En slags susing

Teknisk om BX

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

En slags susing

Post by OlavBX »

Ja, begynner å bli dreven på å lage nye tråder etter hvert... :lol:
Mulig det skal være sånn, men det er en slags susing, det vil si, det ER susing et sted i nærheten av hovedakkumulatoren. Denne susinga forsvinner når jeg vrir litt på rattet og holder det der. Så fort jeg slipper rattet, er susinga på plass igjen. Jeg har spurt om dette i en av de andre trådene mine, men fikk ikke veldig respons på akkurat dette.
Spørsmålet mitt er bare om det skal være sånn? Det høres ut som når luft kommer ut av en liten åpning, f.eks en slik sak man fyller luft i dekkene med... Kommer ikke på hva det heter, står helt stille her.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Jeg mener nå at jeg har svart på det. Det er helt normalt. Mulig det ikke var sånn når det var nytt, men... Kan ikke huske at jeg har vært borti det på noen av BXene jeg har hatt, men på et par av XMene, derimot... Aner ikke hva det er, og det er et visst irritasjonsmoment, men pytt,pytt... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Takker for svar, da vet jeg at det sansynligvis ikke er noe galt. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: En slags susing

Post by jonsto »

Det eneste jeg kan tenke meg er at det er en liten lekasje i forbindelse med ventilene i trykkregulatoren. Dette kan forklare at lampa tennes ved bremsing og mye svinging. Er vel egentlig to muligheter her (er vel samme hovedtrykkregulator som på CX?), nemmelig i selve ventilen som åpner og stenger for trykkreguleringen. Den som sier klikk hver gang den stenger, og kula i lufteventilen.
Jeg ville tatt det helt med ro, men om det blir værre bør en jo vurdere og gjøre noe med det. Du kan jo stikke innom huggerier på dine turer rundt omkring og få tak i en annen trykkregulator, og prøve å skifte en gang det klør i fingrene etter å få skrudd på noe. ;-)
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Har funnet dette på XM-forumet, der en fyr har samme problemstilling:

Spørsmål:
Når jeg står parkert med motoren i gang hører jeg en "SHHHHHHH" lyd, den er ganske høy, men høres ikke mens jeg kjører, men tror jeg har hørt den da også på helt ny asfalt som er stille når jeg ikke har hatt radio på. Når jeg vrir rattet forsvinner lyden for så å komme tilbake igjen, så den reagerer på rattbevegelser.
Det er en ganske irriterende lyd og jeg lurer på om det er meningen at den skal være der eller om noe er galt.

Svar 1:
Din bil er vel serie 1 og altså før XM kom med tokrets hydraulikkpumpe. Siden den ikke er V6 som har DIRAVI-servo som bruker samme hydraulikktrykk som bremser og fjæreing, men snarere Peugeot sin DIRASS servo trenger styreservoen på serie 1 XM som ikke er V6 en trykk-reduksjonsventil som jeg mener kan lage en betydelig suselyd som typisk forsvinner om man dreier på rattet. Hva som er feil når suselyden blir unormalt kraftig vet jeg ikke, men kanskje det betyr stor internlekkasje?

Svar 2:
Du har den irriterende pyselyden fordi servoen gir for mye trykk til styreservoen (DirAss) som opprinnelig kommer fra Peugeot.

Svar 3:
Internlekkasjer er vel neppe så stort problem hvis ikke bilen raser fort ned når en parkerer den.
Susingen hadde nok jeg ikke brydd meg noe om men mulig det forandrer seg om en bytter denne fordelings ventilen. Er trykkreduksjons ventilen til servoen som lager lyden .
Treg reising kan jo ha noe med falskluft på sugesiden å gjøre eller en slitt pumpe. Rens av systemet og ikke minst sugefiltret i LHM tanken er jo en enkel og billig plass å begynne samt sjekke slangene inn til pumpen.

Håper dette gir mening.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: En slags susing

Post by jonsto »

Ja, slik blir det når økonomene legger seg bort i det tekniske. :-(
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

givretto wrote:Har funnet dette på XM-forumet, der en fyr har samme problemstilling:

Spørsmål:
Når jeg står parkert med motoren i gang hører jeg en "SHHHHHHH" lyd, den er ganske høy, men høres ikke mens jeg kjører, men tror jeg har hørt den da også på helt ny asfalt som er stille når jeg ikke har hatt radio på. Når jeg vrir rattet forsvinner lyden for så å komme tilbake igjen, så den reagerer på rattbevegelser.
Det er en ganske irriterende lyd og jeg lurer på om det er meningen at den skal være der eller om noe er galt.
Det er akkurat sånn jeg hører og opplever det.
givretto wrote:
Svar 3:
Internlekkasjer er vel neppe så stort problem hvis ikke bilen raser fort ned når en parkerer den.
Susingen hadde nok jeg ikke brydd meg noe om men mulig det forandrer seg om en bytter denne fordelings ventilen. Er trykkreduksjons ventilen til servoen som lager lyden .
Treg reising kan jo ha noe med falskluft på sugesiden å gjøre eller en slitt pumpe. Rens av systemet og ikke minst sugefiltret i LHM tanken er jo en enkel og billig plass å begynne samt sjekke slangene inn til pumpen.

Håper dette gir mening.

8)
Hva han mener med at bilen raser fort ned når en parkerer den vet jeg ikke, om det er at den mister fort trykk slik at bilen ligger helt nede når man kommer neste morgen for å kjøre, eller om han mener når jeg setter spaken i laveste posisjon.
Jeg prøvde å la BXen stå i normal stilling over natta for å se hvor mye den hadde synki, om den i det hele tatt ville synke. Den hadde sunket en del, og måtte heve seg noen cm da jeg starta bilen. Når jeg setter spaken fra normal til lav stilling, så tar det som regle et par-3 sekunder før den legger seg ned. Så den raser ikke ned hvertfall når jeg flytter spaken.

Da vet jeg at det er denne ventilen som lager lyden hvertfall :)

Kan ikke si jeg syns at bilen reiser seg tregt. Når jeg skal heve den når den har stått over natta så tar det vel en 20 sekunder kanskje før jeg merker at bilen rører på seg. Når bilen er varm, og jeg skal heve fra lav til normal etter bilen har stått en times tid, tar det nok litt mindre tid enn 20 sekunder.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: En slags susing

Post by Kristian N »

Normalt står spaken i normal posisjon, året rundt.

De gangene du skal bytte dekk, setter du spaken i øverste posisjon, bytter dekk og setter tilbake til normal.
Nå har du byttet det som er av kuler og nå kan bilen godt stå oppe flere dager på rad. Med friske kuler og riktig mottrykk i kula, ja da vil den bli stående. Det var jo det de gjorde når bilene var nye.

Citroen biler som nærmest detter til bunns ved parkering, ja det forteller mer om defekte kuler en noe annet.

Lær deg de "rare" lydene og lev med de. Ingen grunn til noen engstelse så lenge du ikke ser grønn LHM på bakken :D

Svev i fred :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Det at LHM-Citroëner synker forterer enn normalt, kan også ha med internlekkasje å gjøre. Det er vel spesielt bremseventilen bak som det lekker i. Det kan selvfølgelig være andre ting også, men det virker som om det er den som er hovedårsaken utenom defekte kuler/kuler med lavt trykk. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:Normalt står spaken i normal posisjon, året rundt.

De gangene du skal bytte dekk, setter du spaken i øverste posisjon, bytter dekk og setter tilbake til normal.
Nå har du byttet det som er av kuler og nå kan bilen godt stå oppe flere dager på rad. Med friske kuler og riktig mottrykk i kula, ja da vil den bli stående. Det var jo det de gjorde når bilene var nye.

Citroen biler som nærmest detter til bunns ved parkering, ja det forteller mer om defekte kuler en noe annet.

Lær deg de "rare" lydene og lev med de. Ingen grunn til noen engstelse så lenge du ikke ser grønn LHM på bakken :D

Svev i fred :mrgreen:
Jeg har kun bytta hovedakkumulator og de bakre fjæringskulene. De fremre har jeg ikke bytta enda, men ser egentlig ingen grunn til det da bilen er myk og fin når jeg presser den opp og ned med armene, og den demper ellers mykt og fint når jeg kjører. Nesten så det føles ut som den er hardere bak enn foran. Men det kommer vel av at bilen var FOR myk bak før, pga de dårlige kulene :)
Jeg ser absolutt ingen grønn olje på bakken, men syns det er rart at det tikker fra akkumulatoren stadig vekk. For ofte, den skal vel tikke noe rundt hvert 20 sekund hvis alt er i orden. Det gjør den ikke.
givretto wrote:Det at LHM-Citroëner synker forterer enn normalt, kan også ha med internlekkasje å gjøre. Det er vel spesielt bremseventilen bak som det lekker i. Det kan selvfølgelig være andre ting også, men det virker som om det er den som er hovedårsaken utenom defekte kuler/kuler med lavt trykk. 8)
Kan du beskrive innternlekasje for meg? :)
Så det kan være bremseventilen bak som gjør at den hadde synki over natta? Alle kuler er jo helt nye, sett bort fra de fremre fjæringskulene som sagt.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Det er regulatoren som tikker, altså den klumsen som akkumulatorkula sitter på. Internlekkasje mener jeg må være når det er ventiler eller andre bevegelige deler internt i hydraulikksystemet som skal tette, ikke gjør dette. Dette kommer av slitasje. Ikke uvanlig etter ørten år og x antall kilometer. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: En slags susing

Post by Kristian N »

Og hvor ofte tikker det med motoren på tomgang??
Kristian N :mrgreen:
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

Kristian N wrote:Og hvor ofte tikker det med motoren på tomgang??
Husker ikke nøyaktig, kan skjekke det nøye i morra.

Er det noe å bry seg om at bilen synker ned i løpet av natta fra normal posisjon, når jeg tross alt har bytta kuler? Det er jo ingen dråper under bilen når jeg flytter den, absolutt ingenting, så det er vel ikke så farlig at den synker litt fort?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: En slags susing

Post by givretto »

Synes det er litt av sjarmen, jeg, at bilen må "stå opp" når den har hvilt en stund. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: En slags susing

Post by OlavBX »

givretto wrote:Synes det er litt av sjarmen, jeg, at bilen må "stå opp" når den har hvilt en stund. 8)
Haha ja det har du rett i :D Men så lenge det ikke er noe galt i det, så bryr jeg meg ikke om det.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Post Reply