Hvorfor så sen med å senke seg foran?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Hvorfor så sen med å senke seg foran?

Post by Tor Olav »

Når jeg parkerer min 88 GTI legger den seg relativt raskt ned bak, men det tar mye lengre tid før den synker foran - resultatet blir at den ser litt rar ut når den er parkert. Jeg mener å en gang ha sett noe vedr. dette problemet her eller på Akuten, men husker som vanlig ikke hva svaret var siden jeg ikke hadde tilsvarende plager den gang...
Noen som vet hva det kan skyldes?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Noen som vet hva det kan skyldes?

Sannsyneligvis at den er forholdsvis tett forran og at du har lekasje (innvendig) i høydereguleringsventilen og/eller bremseventilen bak.
Er egentlig det man kan kalle en "normal" situasjon. :wink: :D
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Det er jaggu mye rart en ikke legger merke til når en har hatt en bil en stund...

Bremseventilen på denne bilen lekker ikke (eller har i hvert fall ikke gjort det) så høyderegulatoren er vel stedet å begynne.

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Bremseventilen på denne bilen lekker ikke (eller har i hvert fall ikke gjort det) så høyderegulatoren er vel stedet å begynne.
Helt riktig. Begynn med høyderegulatoren (høydekorrektøren) men det kan godt være lekasje på bremseventilen fordi om du ikke merker det. Lekasjen er innvendig, og bremsene går ikke på eller noe sånt. Du merker det ikke under vanelig kjøring. Men ta ut og gjør rein høydereguleringsventilen først du. Det er enkelt. Er det noe du lurer på så send meg en mail eller en PM med telefonnr. så kan vi snakke sammen.
Mvh
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Ja, jeg er enig i at det er ganske vanlig at CX'ene faller ned fort bak og blir hengende med høy front, men det er nok et litt dårlig tegn når man nesten må ned på knærne når man skal fylle bensin :)
Det er lett å tenke omvendt - at det er noe galt fordi den ikke faller ned foran, men CX'ene skal vel beholde trykket en stund, dog ikke så lenge som XM'er og nyere Citroën'er.

Den virker stivere enn normalt bak, til tross for nye kuler, og jeg sitter med en følelse av den ikke helt får opp trykket ordentlig. Den bruker litt mer tid enn nødvendig også på å reise seg opp bak. Høyden derimot ser OK ut når den først er oppe.
Mulig at jeg får mitt lokale verksted til å titte på dette, det er begrenset hva man orker av bilmekking på kalde og mørke vinterdager...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg synes det er sjarmerende jeg da.
Du går fra henne så står hun der et par timer - blir lei og setter seg tilslutt.
Kommer du ikke på enda noen timer så legger hun seg ned.
Blir viss lei av å vente.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

CX'en legger seg ned på samme måte som en ku - øvrig sammenligning med kyr kan man se bort fra.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hest kansje?
Den bremer jo på samme måten også :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

CX'en legger seg ned på samme måte som en ku
Enda godt det ikke er som en hund. De går jo rundt seg selv før de legger seg. :wink: :D
Har akkurat blitt ferdig med "teknisk" overhaling på en 20RE. Jeg parkerte den i går kveld ved midnatt, og da jeg hentet den i dag klokken 1430 sto den oppe slik som jeg forlot den. :D :D Første gangen jeg har sett et så tett system.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Slik var min før jeg fikk vann i LHM containeren. :cry:
Etter den vinteren synker hun bak etter 30 minutter 4 timer foran.
Post Reply