Hydraulikklampe tennes under kjøring

Teknisk om BX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

Göran W wrote:Nej, tvärsom! Sirapen hjälper remmen att få fäste. Om lampan slutar blinka så är alltså remmen dålig eller för dåligt spänd och då ska den bytas.
Finnes et spesielt lim for dette. Og husk at reima slites på sidene. Om den er så slitt at den går helt ned i bunnen av reimhjulene vil den slure litt hver gang pumpa slår inn.
Mvh
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by skjalg »

"Limet " eller "sirupen" som det refereres til mener jeg kalles remspray, den finnes på sprayflaske til industrielt bruk og kan kjøpes på en stor jernvarehandel eller würth, tess, tools kjedebutikk. Brukes i industrien der elektromotorer driver noe med kilremsoverføring. Men... det blir mye seigt kliss av sprayen som må rengjøres grundig fra remskivene når du bytter viftereim. Sprayen er en quick-fix som løser problemet med sluring der og da, men skaper et nytt problem med sluring senere hvis den ikke blir vasket bort.
Har ikke orket å følge hele tråden, men hvis problemet er at trykklampa tennes ofte skyldes det
1. flat akkumulatorkule
2.lavt nivå i lhm-tanken
3. stor internlekkasje, gjerne i kombinasjon med 1. eller 2.
4. nesten defekt trykkbryter
a.Hvis det er problem med at drivreima slurer når hydraulikkpumpa slår inn så vil du høre en kraftig hyle/gnisselyd som kommer og går med ganske jevne mellomrom ca. hvert minutt.
b.Hvis akkumulatorkula er flat og drivreima er slakk eller slitt vil du høre gnisselyden hele tiden, men kanskje litt svakere lyd.
Hvis du ikke hører noen ulyd som beskrevet i a. eller b. og reima virker stram så har ikke lyset noen sammenheng med slitt drivreim.
Hvis du har skiftet akkumulatorkule, dvs satt inn en helt ny som garantert virker og lyset fortsatt er der, så skift trykkbryteren, tror den sitter på bærebroen under drivverket på bx,en.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Nej, tvärsom! Sirapen hjälper remmen att få fäste. Om lampan slutar blinka så är alltså remmen dålig eller för dåligt spänd och då ska den bytas.
Okei, da skjønner jeg.
skjalg wrote:"Limet " eller "sirupen" som det refereres til mener jeg kalles remspray, den finnes på sprayflaske til industrielt bruk og kan kjøpes på en stor jernvarehandel eller würth, tess, tools kjedebutikk. Brukes i industrien der elektromotorer driver noe med kilremsoverføring. Men... det blir mye seigt kliss av sprayen som må rengjøres grundig fra remskivene når du bytter viftereim. Sprayen er en quick-fix som løser problemet med sluring der og da, men skaper et nytt problem med sluring senere hvis den ikke blir vasket bort.
Har ikke orket å følge hele tråden, men hvis problemet er at trykklampa tennes ofte skyldes det
1. flat akkumulatorkule
2.lavt nivå i lhm-tanken
3. stor internlekkasje, gjerne i kombinasjon med 1. eller 2.
4. nesten defekt trykkbryter
a.Hvis det er problem med at drivreima slurer når hydraulikkpumpa slår inn så vil du høre en kraftig hyle/gnisselyd som kommer og går med ganske jevne mellomrom ca. hvert minutt.
b.Hvis akkumulatorkula er flat og drivreima er slakk eller slitt vil du høre gnisselyden hele tiden, men kanskje litt svakere lyd.
Hvis du ikke hører noen ulyd som beskrevet i a. eller b. og reima virker stram så har ikke lyset noen sammenheng med slitt drivreim.
Hvis du har skiftet akkumulatorkule, dvs satt inn en helt ny som garantert virker og lyset fortsatt er der, så skift trykkbryteren, tror den sitter på bærebroen under drivverket på bx,en.
Jeg har akkurat bytta akkumulatorkule, og LHM nivå i tanken er nesten proppfullt. Jeg hører ingen hylelyd fra reima/pumpa.
Kan du beskrive trykkbryter for meg? Hva gjør den, hvor stor er den, hva koster den?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by skjalg »

Hei Olav
Trykkbryteren er en oljetrykksbryter for hydraulikksystemet, er trykket for lavt tenner den lyset for hydr.trykk på dashbordet og slukker det når trykket er høyt nok.
Den ser ut som en oljetrykksbryter, rund og fem-syv centimeter lang, du kan skru den av med en 24mm? nøkkel eller langhylse og det sitter en ledningshylse på enden av den som går til lampen i dashbordet, ta av ledningen og ta av trykket i systemet før bytte, løsne på 12mm skruen på akkumulatoren først. Hvis du har bilen på bukk eller jekket så høyt opp at du kommer under, så tror jeg du finner den på halvramma/broen under drivverket, plassert lavt foran fotbrønnen på venstre side ( førerside ). Dette tar jeg etter hukommelsen fra en eldre bx16, får håpe det ikke er endret på din modell. classic parts eller større citroen-forhandlere har den på lager.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

Kom på en ting jeg har vært ute for mange ganger på CX. Lampa for LHM tennes ved sterk opbremsing og hard kjøring i svinger. Ikke på grunn av trykkfall eller for lite olje på tanken, men fordi lokket under flotøren i tanken er fallt av. Da beveger flotøren seg for raskt og lampa som indikerer for lite olje i tanken tennes et øyeblikk. Det blir jo en del søl med å sjekke dette så jeg foreslår at du tar av ledningen(e) på tanken og ser hva som skjer. Ellers har også jeg tro på Skjalg sin teori. Han er helt sikkert bedre på BX enn meg.
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Vært litt sein med å svare... Reima er stram og fin, sitter hardere enn reima til dynamoen. Lysene tennes nå oftere, og når de først er tent lyser de lenger enn de gjorde før, så mye som 5 sek ++. Skal lite til nå for å få dem til å lyse. Kanskje den trenger en ny regulator? Jeg vet ikke jeg, bare tenker litt høyt :) Det er jo endel oljesvetting på den.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by pål »

er vel to ting som får disse lampene til å lyse : for lite olje og/eller for lavt trykk .
Har du gjort som Jon forslo og tatt av kablene fra LHMtanken? Bare for å sjekke om det er nivå/flottør som tuller?
har masse Citroèn:-)
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

pål wrote:er vel to ting som får disse lampene til å lyse : for lite olje og/eller for lavt trykk .
Har du gjort som Jon forslo og tatt av kablene fra LHMtanken? Bare for å sjekke om det er nivå/flottør som tuller?
Nei, det har jeg ikke. Men jeg greide å "ødelegge" den flotøren da jeg rensa tank i filtre. Så jeg vet ikke om den kanskje har begynt å kødde. Men jeg tror ikke den var kobla til noe leding som skulle gått til dasjbordet for å få lysa til å tennes?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by pål »

Det tror jeg , om ledningen ( to kabelsko ) ikke er koblet til...... ja da er det noe som ikke stemmer.
har masse Citroèn:-)
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

De to ledningene var koblet til de. Men kan det være flotøren som gjør at lysene blinker forde? Den er som sagt ødelagt, den viser ikke hvor mye olje det er i tanken, delene inni har detti fra hverandre. Hvis det er flotøren som kødder så ville det jo vært en lett og ikke minst billig fiks.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

OlavBX wrote:De to ledningene var koblet til de. Men kan det være flotøren som gjør at lysene blinker forde? Den er som sagt ødelagt, den viser ikke hvor mye olje det er i tanken, delene inni har detti fra hverandre. Hvis det er flotøren som kødder så ville det jo vært en lett og ikke minst billig fiks.
Det jkan det absolutt være. Koble fra de to ledningene og se hva som skjer!!!
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Kobla fra de to ledningene til flotøren i tanken og det blinker fortsatt. Hva nå?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

OlavBX wrote:Kobla fra de to ledningene til flotøren i tanken og det blinker fortsatt. Hva nå?
Nå er jeg tom for ideer. Er vel nesten kommet til det stadiet at en får lyst til å skru ut pæra. :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Har lyst til å klistre noe svart elektriker teip over lampene, men det løser jo ikke problemet... :lol: :roll:
Jeg har mest trua på trykkbryteren jeg da, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by jonsto »

OlavBX wrote:Har lyst til å klistre noe svart elektriker teip over lampene, men det løser jo ikke problemet... :lol: :roll:
Jeg har mest trua på trykkbryteren jeg da, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert.
Gjelder det samme her. Koble den fra og se om noe forandrer seg.
Mvh
Post Reply