Kjølesystem til H******

Generelt om Xantia

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

I dag gikk det galt med Xantiaen - motoren gikk varm, mens kupevifta blåste kaldt. Når jeg fant et sted å stoppe, kjente jeg på radiatoren som var helt kald, og jeg skrudde av korken på ekspansjonstanken... Først skjedde det lite, men etter et minutt eller to var det full fontene (motoren var stoppa.)
Bakgrunnen er jo at det har vært litt kødd med kjølesystemet på denne - jeg har hatt lekkase i slanger, og kjølevifte som ikke går - lånte vekk bilen med instruks om å bruke varmeapparat i sommer, men det ble ikke fulgt så bilen kokte. Etter det fylte jeg på vann og lufta systemet, og seinere i høst fylte jeg på det jeg tror er passe mengde kjølevæske....
Forstår at det er flere ting som kan være galt - termostat, vannpumpe eller topppakning er vel de heteste kandidatene. Det kan jo hende jeg ikke har lufta godt nok, og det kan hende jeg ikke har hatt på nok frostvæske. Det kan vel også hende at topppakningen ikke tålte varmgangen i sommer...
Noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å finne ut hva problemet er? Bilen har gått greit og oppført seg fint i det siste, og stått ute i minusgrader i høst. Men det er jo mer enn litt mistenkelig at ting går galt akkurat nå som vi har hatt en skikkelig kald natt...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Kjølesystem til H******

Post by gopp »

Kjipt å høre dette rundgren!

Jeg holder en knapp på at det kan ha vært lite frostvæske i systemet og at dette har forårsaket at kjølesystemet har frosset. Jeg hadde en lignede episode med en Alfa jeg hadde for noen år siden, men der gikk det heldigvis bra.

Er det min gamle bil det er snakk om? Jeg kan ikke huske at det var nødvendig å kjøre med varmeapparat på under sommeren. Det eneste jeg har stusset over er at varmeapparatet i min Multipla er vesentlig dårligere enn det som var i Xantia. Termostaten var byttet på bilen like før jeg fikk den. Det er en liten sannsynlighet for at det er den som har satt seg, men jeg tviler. Dersom problemet vedvarer også etter at du får nok kjølevæske på bilen heller jeg mot defekt toppakning. Kjipt å måtte gjøre det på en bil som tross alt ikke er verd all verden, men tror ikke det er så ille jobb på denne. Regreima byttet jeg lett på en drøy time, og det er romslig i motorrommet på denne vogna.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

gopp wrote: Jeg holder en knapp på at det kan ha vært lite frostvæske i systemet og at dette har forårsaket at kjølesystemet har frosset.
Er litt redd for det, ja... Det at dette skjedde akkurat nå som det er så kaldt, og det at det plutselig kom fontene en stund etter at jeg tok av lokket på tanken peker vel i den retningen. Jævlig flaut og kjipt i så fall - dum ting å drite seg ut på, for å si det mildt. Jeg må finne den flaska jeg helte på og regne en gang til...
gopp wrote: Er det min gamle bil det er snakk om? Jeg kan ikke huske at det var nødvendig å kjøre med varmeapparat på under sommeren.
Det er vanligvis ikke nødvendig, men blir man stående i kø etter en stund i 100-sone, lar den stå på tomgang eller bruker lang tid på å lukeparkere når man kommer rett fra langtur har jeg sett temperaturen gå over 90 og dermed skrudd på varmeapparatet. Det glemte venninna som lånte bilen...
gopp wrote: Det eneste jeg har stusset over er at varmeapparatet i min Multipla er vesentlig dårligere enn det som var i Xantia.
Ja, varmeapparaet er sjukt bra! Masse futt - det er vel kanskje et tegn på en motor som kaster bort mye energi på varmeproduksjon, men praktisk er det :-)
gopp wrote: Termostaten var byttet på bilen like før jeg fikk den. Det er en liten sannsynlighet for at det er den som har satt seg, men jeg tviler. Dersom problemet vedvarer også etter at du får nok kjølevæske på bilen heller jeg mot defekt toppakning. Kjipt å måtte gjøre det på en bil som tross alt ikke er verd all verden, men tror ikke det er så ille jobb på denne. Regreima byttet jeg lett på en drøy time, og det er romslig i motorrommet på denne vogna.
Godt å høre at du er såpass optimistisk, jeg har hatt visjoner om ødelagt topplokk (det kan vel slå seg hvis man varmkjører?) og slike kjipe ting.
Bilen ble stående på Kongen Marina, mer eller mindre tom for kjølevæske - håper det ikke blir verre av at den står slik over nok en kald natt.
Får dra bort imorra, helle på vann og godt med kjølevæske og lufte systemet...
Godt at CXen er inne i varmen, ellers så hadde jeg blitt lett paranoid over kjølevæskesituasjonen der også.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Kjølesystem til H******

Post by gopp »

rundgren wrote: Godt å høre at du er såpass optimistisk, jeg har hatt visjoner om ødelagt topplokk (det kan vel slå seg hvis man varmkjører?) og slike kjipe ting.
Dersom den lekker mellom topp og blokk må toppen sjekkes. Det er stor sannsynlighet for at den må slipes, men dette behøver ikke bli så dyrt. Selve skrujobben tror jeg heller ikke er så mye arbeid. En kveld for å ta den av og en for å få den på. Det betinger at man står et annet sted enn Kongen Marina :mrgreen:
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by jonsto »

For lite frostveske gjør ikke at den fryser i stykker, men vannet blir til "slusj" og hindrer sirkulasjon. For meg høres det ut som (som du nok heller antyder) det har vært for lite veske i systemet. Altså at du ikke hadde luftet godt nok. Når du lufter må du kjøre den så varm at termostaten åpner. Det kjenner du jo på at radiatoren blir varm. Og hele radiatoren må bli varm. Jeg kjører først med lokket på exp. tanken av,og deretter med litt løst før jeg er sikker på at lufta er vekk. Holder som regel ikke og la bilen gå på tomgang, men må nok ha "rask tommgang". Hvis du etterpå får trykk på systemet så er det nok toppakning. Det er mange verksteder (meg inkludert :wink: ) som har muligheten for å måle om det er exsos i kjølevannet. Dette for å være helt sikker før en hiver seg i gang med å skifte toppakning.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

jonsto wrote:For lite frostveske gjør ikke at den fryser i stykker, men vannet blir til "slusj" og hindrer sirkulasjon. For meg høres det ut som (som du nok heller antyder) det har vært for lite veske i systemet. Altså at du ikke hadde luftet godt nok. Når du lufter må du kjøre den så varm at termostaten åpner. Det kjenner du jo på at radiatoren blir varm. Og hele radiatoren må bli varm. Jeg kjører først med lokket på exp. tanken av,og deretter med litt løst før jeg er sikker på at lufta er vekk. Holder som regel ikke og la bilen gå på tomgang, men må nok ha "rask tommgang". Hvis du etterpå får trykk på systemet så er det nok toppakning. Det er mange verksteder (meg inkludert :wink: ) som har muligheten for å måle om det er exsos i kjølevannet. Dette for å være helt sikker før en hiver seg i gang med å skifte toppakning.
Mvh
Henta bilen i dag.
Helte på lunka+ vann og kjølevæske. Tok lang tid å få fylt på, fikk til slutt vann frem til termostat og til lufteskruen på toppen av slangen til varmeapparat. Men i bøyen mellom lufteskrue og inntaket til registeret i torpedoveggen var slangen rimelig hard. Tok sjansen på å kjøre den til en varm garasje på Tøyen for å la den tine der, og det gikk rimelig greit. Ble naturlig nok ikke varme i kupevifta, men tempmåleren lå på 80-90 (litt opp og ned), i motsetning til sist da den bikka 100...
Lar den stå og tine skikkelig, og så kjører
Framgangsmåten jeg har funnet går ut på at man skal åpne alle lufteskruene, fylle på via avkappa colaflaske og så stenge skrue etter skrue nedenfra og opp før man kjører på tomgang med lokket av til termostaten åpner. Da bør det i teorien være ferdig lufta.

Tror ikke egentlig det har vært luft i systemet fra før - den har kjølt som den skulle, og kupevarmen har funka som den skal - helt til det nå ble skikkelig kaldt...
Og i og med at det var is i den ene slangen, og det jo ikke var noe særlig mer enn kanskje 15 minus, så må jeg vel konkludere med at jeg har blanda i for lite frostvæske tidligere i høst.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by jonsto »

rundgren wrote:Og i og med at det var is i den ene slangen, og det jo ikke var noe særlig mer enn kanskje 15 minus, så må jeg vel konkludere med at jeg har blanda i for lite frostvæske tidligere i høst.
Vet ikke om du har lufting på radiatoren, men det er viktig at den er fyllt.
Tja, eller så har du blandet i for mye. ;-) Ren frostveske fryser (om den ikke er akoholbasert da) så vidt jeg minnes. Pleier å fylle på 50/50 blanding.
Kjør varmt og kjekt.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

De gode nyhetene: Fikk på kjølevæske, uten luft.
Fant en bra prosedyre på nett: Kapp bunnen av en colaflaske og sett i påfyllingshullet (passer perfekt og blir tett selv uten o-ring), åpne alle lufteskruene (jeg har funnet tre på min - termostat, slange fra termostat og mot torpedovegg, og på inngangen til registeret i torpedoveggen), fyll på og lukk skruene fra nederst til øverst. Kjør bilen varm på tomgang mens colaflaska står på, full av vann og kjølevæske. La bilen kjøle seg ned og sjekk nivå.
Kjøleanlegget ser nå ut til å gjøre det det skal - slanger og radiator blir varme, varmeapparatet virker og temperaturen er jevn.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

De (veldig) dårlige nyhetene:
Sjekka olje, og der var det som vanlig for lite (den har brukt mye olje lenge nå), olja på peilepinnen så fin ut så jeg kjøpte en liter for å fylle på.
Skuffelsen var stor da jeg skrudde av påfyllingslokket og så hvitt skum/guffe :( :(

Er det verdt å skifte olje, kjøre litt og se det an? Eller er det bare å konkludere med en gang med at det må full pakke til med bytte av toppaknig og sliping av topp?

Så er jo spørsmålet om dette kan være noe mer enn bare toppen, og om det er verdt jobben å fikse på en motor som har gått 270 tusen kontra å bytte til en motor som har gått mindre.
Bilen er jo bra på rust og hydraulikk, nylig rustbehandlet og det elektriske er bra med unntak av fjernkontroll til sentrallås og relé til kjølevifte.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

Tok en kjapp telefon til Oslo Sylinderservice nå, og sliping av topp var overraskende billig.
1100 + mva for slip og vask, 500 ekstra hvis sylinderne må ut. De tar det som regel på dagen også.
Topplokkbolter og pakning ligger på rundt 1500 på Mekonomen.
Da er vi altså på rundt 3000, og det synes jeg er en veldig bra pris. Da er det "bare" jobben som er problemet....
Hvis jeg kan være nokså sikker på at det kun er bytte av pakning og sliping av toppen som skal til, er jo dette absolutt verdt det.

PS: Ser det er mye pakninger å få på Mekonomen - ventildeksel, eksosmanifold og noe som heter kompletteringssett. Hva er dette?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by jonsto »

Roooolig nå! Ikke trekk de verste sluttningene med en gang. Om ikke oljen i sumpen er grå så er nok den gråhvite guffa ved påfyllingslokket kommet av kondens. Prøv å tørke den bort så godt du kan, fyll på olje og fortsett og kjøre. peil oljen ofte og se om den er blitt grå. Skal ikke mye vann til før oljen blir grå.
Guffe rundt påfyllingslokket har jeg sett mer enn en gang. En bil jeg hadde (Opel) var ille plaget med dette uten at det var noe feil med motoren.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

jonsto wrote:Roooolig nå! Ikke trekk de verste sluttningene med en gang. Om ikke oljen i sumpen er grå så er nok den gråhvite guffa ved påfyllingslokket kommet av kondens. Prøv å tørke den bort så godt du kan, fyll på olje og fortsett og kjøre. peil oljen ofte og se om den er blitt grå. Skal ikke mye vann til før oljen blir grå.
Guffe rundt påfyllingslokket har jeg sett mer enn en gang. En bil jeg hadde (Opel) var ille plaget med dette uten at det var noe feil med motoren.
Håper du har rett!
Har aldri hatt det på noen av mine biler før, og ikke sett det på denne bilen før nå. Men det blir vel kanskje mer kondens nå som temperaturforskjellen mellom ute og motor er større?
Har planlagt en hundremilstur til helga, så spørsmålet er om jeg skal ta sjansen på å kjøre den med denne bilen (og selvsagt følge godt med underveis?)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

Spørsmålet er vel kanskje: Hvis jeg legger ut på tur, og ser at olja blir grå etter 30 mil, så må jeg jo likevel kjøre de neste 60 for å komme meg hjem. Hvor stor er risken for å ødelegge noe mer, i så fall?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølesystem til H******

Post by jonsto »

Du får se om du ikke kan kjøre deg en tur på noen mil på motorveien først da. En tur til Gardermoen eller noe. Oljen blir fort grå om det er noe galt.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kjølesystem til H******

Post by rundgren »

Ok, det jeg skal jeg gjøre. Takk for beroligelsen :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply