke noe det, da får jeg det inn i hue, klart og tydelig :lol:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Ser ut som jeg klarte å sitere deg Givretto før du fjerna innlegget, i frykt for at Gøran skulle bli sur? :P :lol:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Jag blir absolut inte sur. Tyvärr går det inte att "höra" i skrift och därför använder jag (kanske alltför ofta) stora bokstäver och utropstecken. Jag är till naturen väldigt lugn (rolig) men ibland försöker jag visa det jag tycker är viktigt.
Hoppas ingen blir sur på mig för det......... :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Jag blir absolut inte sur. Tyvärr går det inte att "höra" i skrift och därför använder jag (kanske alltför ofta) stora bokstäver och utropstecken. Jag är till naturen väldigt lugn (rolig) men ibland försöker jag visa det jag tycker är viktigt.
Hoppas ingen blir sur på mig för det......... :wink:
Nei, jøss bare slapp av :) Trodde ikke du var sur :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Ja, jeg fjerna innlegget av frykt for sure miner. Tenker ikke før jeg prater/skriver. Men det var ikke vondt ment. :oops: :roll: :wink: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Herregud, er det mulig...? Er ikke rart at dere ikke finner ut av hva som er galt når jeg ikke gir dere alle opplysningene. Kjøpte 4l olje i dag og fylte på, nå er alle lamper og lys borte fra intrumenete :) At det går an sier jeg, å være så dum... :oops:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Gratulerer! Da har det forhåpentligvis ordna seg da, hvis du ikke fylte på alle 4 literne med olje, da... :wink: 8)

Men å kjøre så lenge med lite olje er ikke av det sunneste for motorens del...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

givretto wrote:Gratulerer! Da har det forhåpentligvis ordna seg da, hvis du ikke fylte på alle 4 literne med olje, da... :wink: 8)

Men å kjøre så lenge med lite olje er ikke av det sunneste for motorens del...
Jeg fylte på alle 4 literne, og det var fortsatt plass til mer. Du har rett, det er absolutt ikke bra, men motoren virker ok enn så lenge. Må huske på at i starten så lyste lampene bare i svinger og ved kraftige oppbremsinger så den har ikke kjørt med så veldig lite olje hele tia. Virker som at motoren bruker litt olje, eller at det kan lekke et sted, men jeg ser ingen dråper under bilen.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Å herre, ja da har det vært lite olje på den! Mellom maks og min-merket på peilepinnen går det ca 1 liter. Så hvis du har fylt på 4 liter og vel så det, ... jeg veit ikke hva jeg skal si, jeg... 8)

Hvor mye olje går det på 1,6 motoren, tro? Kan ikke skjønne annet enn at den må ha vært så og si tom?

Det ser ut til at det skal gå på 5 liter. Det vil si at du har kjørt rundt med mindre enn 1 liter olje på motoren?!? At dette har gått bra, er over min fatteevne...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Eeeehhh....... Vet inte om jag vågar (tör) ge dig fler råd och tips? Äsch, du får skylla dig själv. :wink: :lol: :lol:
Är du säker på oljenivån? Det är absolut farligt för motorn att gå med alltför mycket olja i motorn också.
Det är OTROLIGT om den verligen klarat att gå med så låg nivå. Bör finnas en läcka någonstans. Ett alternativ är ventilstyrningstätningarna som kan torka och läcka på dessa motorer men då bör du se att det ryker ganska mycket ur avgasröret?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

givretto wrote:Å herre, ja da har det vært lite olje på den! Mellom maks og min-merket på peilepinnen går det ca 1 liter. Så hvis du har fylt på 4 liter og vel så det, ... jeg veit ikke hva jeg skal si, jeg... 8)

Hvor mye olje går det på 1,6 motoren, tro? Kan ikke skjønne annet enn at den må ha vært så og si tom?

Det ser ut til at det skal gå på 5 liter. Det vil si at du har kjørt rundt med mindre enn 1 liter olje på motoren?!? At dette har gått bra, er over min fatteevne...
Den må ha vært så og si tom ja. Kan ikke skjønne at jeg ikke tenkte på det før... Jeg fylte på 4l og da nådde olja opp i det røret man fyller på.
Göran W wrote:Eeeehhh....... Vet inte om jag vågar (tör) ge dig fler råd och tips? Äsch, du får skylla dig själv. :wink: :lol: :lol:
Är du säker på oljenivån? Det är absolut farligt för motorn att gå med alltför mycket olja i motorn också.
Det är OTROLIGT om den verligen klarat att gå med så låg nivå. Bör finnas en läcka någonstans. Ett alternativ är ventilstyrningstätningarna som kan torka och läcka på dessa motorer men då bör du se att det ryker ganska mycket ur avgasröret?
Helt enig, kan skylde meg selv :lol: Ja det er utrolig at det har gått bra med så lite olje på motoren. Kan ikke si det ryker noe særlig fra eksosen annet enn ved kaldstarter når det er kjølig ute.

Kom til å tenke på at jeg har kasta bort så utrolig mye av deres tid, huffamei, beklager det.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

OlavBX wrote:
givretto wrote:Jeg fylte på 4l og da nådde olja opp i det røret man fyller på.
???????? "i det röret man fyller på"????????
Hur menar du nu? Fyller du genom oljestickans rör eller? Låter annars som att du fyllt på tok för mycket! Nivån ska inte kollas i påfyllningen! Vad visar det på stickan?

Som jag skrev tidigare så mår inte motorn väl av för mycket olja heller. Riskerar att blåsa ut genom någon öppning, tryckas in i förbränningen via vevhusventilationen eller i värsta fall spränga motorn.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:
OlavBX wrote:
givretto wrote:Jeg fylte på 4l og da nådde olja opp i det røret man fyller på.
Hur menar du nu? Fyller du genom oljestickans rör eller? Låter annars som att du fyllt på tok för mycket! Nivån ska inte kollas i påfyllningen! Vad visar det på stickan?
Nei, nei. Skjekka i hånboka og fylte der det skal fylles.
Göran W wrote:
OlavBX wrote:
givretto wrote:Jeg fylte på 4l og da nådde olja opp i det røret man fyller på.
Som jag skrev tidigare så mår inte motorn väl av för mycket olja heller. Riskerar att blåsa ut genom någon öppning, tryckas in i förbränningen via vevhusventilationen eller i värsta fall spränga motorn.
Vel, jeg har kjørt i en 5-6 timer i dag og alt er vel så langt hvert fall. Jeg tror ikke jeg har fylt på for mye.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply