Hydraulikklampe tennes under kjøring

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

rundgren wrote:
OlavBX wrote:Bingo! Fikk bilen i opp i lufta i dag og skrudd av kula hvor det lakk. Viste seg at jeg hadde glemt å ta ut den gamle pakningen, så det var totalt 2 pakninger der... :) Ikke rart det lekker. Da sparte jeg minst 4000 kroner, glad det ikke var værre enn en pakning :)
Jeg har vel erfart at med Citroën så er ikke ting nødvendigvis så veldig komplisert, du må bare vite hvordan du skal gjøre det :-)
Lykke til videre!
Har fått samme inntrykk etterhvert jeg også, selv etter alle problemene.
Tilbake til tråens tema... Jeg merker fortsatt at hydraulikklampe tennes når jeg bremser og svinger mye samtidig. Er ikke ofte, men den er der. Nå har jeg fylt opp litt olje, så får jeg se om lysene forsvinner. Har dette skjedd med noen av dere som leser? Og i så fall hva skyldtes det?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Lampene tennes også som regel ved kraftig bremsing, uten at jeg da har svingt noe særlig på rattet.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Känns som att du redan dubbelkollat detta men det låter ändå som låg LHM-nivå!?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Det at lampene for dårlig trykk/lavt nivå tennes når du svinger eller bremser, kan jo også bety at hydraulikkpumpa og/eller regulatoren er slitne. Trykkbryteren kan sikkert sjekkes for at den virker som den skal. Har du forsikra deg om at nivåmålerern i tanken virker som den skal? Begynner snart å gå tom for ideer om hva som feiler BXen din. Jeg har kanskje nevnt det før, men hvis målet ditt er å få en feilfri bil, har du mye å gjøre... :wink: :mrgreen: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by RolandM »

Dere andre som har mer praktisk erfaring får korrigere hvis jeg tar feil, men kan ikke også symptomet forklares av en internlekkasje? Kan ikke se at det har vært nevnt i tråden så langt i hvert fall. Hvis varsellampen kommer på når han bruker mye trykk (bremser hardt, evt. bremser og svinger samtidig), så må det jo bety at det er lite trykk slik at systemet greier å levere akkurat nok til vanlig kjøring, men ikke greier å henge med når det kreves mer. Og hvis det ikke er synlige lekkasjer under bilen er det vel ikke utenkelig at det er lekkasje i forbindelse med en returslange? For eksempel i ett av fjærbeinene fremme, som jo er en kjent svakhet på BX?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Känns som att du redan dubbelkollat detta men det låter ändå som låg LHM-nivå!?
Jeg skal se etter i morra, mulig det er litt lite der.
givretto wrote:Det at lampene for dårlig trykk/lavt nivå tennes når du svinger eller bremser, kan jo også bety at hydraulikkpumpa og/eller regulatoren er slitne. Trykkbryteren kan sikkert sjekkes for at den virker som den skal. Har du forsikra deg om at nivåmålerern i tanken virker som den skal? Begynner snart å gå tom for ideer om hva som feiler BXen din. Jeg har kanskje nevnt det før, men hvis målet ditt er å få en feilfri bil, har du mye å gjøre... :wink: :mrgreen: 8)
Får håpe ikke pumpe eller regulatoren begynner å bli slitne, da vet jeg ikke hva jeg gjør. Tror ikke jeg greier å bytte dem selv. Men da jeg tok ut LHM tanken for å bytte til Hydroflush og rense filtre, greide jeg å ødelegge nivåmåleren i tanken slik at jeg må kjenne etter med fingern hvor mye olje det er i tanken.

Feilfri blir nok den bilen aldri... :lol:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by givretto »

Det burde ikke være vanskelig i det hele tatt å bytte hverken regulator eller pumpe på en BX. Muligens vanskeligere å få tak i delene... :wink: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

OlavBX wrote:
Göran W wrote:Känns som att du redan dubbelkollat detta men det låter ändå som låg LHM-nivå!?
Jeg skal se etter i morra, mulig det er litt lite der.
givretto wrote:Det at lampene for dårlig trykk/lavt nivå tennes når du svinger eller bremser, kan jo også bety at hydraulikkpumpa og/eller regulatoren er slitne. Trykkbryteren kan sikkert sjekkes for at den virker som den skal. Har du forsikra deg om at nivåmålerern i tanken virker som den skal? Begynner snart å gå tom for ideer om hva som feiler BXen din. Jeg har kanskje nevnt det før, men hvis målet ditt er å få en feilfri bil, har du mye å gjøre... :wink: :mrgreen: 8)
Får håpe ikke pumpe eller regulatoren begynner å bli slitne, da vet jeg ikke hva jeg gjør. Tror ikke jeg greier å bytte dem selv. Men da jeg tok ut LHM tanken for å bytte til Hydroflush og rense filtre, greide jeg å ødelegge nivåmåleren i tanken slik at jeg må kjenne etter med fingern hvor mye olje det er i tanken.

Feilfri blir nok den bilen aldri... :lol:
Sänk bilen till lägsta och öppna 12mm skruven max 1 varv. Fyll LHM helt upp. (det enda nackdelen är att det kan rinna över och bli lite kladdigt) Glöm inte att stänga skruven. Om problemet kvarstår så går vi vidare........
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

givretto wrote:Det burde ikke være vanskelig i det hele tatt å bytte hverken regulator eller pumpe på en BX. Muligens vanskeligere å få tak i delene... :wink: 8)
Ok, jeg får vel prøve meg på det etterhvert kanskje da 8) Har ikke skrudd så mye før på bil, men det er som regel artig når jeg først starter på noe...
Göran W wrote:
OlavBX wrote:
Göran W wrote:Känns som att du redan dubbelkollat detta men det låter ändå som låg LHM-nivå!?
Jeg skal se etter i morra, mulig det er litt lite der.
givretto wrote:Det at lampene for dårlig trykk/lavt nivå tennes når du svinger eller bremser, kan jo også bety at hydraulikkpumpa og/eller regulatoren er slitne. Trykkbryteren kan sikkert sjekkes for at den virker som den skal. Har du forsikra deg om at nivåmålerern i tanken virker som den skal? Begynner snart å gå tom for ideer om hva som feiler BXen din. Jeg har kanskje nevnt det før, men hvis målet ditt er å få en feilfri bil, har du mye å gjøre... :wink: :mrgreen: 8)
Får håpe ikke pumpe eller regulatoren begynner å bli slitne, da vet jeg ikke hva jeg gjør. Tror ikke jeg greier å bytte dem selv. Men da jeg tok ut LHM tanken for å bytte til Hydroflush og rense filtre, greide jeg å ødelegge nivåmåleren i tanken slik at jeg må kjenne etter med fingern hvor mye olje det er i tanken.

Feilfri blir nok den bilen aldri... :lol:
Sänk bilen till lägsta och öppna 12mm skruven max 1 varv. Fyll LHM helt upp. (det enda nackdelen är att det kan rinna över och bli lite kladdigt) Glöm inte att stänga skruven. Om problemet kvarstår så går vi vidare........
Da prøver jeg det. Må få kjøpt noe Hydroflush da jeg ikke vil blande inn LHM i Hydroflushen som allerede er i tanken. Classic parts sitter jo fast i sirup så får se et annet sted.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Kjente etter med den lengste fingern i LHM tanken i dag, og jeg kjenner ikke olja når bilen står i normal posisjon, men senker jeg den helt ned kjenner jeg olja ca en halv- 1 cm opp på fingern. Skal det være sånn? Eller skal jeg kunne kjenne olja med fingern når bilen står i normal også?

Det skal sies også at det er endel svetting rundt regulatoren.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Kan inte säga exakt nivå men om du fyller i lägsta läge, motorn avstängd och med 12mm skruven öppen så kan det inte bli för mycket!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Javel... Da har jeg fylt helt opp med olje, og de tennes fortsatt. Hva er det da? Pumpe? Returslange?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Nästa punkt: Kontrollera att remmen inte bottnar i spåret (då går det inte att spänna den!) och se till att den är HÅRT spänd. Skall spännas hårdare än en generatorrem.
Är du tveksam om remmens egenskaper så finns det ett sätt att bli säker: Applicera lite sirap (heter det så på norska också?) på remmen och provkör. Om blinkandet är borta så byt rem.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Nästa punkt: Kontrollera att remmen inte bottnar i spåret (då går det inte att spänna den!) och se till att den är HÅRT spänd. Skall spännas hårdare än en generatorrem.
Är du tveksam om remmens egenskaper så finns det ett sätt att bli säker: Applicera lite sirap (heter det så på norska också?) på remmen och provkör. Om blinkandet är borta så byt rem.
Du snakker om reima til pumpa? I såfall så skal jeg se om den er hardt spent i morra. Det heter sirup på norsk :wink:
Så du mener at hvis jeg er usikker på om reima er hardt nok stramma, skal jeg påføre litt sirup, og hvis lysene fortsatt tennes så bytter jeg reim?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulikklampe tennes under kjøring

Post by Göran W »

Nej, tvärsom! Sirapen hjälper remmen att få fäste. Om lampan slutar blinka så är alltså remmen dålig eller för dåligt spänd och då ska den bytas.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply