Hydraulikklampe tennes under kjøring

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Hadde kjørt i en 3-4 km i dag da plutselig hydraulikklampa begynte å blinke 2-3 ganger sammen med STOP lampa. Det skjedde et par ganger til litt senere i kjøreturen. Virker som de tennes når jeg trykte på bremsen samtidig som jeg hadde litt rattutslag. De blinka fort, 2-4 ganger. Skjedde kun 3 ganger tror jeg at de tentes. Hva kan det komme av? Hydraulikklampa lyser jo hvis det er noe galt med trykket i systemet?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Kristian N »

Hei.
Noen gang sjekket nivået i LHM tanken?
Du kan ha en lekkasje i systemet som er liten, type drypp drypp drypp.
Eller du kan ved parkering med motor i gang, trå på bremsen og hold den i noen sekunder. Så flytter du bilen unna og ser om det er kommet olje på bakken. Da er det lekk ett eller annet sted i bremsekretsen.
Og intet er uvanlig.......

Lykke til. :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Takker for svar :) Har aldri sett noen form for dråper under bilen etter den har stått en stund. Har skjekka det mange ganger uten å ha sett noe. Skal skjekke nivået i LHM tanken og prøve ut bremsetesten i morra. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Prøvde bremsetesten i dag, og det kommer ingen dråper eller lignende under bilen etter jeg har tråkka/holdt bremsen litt. Lampene lyste litt i dag og, i kombinasjon av bremsing og svinging virker det som. LHM nivå i tank ser bra ut. Kan jo prøve å fylle på litt, den slipper det jo bare ut igjen hvis det skulle være for mye.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by pål »

Husk at du må heise bilen til øverste posisjon når nivået skal sjekkes
har masse Citroèn:-)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Kristian N »

Hei.

Om spaken din står på det laveste vil det meste av LHM oljen komme tilbake til beholderen. Det betyr at du vil ha endel klaring før LHM når toppen.
En liten tommelregel: ved spaken lavest, bør du kunne kjenne LHM oljen med langfingeren. Om ikke, fyll opp litt.

Riktig blir det nok ikke før kuler er byttet. Da blir også mengden LHM riktig. Om en kule eller flere har røket, vil LHM oljen fylle det tomrommet. Etter bytte kan det godt hende at nivået er for høyt, da er det mindre plass p.g.av membranden i kulene.
Kulene er som kjent delt innvendig i to deler. En del med forladet type luft og LHM når kula er på plass.

Det var det med riktig rekkefølge da....

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Jeg har fylt opp litt olje, og kan nå kjenne olja med langfingern både i lav og normal høyde. Men de to lampene tennes fortsatt en gang i blant. Jeg merker meg at det er ved endel rattutslag og bremsing at de tennes. Nå ringte jeg Classic parts i dag for å høre om de hadde sendt de bakre kulene til meg, jeg bør ha dem i morra sa de. Det hadde gått så lang tid at jeg begynte å lure på om jeg faktisk hadde bestilt dem, eller om jeg hadde avbestilt dem. Men de er altså sendt og jeg har de nok i morra. Får håpe da at de fleste problemene løser seg ved kulebytte bak. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Bytta kuler i dag, og nå bånner den ikke lenger. Men nå har jeg et nytt problem... Den lekker ved fjærbeinsylindern... mye...
Hørte hos Citroen og deler kosta 1900 kr. Han ene spurte om jeg hadde satt pakningen inn riktig, viste seg at det hadde jeg ikke. Jeg hadde satt pakninga på kula, og når jeg da skrur den inn kunne det hende at pakninga blir ødelagt. Man skal visst egentlig legge pakninga inn på "sylindern" først, så skru inn kula. Det rare er at jeg gjorde akkurat det samme på andre sia, men der lekker det ikke. Mulig jeg hadde jækla flaks sa dem ute hos Citroen. Men jeg tviler sterkt på at det er en simpel pakning som er gåen. Så flaks har ikke jeg rett og slett.
Bilder av lekasje:
Image

Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Synes du skal prøve å montere kula på nytt, jeg, og se hva som skjer. Har gjort samme tabba sjæl en gang for lenge siden. Alle jeg har snakka med, har sagt at pakningen IKKE skal settet på kula, men der kula skal skrues på. Det er et spor til pakningen der. Pakningen burde også vætes i litt LHM før montering. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Godt å høre. Skal prøve i morra, har ikke veldig store forventninger men... vi får se.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

Nei, pakningen skal absolutt IKKE legges på kula. Da er du med 95% sikkerhet garantert å få lekasje. Tror nok ikke du har ødelagt pakkningen om du bare skrudde til med håndmakt, men om så er så bruk den gammle. For du har vel husket å ta av den? 2 pakninger gir helt sikkert lekasje.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

jonsto wrote:Nei, pakningen skal absolutt IKKE legges på kula. Da er du med 95% sikkerhet garantert å få lekasje. Tror nok ikke du har ødelagt pakkningen om du bare skrudde til med håndmakt, men om så er så bruk den gammle. For du har vel husket å ta av den? 2 pakninger gir helt sikkert lekasje.
Mvh
Ok, da får vi statse på at det er det som er problemet. Jeg har kjøpt ny pakning så den "gamle" kaster jeg uansett. Jeg mener at jeg tok ut den gamle pakninga før jeg satte inn nye kuler. Mener pakningene hang på kula da jeg skrudde den ut. Hvis det fortsatt lekker etter jeg har satt inn ny pakning i morra, selger jeg bilen.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

Skjønner jeg godt. Du har hatt en bratt læringskurve. Jeg krysser fingrene for deg.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Bingo! Fikk bilen i opp i lufta i dag og skrudd av kula hvor det lakk. Viste seg at jeg hadde glemt å ta ut den gamle pakningen, så det var totalt 2 pakninger der... :) Ikke rart det lekker. Da sparte jeg minst 4000 kroner, glad det ikke var værre enn en pakning :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by rundgren »

OlavBX wrote:Bingo! Fikk bilen i opp i lufta i dag og skrudd av kula hvor det lakk. Viste seg at jeg hadde glemt å ta ut den gamle pakningen, så det var totalt 2 pakninger der... :) Ikke rart det lekker. Da sparte jeg minst 4000 kroner, glad det ikke var værre enn en pakning :)
Jeg har vel erfart at med Citroën så er ikke ting nødvendigvis så veldig komplisert, du må bare vite hvordan du skal gjøre det :-)
Lykke til videre!

PS: Classic Parts er kjent for å være litt trege.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply