Bytting av svingarmslagre

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Selv har jeg målt forskjeller, men kan jo være tilfeldig. Kan jo og ha sammenheng med om det er byttet lager på bilen før da...?
Itillegg hadde en av bilene løse shims framme.
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Freme er det shims men det er bare for å korigere forstilingen ikke for å gi mere press på lagerene..
lengden på hylsa har et fast mål når lagerene og skivene setes sammen flukter kanten på hylsa med skivene.. om skiva går innafore kanten på hylsa så er noe galt og du vil ikke få press på lagrene men det har jeg aldri vært borti..
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

:oops: :oops: Jeg fant dokumentasjon på det :oops: :oops:

Før 87 var det forskjel på skivene og etter 87 var det løse shims bak skal det shimses innafor den ytre skiva foran innafor den bakere det skal spenes opp og da skal skiva flukte med hylsa..

shimsene leveres i tykkelse 0,15-0,95 men varjasjon på 0,1 så det var ikke mye..

Vet ikke hvor mange lager jeg har skiftet men har aldri hvert klar over dette.. men det har gått bra alikevel tror jeg..

:? :?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:wink: Jeg hadde lest det et sted, bommet litt på årgangen :? Slev har jeg heller ikke tatt spesiellt hensyn til dette men passet på å bruke de shims som sto der fra før. Det finnes et spesiellt måleverktøy for å finne dimensjonen på shimsene. Men iflg. Haynes kan man bruke en bolt el.
har masse Citroèn:-)
Post Reply