Startproblemer

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Startproblemer

Post by Svupper77 »

Jeg har en 91-Millisime med startproblemer.
Noen ganger vil ikke bilen starte. Det er ikke noe problem å trille den i gang, og den går fint.
Trodde først at det var pga. batteriet som var for gammelt/svakt. Bytta til nytt batteri (62amp) og ikke noe bedring. Så da bytta jeg pluggene en kveld, men da starten den ikke. :?: Men neste morgen startet den fint. :?: :?:
Gruble-gruble
Hva er neste trinn i eliminerngsprosessen?

Terje
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Startproblemer

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Startproblemer

Post by skjalg »

Er det monopoint innsprøytning på bilen? Minner i så fall om lignende feil som jeg hadde på en bx, den ville bare starte ved trilling eller å sjenke innsuget med noen dråper bensin, tenningen var der, men innsprøytningen ble ikke satt i gang når startmotoren ble kjørt. Hvis feilen er den samme, så prøv følgende prosedyre: slå på tenningen (ikke kjør starteren), åpne panseret og ta av ledningen til startmotoren ( den tynne som kommer fra tenningslåset ,med flatstifthylse tror jeg), sett den på igjen og stt deg inn i bilen og kjør starteren uten å slå av tenningen først. Hvis bilen nå starter er det samme feil. Jeg kurerte det på den enkle måten med å trekke ledning fra starteren inn i bilen og monterte en bryter på den. Billig tyverisikring.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Startproblemer

Post by Kristian N »

Lurer litt på om det er automatchocken som krangler. Dvs at ved kald motor fungerer den. Ved varm motor skal den ikke virke, men ting kan tyde på at den fortsatt er på. Da blir det for mye bensin og for lite luft. Ergo drukner plugger i bensin.
Er eksosen svart?
Bruker den mye bensin?
Det er også en blå føler på motoren, den er farget blå, som kan krangle.
Kristian N :mrgreen:
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Re: Startproblemer

Post by Svupper77 »

Jeg tror automatchoken fungerer fint.
eksosen er ikke svart, og bensinforbruk og oljeforbruk er relativt høyt.
Se tråden til Oljeforbruk som gjelder samme bil.
Kan det ha noen sammenheng?
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by cx25tgi »

Har du sjekket MAP sensor?
MAP sensor sitter montert på toppen av radiatorens bakside.
Enkel demontering og montering.
Tar ca. 15 min.

Lykke til.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Re: Startproblemer

Post by Svupper77 »

Nå har det vert mildt i 2 uker og bilen har startet greit.
Det er helt klart en sammenheng mellom startproblem og kulde.
Etter jobb i går var det ganske kaldt, og jeg måtte dytte bilen i gang.
I dag tidlig var det frost, og bilen ville ikke starte. Jeg kjinna i 10 sek.
Deretter prøvde jeg med startgass og kjinna i 10 sek. til. - ikke noe reaksjon.
Da satte jeg den i 2.gir og kjinna uten å holde inne clutchen. Bilen gjorde 2 byks, og starta fint.
Noen som veit om en BX-mekaniker i Hønefossområdet som kan ta feilsøking?
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

Nästan säkert ett elfel då startmotorn tar all ström och inte lämnar något kvar till tändningen. Kontrollera batteripoler/polskor/jordpunkter. Lossa - rengör - fetta in - återmontera. Om du har kvar original polskor (pressade) på batteriet så BYT dessa omgående! De oxiderar osynligt mellan kopparkabeln och polskon. Samma gäller för jordfläta mellan motor och kaross - dessa kan nästan förvandlas till pulver........
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Re: Startproblemer

Post by Svupper77 »

Nå har det vert ganske kaldt den siste uken.
Før oppstart har jeg trykket gasspedalen inn en gang,
og ikke hatt noe problem med å starte.
-Får håpe dette vedvarer :o
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Re: Startproblemer

Post by Svupper77 »

Kjære dagbok 23/10

I dag tidlig startet bilen helt fint etter å stått ute hele natten
Temperaturen var ca 7-8C

8 timer senere etter jobb, var temperaturen ute på ca 13C
Da ville ikke bilen starte, men kunne fint trille den i gang

Da er min konklusjon om kulde og startproblemer herved avkreftet.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

Göran W wrote:Nästan säkert ett elfel då startmotorn tar all ström och inte lämnar något kvar till tändningen. Kontrollera batteripoler/polskor/jordpunkter. Lossa - rengör - fetta in - återmontera. Om du har kvar original polskor (pressade) på batteriet så BYT dessa omgående! De oxiderar osynligt mellan kopparkabeln och polskon. Samma gäller för jordfläta mellan motor och kaross - dessa kan nästan förvandlas till pulver........
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Svupper77
Posts: 8
Joined: Sat 28 Sep, 2013 14:54

Re: Startproblemer

Post by Svupper77 »

Göran W wrote:Nästan säkert ett elfel då startmotorn tar all ström och inte lämnar något kvar till tändningen. Kontrollera batteripoler/polskor/jordpunkter. Lossa - rengör - fetta in - återmontera. Om du har kvar original polskor (pressade) på batteriet så BYT dessa omgående! De oxiderar osynligt mellan kopparkabeln och polskon. Samma gäller för jordfläta mellan motor och kaross - dessa kan nästan förvandlas till pulver........
Kanskje det er grunnen til at alle baklysene blinker som et lysorgel når jeg setter på blinklysene..?
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Startproblemer

Post by Kristian N »

Hei.
Her ser det ut til at du muligens bør ta flere hensyn.
Et av disse er å gjøre som Göran gir tips om. Jordingen er et punkt. Gode polsko er et annet.
Så blir det å se over det mest elementære: plugger, luftfilter og også se om automatchoken fungerer.

Du har tidligere nevnt at den bruker mye bensin, normalt bør denne ikke være noe særlig over 0,8 ved normal kjøring.
Ved dårlige plugger vil det nok være problemer med start og er luftfilteret tett, øker bensinforbruket. I tillegg om automatchoken er ute av kurs, vil det bli ytterligere økning i forbruk. Og ikke minst, ved start ved litt høye temperaturer, vil dette bli dårlig. Choken vil forstyrre blandingen bensin/luft.
Om du i tillegg tramper på gassen ved startforsøk, vil du nærmest be om problemer. Gassens skal ikke røres ved start.

Skal du bytte plugger, bruk da de franske Eqyment. Annet er ikke å anbefale i Citroenmotorer av litt eldre årgang.
Og om det er det lysorgel ved bruk av blinklys, er jordingen et must...... og gode kontakter er alfa og omega i alle biler.

Lykke til. :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
Post Reply