Ũber-Xantia

Generelt om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Ũber-Xantia

Post by rundgren »

http://www.blocket.se/halland/Citroen_X ... ?ca=15&w=3

Hvis man har alternativ-beregnings-gudene på sin side, så burde man kunne få denne inn for rundt førti tusen i avgift, såvidt jeg kan skjønne.. Da har man jo gromkjerre til ikke mye over seksti tusen.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ũber-Xantia

Post by gopp »

Helt klart en fet vogn det der!

Dersom man kan klare seg med 2.0 16v, så har jeg en sølv met. Activa med sportseter i sort skinn (m/el. justering), midtarmlene foran og A/C til salgs.
Se her viewtopic.php?f=15&t=5525
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ũber-Xantia

Post by rundgren »

Sorry Marius, for min del er jeg "ødelagt" av Turboen. Første gang jeg har bil med skikkelig futt i, og nå er det absolutt ingen vei tilbake.
Ikke det at jeg egentlig er på utkikk etter bil, og for folk som legger vekt på mundane aspekter som bensinforbruk så er nok 2-literen din et bra alternativ..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ũber-Xantia

Post by gopp »

Problemet ditt Joar, er at du ikke har nok biler :-)

Jeg liker også draget i CX Turbo, og har også biler som går bedre enn den også, men det forhindrer meg ikke å nyte andre egenskaper ved biler. En av de artigste bilene jeg har er en Fiat X1/9 med 85 hester. Den er ikke spesielt rask, men har gode kjøreegenskaper og kan kjøres uten tak. En tur i den får meg alltid til å smile....

Activa har veiholdning man ikke finner i en CX, og er nok også en enklere bil å leve med som bruksbil enn en CX Turbo, men som du ser prioriterer jeg CX foran Xantia selv også ;-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ũber-Xantia

Post by rundgren »

Ble litt frisk kjøring på landevei når jeg var litt for seint ute til avtale hos Funderud i går, og syns Turboen holder seg godt på veien, den. Legger seg ikke alt for mye over, synes jeg. Gleder meg til å få på skikkelige dekk, så jeg virkelig får testa oppførselen på svingete vei.
Sjefen kjører Porsche (skilt 45-åring i IT-bransjen, vet du) og har kommet med noen kommentarer om CXens egenskaper på svingete vei jeg planlegger å få han til å moderere... Blir uansett ikke riktig å sammenligne med moderne Porsche, men Turboen krenger ikke så mye som enkelte skal ha det til.

Har lyst til å teste Activa en gang, hvor hard oppleves den egentlig? Stor forskjell på rette strekk og svinger?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ũber-Xantia

Post by gopp »

rundgren wrote:Ble litt frisk kjøring på landevei når jeg var litt for seint ute til avtale hos Funderud i går, og syns Turboen holder seg godt på veien, den. Legger seg ikke alt for mye over, synes jeg. Gleder meg til å få på skikkelige dekk, så jeg virkelig får testa oppførselen på svingete vei.
Sjefen kjører Porsche (skilt 45-åring i IT-bransjen, vet du) og har kommet med noen kommentarer om CXens egenskaper på svingete vei jeg planlegger å få han til å moderere... Blir uansett ikke riktig å sammenligne med moderne Porsche, men Turboen krenger ikke så mye som enkelte skal ha det til.
CX har fine veiegenskaper, tatt alt i betraktning, men den er voldsomt understyrt når den presses hardt. En Porsche i god stand skal ikke ha noen problemer med å holde større hastighet i svingene, dersom underlaget ikke er alt for dumpete (her har CX en fordel).
Har lyst til å teste Activa en gang, hvor hard oppleves den egentlig? Stor forskjell på rette strekk og svinger?

Jeg har ikke kjørt Activa mye, kun en times tid på svingete landeveier. Jeg er heller ikke av typen som kjører svin langs veien (gjort mye dumt tidligere, men lærer med alderen).
Følelsen med Activa rundt krappe svinger er helt snål, for den kjennes myk og hard på én gang. Dumpene svelges lett unna, mens den ikke krenger i det hele tatt. Den er kun hard i fjæringen der det trengs (pr. hjul), og holder seg myk ellers. Egentlig skulle alle biler vært slik, og en CX Turbo med Activa-system måtte være aldeles fortreffelig :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply