LDS i LHM-tanken

Generelt om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

LDS i LHM-tanken

Post by FrodeM »

En kamerat kjøpte i går en Xantia til vrakpant. Du verden hva en får for null og niks penger! Sprek 2-liter gått bare 175000 km, fint interiør, ok fjærbenstopper, grei rustmessig, ok sommerdekk. For å kjøre bilen forsvarlig måtte vi skifte bremseklosser foran, ellers hever bilen seg ikke over normalstilling bak (rustede stag), er litt kalvbeint og har litt dårlige kuler, samt ripe i frontruta. Andre skjulte feil vil selvsagt også dukke opp, men alt i alt et hyggelig bekjentskap dette her.

Så til spørsmålet: Forrige eier har fylt 1 liter LDS på LHM-tanken. Er dette en like stor brøler som å fylle LHS på LHM-systemet eller omvendt? Dvs. spiser LDS pakninger? Det hører med til historien at det var ALT for mye væske på LHM-tanken (så LDS-en er godt utblandet), og væsken er fin og grønn. Grunnen til at vi ikke bare skifter til ny LHM, er at denne bilen kanskje kun skal brukes en kort periode, og så evt. skrotes. Det kan hende jeg stopper skroting pga. bilens mange kvaliteter, men dersom LDS-en ikke er ødeleggende for pakningene, trengs ikke den avgjørelsen tas med en gang.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: LDS i LHM-tanken

Post by citro1cx »

Om bilen ikke skal skrotes ville jeg helt klart tappet av LHM/LDS mixturen og tatt en hydroflush. Om LHM/LDS mixturen er relativ ny er det ikke sikkert den har gjort noe skade. Skader på gummi/pakninger/ventiler osv vil jo uansett ikke være synlig, men vil sannsynlig merkes på at bilens fjæring/bremser/styring ikke lenger virker som den skal. Uten å ha noe vitenskapelig belegg på det jeg skriver, holder jeg en knapp på at systemet tåler noen desiliter LDS over en viss periode.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: LDS i LHM-tanken

Post by jonsto »

Hvorfor skal folk bruke alt mulig lurt når de ikke har LHM. Bruk motorolje. Så tynn som mulig.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: LDS i LHM-tanken

Post by pål »

Motor olje er jo faktisk nevnt i håndboka som nødløsning, dog bør det byttes tilbake ved første anledning. Hvorfor det er jeg litt usikker på men tror det kan ha noe med viskositeten og gjøre noe som gir en litt anderledes oppførsel på div, ting. OM du sliter med å finne rimelig LHM og IKKE ønsker å bruke Classicparts ( skeptisk til netthandel el. ) har både Biltema og BilExtra LHM til ca 70-lappen pr liter, altså under 300,- for skiftet. Gjør det :wink:
har masse Citroèn:-)
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: LDS i LHM-tanken

Post by FrodeM »

Siden vi ikke vet om denne bilen skal reddes eller ikke, byttet jeg ut LHM-blandingen i tanken med LHM/Hydroflush-blandingen jeg har hatt i DS-en en stund (da denne fikk ny LHM). Selvsagt etter siling gjennom tøy. Filtrene fikk også en god rens - og det var på tide. Plutselig virket servoen MYE bedre (om ikke helt i vater ennå)! Jeg sliter med å se at denne bilen skal kastes!

Dersom noen trenger en Xantia 2.0, nå med nesten helt fungerende høydejustering, servo på bedringens vei, tight og fin i alle ledd og med lite rust - si i fra. Ikke Eu-godkjent. Lurer nok på om jeg tar over bilen og tar en EU-test på den for å se hvordan det går. Kan ikke skrote noe som virker så bra som den gjør nå! Ta den som den er: Pris i nærheten av vrakpant, vil jeg tro (jeg er fortsatt ikke eier). Ta den i EU-godkjent stand: Kanskje jeg beholder den selv.

Mvh.
Frode.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: LDS i LHM-tanken

Post by pigland »

Har en bror som kanskje kan være interessert i denne.. Han driver med husoverhaling for tida, så bil står ikke først på agendaen, men jeg har foreslått for han å vurdere denne :)

edit: var visst ikke aktuelt likevel.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Re: LDS i LHM-tanken

Post by kjetil »

Var den utstyrt med tomatgir?

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: LDS i LHM-tanken

Post by FrodeM »

Nei, ingen automat, dette, men fortsatt til salgs. Har ikke giddet å avertere den ennå - håper noen dukker opp i Citroënmiljøene som vil ha bilen. For god å kaste - må i det aller, aller minste bli delebil. Motor går som ei kule. Flott interiør. Ett fint fjærbeinsfeste foran. Sikkert masse annet hyggelig også, for en som trenger det.

Frode
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: LDS i LHM-tanken

Post by marcuss »

Kan godt tenke meg bilen, men er ikke sikker på hva resten av husstanden sier til det. Hvis den ikke er avhendet i løpet av noen uker kan det hende jeg har tid til en Bergenstur.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: LDS i LHM-tanken

Post by FrodeM »

For ordens skyld: Annonsen ligger her:

viewtopic.php?f=15&t=4960

Jeg har nok å henge fingrene i om dagen, så det blir vel neppe annonsering på autodb eller finn med det første. Ut fra responsen hittil vil jeg tro bilen står der om to uker også. Det er bare å ta kontakt når du ser om du har lyst/tid!

Har nesten litt lyst til å male litt på rusten under og se hva de sier ved en EU-kontroll på et av de snille verkstedene i byen. Men det blir neppe noe av. Oppussing av hus (før juleinnrykk) kommer først nå.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Post Reply