Kjølesystem til H******

Generelt om Xantia

Moderator: moderator

Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Kjølesystem til H******

Post by Kristian N »

Det er mange gode tips her.
En ting du ikke skal gjøre når det koker:
er å slå av motoren.Løsne på lokket for eks tanken mens motoren går, det er trykket i kjølesystemet du skal slippe ut. Det er slik at når motoren går på tomgang, går vannpumpa fremdeles og det er litt sirkulasjon i systemet.. Så blir det bare å vente til trykket er borte og da kan du ta av lokket, mens motoren går og så kan du starte med å etterfylle frostveske. Om du har det for hånden da. Vann hjelper det også.
Er det en ispropp i systemet vil nok den løsne etterhvert. Vil nok ta tid, men tiden blir din beste venn her. Isproppen bør nok løsne før den helt store påfyllingen gjøres. Når trykket er borte i systemet, blir det plass til utvidelsen av vesken i systemet når den løsner/tiner. Og det gjør den. Tolmodigheten blir nok satt på en aldri så liten prøve her.

Når du skal finne ut hvor mye frostveske det bør være i et anlegg, se da i innstruksjonsboken og regn ut at det bør være ca 60% vann og 40% frostveske.
Dvs om et anlegg tar 8 liter, vil det bli 8 x 40% = 3,2 liter frostveske. Resten blir da vann. Og start fyllingen med frostvesken.

Det finnes et par typer frostveske, en blå, som er den vanlige og en rød, som mer brukes der det er aluminiumstopper. Den blå skulle rekke.

Du gjør riktig når du åpner for lufteskruer og starter fyllingen til det kommer vann/veske ut av disse. Stenge og fylle opp til merket for kald motor. Det finnes som regel 2 merker for dette. Et merke for kald motor, det nederste og et for varm motor. Når du mener at det er fult, start motoren og vent.
I gamle dager sa vi at når kjølevifte hadde startet 3 ganger, var systemet ferdig luftet. En sannhet med visse modifikasjoner.

Når temperaturen stiger stiger også veskenivået. Dette har sammenheng med at vesken utvider seg i takt med varmen. Så når du skal sjekke nivået, gjøres det best ved kald motor.

Etter alt dette blir det bare å følge med på nivået og ikke minst, få målt hvor mye vesken tåler av kulde.Den bør tåle minst 25 grader her nede.Om nivået synker etter hvert og du har etterfylt , kan det være andre steder det lekker. Vannpumpen er jo et sted, denne byttes jo normalt sammen med registeremmen,annet sted er i varmeregisteret inne i bilen. Dvs det blir vått på gulvet og det lukter frostveske. Det kan også lekke via lokket for ekspangsjonskaret og da bytter man lokket.
Ellers blir det slanger og det finnes det jo rundt i hele motor rommet. Det skal utrolig lite til før vesken renner ut. Minste mostands vei.

Oljen/kremen som du fant under oljelokket, er som nevnt kondens og finnes i mange biler. Ta det med ro her. Se heller på peilepinnen og er det mer krem en olje, ja da har topp pakningen røket. Men da blir det gjerne en forfredelig røyksky etter deg når du kjører. At motoren bruker olje er jo ikke noe usedvanlig.
Skift olje og filter når du skal og ta kontroll ved gjevne mellomrom. Spesielt om du mistenker at den bruker olje. Og sjekk tar du også ved kald motor. Alternativt kan du endre fra syntestisk til vanlig mineralolje. Den er litt tykkere en den syntetiske oljen. Vanligvis bruker man jo 5-40. Alternativet blir 10-40 olje.

Lykke til. :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Kjølesystem til H******

Post by gopp »

Rundgren, den brukte noe olje når jeg hadde den også, men har du byttet olje eller bare etterfylt? Jeg synes å huske at du ble tipset om å bytte olje fordi dette ikke var gjort siden jeg tok bilen i bruk, og med gammel olje er det som regel økt forbruk. Hvis du ikke har byttet olje og den nå har gått 270k vil olja være tre år gammel og å gått 40k. Det er litt i meste laget :-)
Ikke ment som noen beskyldning, kun en forklaring på at motoren bruker mer olje enn den burde.

Jeg husker også at det var litt grå guffe under påfyllingslokket til olje på den, men aldri noe på peilepinnen. Jeg hadde ett tilfelle på vinteren hvor åndingen fra blokka frøs og den sprutet olje ut på baksiden av motoren. Etter det jeg har lest på Akuten er dette noe andre også har opplevd på disse bilene.

Enig med de andre her, kjør noen turer med bilen før du begynner å rive ting fra hverandre.

Hilsen Marius
rundgren wrote:De (veldig) dårlige nyhetene:
Sjekka olje, og der var det som vanlig for lite (den har brukt mye olje lenge nå), olja på peilepinnen så fin ut så jeg kjøpte en liter for å fylle på.
Skuffelsen var stor da jeg skrudde av påfyllingslokket og så hvitt skum/guffe :( :(

Er det verdt å skifte olje, kjøre litt og se det an? Eller er det bare å konkludere med en gang med at det må full pakke til med bytte av toppaknig og sliping av topp?

Så er jo spørsmålet om dette kan være noe mer enn bare toppen, og om det er verdt jobben å fikse på en motor som har gått 270 tusen kontra å bytte til en motor som har gått mindre.
Bilen er jo bra på rust og hydraulikk, nylig rustbehandlet og det elektriske er bra med unntak av fjernkontroll til sentrallås og relé til kjølevifte.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

Good news, everyone!

Nå har jeg kjørt en god del både i går og i forgårs, og kjerra oppfører seg eksemplarisk!
Kjøleanlegget ser bra ut - holder seg flatt på 80 grader under kjøring etter å ha blitt varm.
Ikke spor av mer vann i olja .

Så da vil jeg si meg klar til å erklære operasjonen for en suksess. Godt å ha litt flaks av og til :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Kjølesystem til H******

Post by Kristian N »

Hei.
Det enkle kan være det beste :D men uansett krever det litt interesse fra eier :!:

Følg nå med fremover og ta en visuell kontroll av kjølenivået, ved kald motor helst. Lag deg en kanne med ferdigblandet kjøleveske. 60% vann og 40% kjøleveske og fyll etter om nødvendig.
Husk også at motoren har utrolig godt av et oljeskift med filter. Glem heller ikke at i hydraulikksystemet skal det være lysegrønn fin LHM olje. Den skal også byttes på intervall. Ca 60' km mellomrom.

Lykke til med varm god bil :D :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

Ja, oljen er nok dessverre ikke blitt byttet - det vil si, _oljefilteret_ er ikke byttet - har etterfylt minst fire liter olje det siste året, så så veldig mye av den gamle olja kan ikke være igjen.
Bytte av LHM og rens av filtre må jeg vel også få gjort.

Har prioritert tilgjengelig mekke-tid på CXen, så denne har ikke blitt tatt så godt vare på som den kanskje burde.
Men den har hvertfall fått rustbeskyttelse, og nå for det meste ny kjølevæske og olje.
Oljefilter og LHM-bytt nå, så bør samvittigheten i forhold til vedlikehold være bedre...

Da gjenstår bare å få fiksa det som opprinnelig starta mye av tullet - reléet til radiatorvifta. Antar hvertfall at det er reléet, siden jeg byttet selve vifta uten at det hjalp. Eventuelt satte jeg i en dårlig vifte, testa den nok ikke skikkelig først...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by jonsto »

Å skifte olje uten å skifte filter er som å dusje uten å skifte klær. ;-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by Black Lemon »

Å skifte olje ofte nok, samt å sørge for nok luft i dekkene (som er gratis) er vel noe av det enkleste og rimeligste man kan gjøre for å sørge for at man får et langt og lykkelig samliv med sin skapning med grønt blod i årene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by pål »

Å skifte olje ofte nok, samt å sørge for nok luft i dekkene (som er gratis) er vel noe av det enkleste og rimeligste man kan gjøre for å sørge for at man får et langt og lykkelig samliv med sin skapning med grønt blod i årene.
Amen!

Det virker i mange tilfeller som at "service" er noe man gjør frem til garanti-tiden er over....... "service" er ikke noe mystisk hokus-pokus som kun verksteder utfører i all hemlighet ( selv om det kan se slik ut på fakturaen )
Olje , hydraulikk-olje - girolje , kjølevæske, bremsevæske , batterisyre , , luftfilter drivstoff-filter , plugger og remmer , ALT er ting de fleste nevenyttige kan gjøre selv , eller kjenner en som kan hjelpe en med.
Dessverre går bilene ofte på lut og kaldt vann ( :roll: ) til problemer oppstår , og da gjerne med "følgefeil/skader"
Det er BILLIG å få utført service , sammenlignet med å måtte kjøpe ny bil!
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

pål wrote: Det er BILLIG å få utført service , sammenlignet med å måtte kjøpe ny bil!
Kommer an på hvor mye man betaler for bilen :-)
Neida, jeg har ikke fulgt denne opp godt nok - burde selvfølgelig ha skifta olje og ikke minst ha målt kjølevæska.
Ble fullt fokus på CXen fram til sommerferie og langtur, og etter det har det igrunn gått i ett på jobb.

Men: Har kjørt nesten 100 mil med Xantiaen nå etter at jeg fikk orden på kjølesystemet igjen, og den har oppført seg eksemplarisk. Velger å tro at den har tilgitt meg :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by pål »

hehe , var overhodet ikke ment spesiellt mopt noen enkeltpersoner , fra min side , men helt på generellt grunnlag, og dessverre skjebnen til 90% av alle biler som er over 8 -10 år :)
Heldigvis finnes det entusiaster som passerr bedre på bilene sine :)

Ett litet apropos , ; Xantia er jo uten tvil det mest pålitelige Citroen har gjort , så der har man bil leeeeeenge , om man passer på den :)
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

pål wrote:hehe , var overhodet ikke ment spesiellt mopt noen enkeltpersoner , fra min side , men helt på generellt grunnlag, og dessverre skjebnen til 90% av alle biler som er over 8 -10 år :)
Heldigvis finnes det entusiaster som passerr bedre på bilene sine :)

Ett litet apropos , ; Xantia er jo uten tvil det mest pålitelige Citroen har gjort , så der har man bil leeeeeenge , om man passer på den :)
Ja, veldig fornøyd med Xantia. Bortsett fra at de også kan ruste, er det fint lite som burde ta knekken på en Xantia. Billig og bra bil!
Har lyst på en Activa TCT i god stand, gjerne med litt ekstra futt...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply