Tungstarta BX

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Tungstarta BX

Post by OlavBX »

For en stund siden ble blien noe tungstarta. Ikke at jeg ikke får start på den, er bare det at jeg må kjinne litt og gjerne holde gassen litt inne for at den skal starte lettere. Noen ide om hva som er galt her? Fordeler? Coil? Når den er kald, starter den som regel på vanlig måte, ved at jeg rett og slett vrir om nøkkelen og kjinner på vanlig måte.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Tungstarta BX

Post by OlavBX »

Ingen som vet noe om dette da? :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Tungstarta BX

Post by givretto »

Ta deg en tur til Hvervenbukta, på LHM-kaffe, så får vi se. Neste gang er onsdag 23. mai kl 1800. Ring meg på 47 34 02 93, så kan vi møtes et sted, så kan jeg lose deg inn. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Tungstarta BX

Post by OlavBX »

Javel.. Nå starter ikke bilen i det hele tatt! Har undersøkt litt og ser ikke ut til at den tenner. Har skifta plugger. Den som vil ha et restaureringsobjekt/ delebil kan kontakte meg og kjøpe bilen for 4000! Om det er noen dyktige folk som klarer å fikse den så har du grei bruksbil fram til desember i år. Årsavgift betalt.

Send pm om interesse. Kanskje det er en bagatell, coil eller lignende?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tungstarta BX

Post by n10516 »

Det var da voldsomt... :evil: Å gi opp bilen på grunn av noe som sikkert er en bagatell! :) Og du som, om jeg ikke tar helt feil, har gjort mye med den! leste noen tråder om gasskuler, servo etc... Jeg husker ikke akkurat hvilken motor som sitter i din bil, det er avgjørende for hvor feilen er. Har du sjekket gnist på pluggene? Hvis ikke gnist - ingen start... Alle fordelere er elektroniske, det mest sannsynlige er vel tenningsmodulen, men jeg må kikke litt etter for å få motortypen...

Om det er gnist, ja da må vi se på innsprøytningssystemet. Alt dette er veldig standard, det finnes godt med deler tilgjengelig, trolig til og med noe på CX-klubbens lager, om det overlevde flyttingen fra Årnes,da.

BX er en svært grei bil å skru på, som du bør ha oppdaget.

Men ikke gi opp bilen på grunn av en "dustefeil"... :D

(Ja da, jeg har hatt noen BX-er, den første fikk jeg i 1985.. :oops: 8) :D :mrgreen: )


Hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Tungstarta BX

Post by OlavBX »

Motoren er en 1.6. Jeg hadde uansett tenkt til å kvitte meg med bilen ganske snart, så at det skjer nå er jo bare typisk. Ofrer ikke en krone til på den bilen! Folk som deg som har mere peiling enn jeg har kan hente bilen for 3500 så kan dere tjene noen penger på å event. plukke den fra hverandre og vrake resten av bilen. Hydraulikken fungerer utmerket så hvis noen har en anelse om hva som kan feile bilen så har du/dere en grei nr 2 bil frem til desember i år hvert fall.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tungstarta BX

Post by n10516 »

Om en skal vurdere å hente en bil som ikke går, må en vite litt mer... Hva skjedde da bilen stoppet? Hva har du sjekket? Du skrev at bilen var tungstartet - gikk (og trakk) den normalt når den først startet?

Og litt mer om bilens tilstand... Hva med rust?

Hvor i verden er bilen nå?


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Tungstarta BX

Post by Asle »

OlavBX wrote:For en stund siden ble blien noe tungstarta. Ikke at jeg ikke får start på den, er bare det at jeg må kjinne litt og gjerne holde gassen litt inne for at den skal starte lettere. Noen ide om hva som er galt her? Fordeler? Coil? Når den er kald, starter den som regel på vanlig måte, ved at jeg rett og slett vrir om nøkkelen og kjinner på vanlig måte.
Jeg hadde en BX16TRS som fikk startproblemer, jeg husker ikke men det var enten når den var varm eller når den var kald at det var problem, fikk kontant svar på Thanem Auto at det var tenningsmodulen, og det stemte.
Forøvrig den eneste sporadiske feilen jeg hadde på den ila 140000Km :)
Mao en kvalitetsbil, kun "rakkelstag" ble byttet ila de 140000Km :) kjempebil :)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply