Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Teknisk om BX

Moderator: moderator

mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by mads »

Kjetting-verktøy tar fjær-kuler greit, de sitter på solid feste. Verre er det med kuler på ymse braketter, spesielt HA-kuler, men BX plages heller ikke med slikt

(HA = Hydractive. På biler med ymse "ekstra" kuler som dette sitter de ofte på braketter som har det med å gi etter)
Last edited by mads on Sat 25 Jan, 2014 11:14, edited 1 time in total.
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

HA-kuler sier meg ingen ting, men er glad for at BX'en ikke har sådane hvis de er vanskelige å demontere. ;)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by pål »

HA=HydrActive :)
Både HA-kule , bremseakk-kule , Activa-kuler osv sitter festet på noe spinkle blekk-braketter , disse vris eller moses fullstendig om man prøver å løsne de "der de sitter" : Ofte må hele skiten demonteres (rør og braketter) og den respektive ventil må settes i skrustikke for å løsna kula :evil:
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

pål wrote:HA=HydrActive :)
Både HA-kule , bremseakk-kule , Activa-kuler osv sitter festet på noe spinkle blekk-braketter , disse vris eller moses fullstendig om man prøver å løsne de "der de sitter" : Ofte må hele skiten demonteres (rør og braketter) og den respektive ventil må settes i skrustikke for å løsna kula :evil:
Aha - derfor Haynes sin prosess for bytte av akkumulator virket så omstendelig... Aldri bytta noe annet enn fjæring, men har altså lest om prosessen og kanskje tenkt at dette virket litt i overkant pirkete som metode. Men sånn må det altså gjøres på ikke-fjærings kulene...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

I går fikk jeg verktøyet i posten, det lukta nymalt så jeg tror det ble laga på bestilling så og si ;)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

GS1974 wrote:I går fikk jeg verktøyet i posten, det lukta nymalt så jeg tror det ble laga på bestilling så og si ;)
Mitt også! Tror det er hobbysveis på bestilling, ja. Ikke verst å få håndlaga spesialverktøy hjem i posten til den prisen, hvis man ser litt sånn på det.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by mads »

Hva slags verktøy snakker dere om her? Høres ikke ut som standard kjetting på en pinne med klo i enden - om noen skjønte hva for verktøy jeg snakker om her ;)
GS1974
Posts: 32
Joined: Mon 29 Jul, 2013 21:41

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by GS1974 »

Ja, det er et verktøy som ser ut som et forstørrelsesglass, men selvfølgelig uten glasset ;) Stålringen er fast i diameteren, og man låser verktøyet rundt kula med to "settskruer" som strammer seg til med spenn mot kulekroppen.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroënen har kommet hjem - med litt hard fjæring.

Post by rundgren »

GS1974 wrote:Ja, det er et verktøy som ser ut som et forstørrelsesglass, men selvfølgelig uten glasset ;) Stålringen er fast i diameteren, og man låser verktøyet rundt kula med to "settskruer" som strammer seg til med spenn mot kulekroppen.
Var litt i tvil om disse skruene vill være nok, men fikk prøvd verktøyet i forrige uke og det fungerte aldeles glimrende!
Første forsøk tok to-tre timer uten å komme noen som helst vei (på høyre, bakre Xantia-kule) men det denne gangen gikk som en lek uten å anstrenge seg på få minutter (tok begge sidene, så tror ikke første forsøk bidro.)
Anbefales på det sterkeste! Hvertfall til bakre kuler på Xantia, og trolig alle andre steder det er plass til å bruke det (trenger nok litt mer armslag enn med kjetting..)

PS: Det er ebay-link med bilde på forrige side av tråden.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply