En slags susing

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:Og hvor ofte tikker det med motoren på tomgang??
Litt vanskelig å si faktisk. Jeg har litt vanskelig for å høre når den tikker, men til tider mener jeg at den tikker så ofte som rundt hvert 5 sekund... Men jeg er ikke helt sikker på hva jeg hører, grunnet susinga fra trykkreduskjonsventilen til servoen.

Helt plutselig kan susinga bli borte også, men da bare i noen sekunder. Skjer sjeldent, men noen ganger skjer det at den forsvinner.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: En slags susing

Post by Göran W »

Hmmmm...... Sitter du i kupén och lyssnar eller står du ute med öppen huv? Om du lyssnar utifrån SKA du höra "rrrrrrrrr-klick" väldigt tydligt!
Tror du ska be någon erfaren BX-ägare hjälpa dig identifiera problemen. Jag misstänker att det finns fel i tryckregulator eller läcka i sugledningen. Behöver inte vara svårt eller dyrt att laga men det hindrar dig från att få riktig ordning på hydrauliken.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Hmmmm...... Sitter du i kupén och lyssnar eller står du ute med öppen huv? Om du lyssnar utifrån SKA du höra "rrrrrrrrr-klick" väldigt tydligt!
Tror du ska be någon erfaren BX-ägare hjälpa dig identifiera problemen. Jag misstänker att det finns fel i tryckregulator eller läcka i sugledningen. Behöver inte vara svårt eller dyrt att laga men det hindrar dig från att få riktig ordning på hydrauliken.
Jeg satt inni bilen å hørte etter. Da skal jeg stå foran bilen med panseret oppe i morra og høre etter.

Edit: Hvor mye koster en trykkregulator, og er det rakettforskning å bytte den? Hvor sitter den?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Som jeg har svart tidligere, regulatoren eller trykkregulatoren er den klumsen som akkumulatorkula er montert på. Er vel ikke noe hokuspokus å bytte den, bare å være litt forsiktig når rørene skal løsnes. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Göran W wrote:Hmmmm...... Sitter du i kupén och lyssnar eller står du ute med öppen huv? Om du lyssnar utifrån SKA du höra "rrrrrrrrr-klick" väldigt tydligt!
Tror du ska be någon erfaren BX-ägare hjälpa dig identifiera problemen. Jag misstänker att det finns fel i tryckregulator eller läcka i sugledningen. Behöver inte vara svårt eller dyrt att laga men det hindrar dig från att få riktig ordning på hydrauliken.
Sto foran bilen med panser oppe idag, med motor på tomgang, og jeg hørte ikke den lyden i det hele tatt. Jeg sto å lytta med handa inn vinduet for å holde rattet i posisjon for at den susinga skulle slutte slik at jeg kunne høre etter bedre. Sto slik i over 1 min og 20 sekunder, da gadd jeg ikke mere.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: En slags susing

Post by Göran W »

Göran W wrote:Jag misstänker att det finns fel i tryckregulator eller läcka i sugledningen. Behöver inte vara svårt eller dyrt att laga men det hindrar dig från att få riktig ordning på hydrauliken.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Göran W wrote:
Göran W wrote:Jag misstänker att det finns fel i tryckregulator eller läcka i sugledningen. Behöver inte vara svårt eller dyrt att laga men det hindrar dig från att få riktig ordning på hydrauliken.
Hvor sitter trykkregulatoren? Er det den hovedakkumulatoren er skrudd på? Er den dyr?
Sugeledingen... den som går fra LHM tanken til pumpa?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: En slags susing

Post by Göran W »

Ja, det är den med H-accen på.
Ja, sugledning från tank till pump!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: En slags susing

Post by skogn »

OlavBX wrote:
Edit: Hvor mye koster en trykkregulator, og er det rakettforskning å bytte den? Hvor sitter den?
Trykkregulatoren, den som kula sitter på, koster ca 4500kr og den ventilen som lager suse lyden din når den reduserer trykket til servoen koster ca 8000kr.............
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

skogn wrote:
OlavBX wrote:
Edit: Hvor mye koster en trykkregulator, og er det rakettforskning å bytte den? Hvor sitter den?
Trykkregulatoren, den som kula sitter på, koster ca 4500kr og den ventilen som lager suse lyden din når den reduserer trykket til servoen koster ca 8000kr.............
Hehe, den var god :lol:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: En slags susing

Post by skogn »

OlavBX wrote:
skogn wrote:
OlavBX wrote:
Edit: Hvor mye koster en trykkregulator, og er det rakettforskning å bytte den? Hvor sitter den?
Trykkregulatoren, den som kula sitter på, koster ca 4500kr og den ventilen som lager suse lyden din når den reduserer trykket til servoen koster ca 8000kr.............
Hehe, den var god :lol:
Bare le du men det er dessverre fakta. Så jeg hadde iallefall ikke brydd meg mer om denne suselyden. Den er som flere alt har sagt helt vanlig i feks Xm og er ingen ting å bry seg om så lenge servoen fungerer greit. Ventilen til Bx og Xm ser veldig like ut men har ulike trykk

Det er en trykk justering på denne ventilen og det sitter også to filter inne i den som kanskje kan være lurt å gjøre reint. Hvis du har veldig lyst til å leke deg mer med dette kan du jo ta å demontere hele reduksjonsventilen og rengjøre den og justere inn rett trykk igjen.
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Hehe, jeg regna med at du ikke tulla. Ble bare litt oppgitt over prisen... :)
Men da tror jeg at jeg bare lar det være.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply