Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Teknisk om BX

Moderator: moderator

GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

I dag har jeg henta nyanskaffelsen, en BX fra 1984. Den svarer til forventningene, den er som ny inni. Utenpå er det visselig noen skavanker, men den er jo 29 år gammel. Det virker som det er noe å ta tak i fjæringsvei, den virker for meg altfor fast og stiv, ikke slik jeg mener en Citroen skal være. Hva kan jeg gå i gang å sjekke? Er det kuler som må fylles eller byttes?

Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by givretto »

Å bytte til friske kuler er nok en god start. På disse skal det bare være 5 (hjulkuler og hovedakkumulator), såvidt jeg husker.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

GS1974 wrote:I dag har jeg henta nyanskaffelsen, en BX fra 1984. Den svarer til forventningene, den er som ny inni. Utenpå er det visselig noen skavanker, men den er jo 29 år gammel. Det virker som det er noe å ta tak i fjæringsvei, den virker for meg altfor fast og stiv, ikke slik jeg mener en Citroen skal være. Hva kan jeg gå i gang å sjekke? Er det kuler som må fylles eller byttes?
Høres helt klart ut som kuler.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg nye i stedet for å styre med fylling, de fåes billig hos Classic Parts og skal vare i noen år.
http://classicparts.org/fjaeringskuler/?model=BX
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by mads »

..nja.. Nå er BX nok ikke gammel nok til å ha naturgummi (var det virkelig det..? Eller en annen eldre gummitype) i membran, men de holder lengre. Å fylle en original-kule tror jeg ofte er bedre enn en ny kule med mindre man er sikker på spesifikasjoner og kvalitet. Med kvalitet tenker jeg først og fremst på hvor lenge den holder trykket. Kuler under 12-15 bar pleier man å si ikke kan fylles. Man risikerer ikke annet enn at membran er skadet og at den punkterer. Upraktisk, men ikke farlig.

Så - er kulene originale og i noenlunde forfatning hadde jeg prøvd på en fylling. Helst uten nippel, altså "gjennom gjengene" slik Jon Selbek / Pål-Inge Ringen har beskrevet en plass her på forum; Ut med kula, setter den i en rigg, løsner proppen, fyller til rett trykk (og litt til for mykere fjær), strammer proppen og monterer kula. Ta-daaa! Ny bil 8)

Samme med kuler som slitedeler ellers; Stor variasjon i kvalitet og noen ganger spesifikasjoner og nøyaktighet. Jeg vet egentlig lite om ymse kuler og ikke noe spesielt om dem fra CP.

Og hvordan går det med GS'en fra tælamarken..?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

mads wrote:..nja.. Nå er BX nok ikke gammel nok til å ha naturgummi (var det virkelig det..? Eller en annen eldre gummitype) i membran, men de holder lengre. Å fylle en original-kule tror jeg ofte er bedre enn en ny kule med mindre man er sikker på spesifikasjoner og kvalitet. Med kvalitet tenker jeg først og fremst på hvor lenge den holder trykket. Kuler under 12-15 bar pleier man å si ikke kan fylles. Man risikerer ikke annet enn at membran er skadet og at den punkterer. Upraktisk, men ikke farlig.

Så - er kulene originale og i noenlunde forfatning hadde jeg prøvd på en fylling. Helst uten nippel, altså "gjennom gjengene" slik Jon Selbek / Pål-Inge Ringen har beskrevet en plass her på forum; Ut med kula, setter den i en rigg, løsner proppen, fyller til rett trykk (og litt til for mykere fjær), strammer proppen og monterer kula. Ta-daaa! Ny bil 8)

Samme med kuler som slitedeler ellers; Stor variasjon i kvalitet og noen ganger spesifikasjoner og nøyaktighet. Jeg vet egentlig lite om ymse kuler og ikke noe spesielt om dem fra CP.

Og hvordan går det med GS'en fra tælamarken..?
Ok, men noe av grunnen til at jeg syns det er enklest med nye er at man kan legge inn en bestilling, få dem i posten og montere de uten noe mer låning av utstyr eller koordinering med ymse skrotnisser som er i besittelse av det riktige utstyret..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by mads »

Godt poeng, Joar. Og så kan man fylle de originale og bytte tilbake ved anledning. Og glede seg over å ha begynt å dytte deler alle (godt og vel..) tenkelige steder..
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

Blir nok nye kuler på meg, orker ikke styret i tilfelle det likevel viser seg at en mebran har gått eller går om en liten stund. Citroënen har bare stått i garasjen siden den kom hit, regner med at det ikke skjer mye med den før til våren, når jeg skal ha skilter på den. GS'en i Telemark hører jeg ikke mer om, det er et avslutta kapittel for meg. Håper man treffer riktige beslutninger ang. den.
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

Da har jeg kjøpt nye gasskuler, ligger og lurer i bagasjerommet på BX'en. Det har blitt lite BX-tid siden jeg kjøpte den, men det har heller ingen hast da den ikke registreres før til våren. Kan nok hende jeg har noen spørsmål da byttinga skal gjøres! :)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by Kristian N »

Hei.
Når du først er i gang med å bytte kuler, ta også en grundig sjekk av LHM oljen. Sikkert ikke byttet å mange år.
Normalt bør den byttes med ca vær 60 000 km eller sånn omtrent 5 års mellomrom. Og husk også LHM ut til bremser. Den blir jo ikke byttet om du ikke lufter på nippler.
På biler med servo, vrir du rattet helt ut på begge sider, da strømmer ny olje på plass.

Ett par tre ganger med spaken ned og opp, i meget rolig tempo, har du også utført en liten heve senke test av hydraulikken.

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

BX'en står i garasjen og trenger å få gjort litt jobb før sommeren! Er det noen som har en enkel bruksanvisning til hvordan jeg bytter kulene og olje? Finnes et avdragerverktøy har jeg sett. Hvor kjøpe, eventuelt klare seg uten?

Image

Image
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/v ... res#p86856

Regner med at det skal gå bra etter denne beskrivelsen, så lenge ikke det sitter altfor godt fast bak.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

Jeg har akkurat kjøpt meg et slikt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-spher ... 19e77c29aa
Ikke testet enda, men det var billig og kom raskt i posten fra en hyggelig kar i England (under tollgrensa.)
Tidligere har jeg skiftet kuler med oljefiltertang av klo-typen (framme på CX), og med oljefilter-tang av kjedetypen. Men: Mange oljefiltertenger er i minste laget og får ikke det beste taket - sitter kula skikkelig hardt, som de ofte gjør spesielt bak, anbefales ordentlig verktøy.

Instruksjonene fra French Car Forum virker bra, de. Lykke til!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

Da har jeg kjøpt meg et verktøy sjøl. En ting er at jeg planlegger å gjøre jobben i kald garasje, da vil jeg unngå frustrasjon med for dårlig verktøy. Skal i alle fall ikke stå fast på å mangle et verktøy til 200 kroner. ;)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by jonsto »

Det viktigste er at kulene løsnes med fullt trykk på. Altså med bilen i øverste stilling og motor i gang. Men de må løsnes bare LITT!! 3 til 4 mm. Hvis man tar av trykket suger de seg sinnssykt fast i pakningen.
Og hvorfor kjøpe verktøy når noe av det greieste er en skikkelig hammer og en settmeisel? Men dere om det. ;-)
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

Fordi jeg aldri har gjort det før og all tidligere erfaring tilsier at godt verktøy gjør jobben mye mer ålreit. Gidder ikke å dælje og bomme med en hammer og en meisel hvis jeg bare kan tre over et verktøy som er laget spesielt for formålet.
Post Reply