Bytting av svingarmslagre

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Bytting av svingarmslagre

Post by CarlT »

Er det noen som har en tegne og fortelle versjon av fremgangs måten? Jeg har hørt om at det skal være en eller annen form for skimsing av lagrene, er dette mulig uten spesialverktøy?

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

bak?

i såfall, kan det være greit å lede dette (selv om dette er bx):

http://hem.passagen.se/tdhermelin/sida1.htm

og denne fra Mekartips:

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... HTM#Bärarm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Jeg har lest disse... Jeg syntes det er litt vanskelig med svensk egentlig. :oops: Hadde kanskje håpet at noen hadde en bedre versjon med litt mer bilder og sånn. Jeg får bare begynne kanskje, jeg har gjort det en gang, 1991 tror jeg det var, så det går vel... hehehee

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:Jeg har lest disse... Jeg syntes det er litt vanskelig med svensk egentlig. :oops: Hadde kanskje håpet at noen hadde en bedre versjon med litt mer bilder og sånn. Jeg får bare begynne kanskje, jeg har gjort det en gang, 1991 tror jeg det var, så det går vel... hehehee

cg
Trøbbel med Svensk?
Hiv over det du vil ha oversatt per mail du så fikser jeg det på en blunk.
Greit å friske opp for meg også. Lagre altså.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Takker og bukker, når jeg sitter helt fast så skal jeg kontakte deg. Jeg skal prøve å ha en utskrift liggende ved siden av meg når jeg skrur, kanskje det vil hjelpe.:)

Skal ta masse bilder når jeg gjør det, kanskje det vil hjelpe neste man.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:Takker og bukker, når jeg sitter helt fast så skal jeg kontakte deg. Jeg skal prøve å ha en utskrift liggende ved siden av meg når jeg skrur, kanskje det vil hjelpe.:)

Skal ta masse bilder når jeg gjør det, kanskje det vil hjelpe neste man.

cg
Det blir Svorsk.
Men det burde vi bruke på begge sider av kjølen da blir slikt mer tilgjengelig.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det tips om skifting av lagrene eller er det om oppshimsingen du etterlyser? Limer inn det jeg tidligere har skrevet om skifting. Når det gjelder shimsing så er det nesten bedre at det går litt for tregt enn litt for lett. Går det for lett blir det fort slakke. Jeg bruker å shimse såpass at jeg kjenner det er motstand. Har aldri sett noe mål eller lignende på dette desverre.

En av de vaneligste og i enkelte tilfeller "jævligste" jobbene er skifting av svingarmslager. Men etter å ha skiftet en 10 - 15 stykker av dem har jeg lært meg en del "tjuvtriks". Disse kan det være en idè å dele med dere slik at dere ikke må gjøre de samme erfaringene som jeg. Denne opperasjonen har vært med å utvikle mitt ordforråd av ukjente profeter.
Før du setter i gang bør du ha et reserve bremserør for hånden. Du må ha tilgang på et sveiseapparat ( helst et trådapparat, MIG) og et gassapparat eller en propanvarmer. Etter å ha fjærnet bremsecalipper, bremseskive og helst også bremseskjoldet begynner morroa. Nå skal du ta ut de to boltene som holder stab. staget. De er fingjenget (1,25 stigning) og kan sitte noe aldeles for jæ...... Gjør de det må du først prøve å varme rundt dem. Varm MYE. Aluminiumen utvider seg mer enn stål så det gjør ikke noe om bolten blir varm. Klarer du enda ikke å få dem ut er det bare å prøve å knekke dem eller kappe dem. Hvordan du da får dem ut tar vi til slutt. Så skrur du av mutteren på den store bolten som holder arma. I 9 av 10 tilfeller går det greit å få ut denne. Sitter den fast er det bare å kutte. Nå kan du ta ut svingarma. Etter å ha demontert lagrene med simmeringer og simmeringholdere er det tid for å ta ut ytterskåla. Ta sveiseapparatet og sveis en fire fem larver rundt inne i skåla. Varmespenningen og krympeefekten gjør at den trekker seg såpass sammen at den "nesten" ramler ut av seg selv. Gjør den ikke det bruk en dor og sett denne mot de sveiselarvene du laget og slå den ut. Før du setter inn igjen nye lagerskåler må du montere smørenippel!
Har du brekt de boltene som holder stab staget gjør du følgende: Slip enden av bolten. (Har den knekt litt ned i gosset, som den pleier, er ei lita slipemaskin god og ha) Ta ei stor stoppskive med hull litt mindre enn bolten og sveis den godt fast til bolten. (Sitter bolten nede i gosset slår du skiva litt U formet med en kulehammer) Sveis fast ei mutter på stoppskiva. Alt dette varmearbeidet gjør at det nå som regel går greit å skru ut boltenden(e). Blir det mye varming kan det lønne seg å ta ut bakhjulslageret først. Da får du kontrolert, rengjort og smurt opp dette også. Har du muligheten til å friske opp gjengene i arma før du setter sammen igjen er dette en ubetinget fordel. Når du setter sammen igjen, ikke sett i en skrue uten at du har smurt den. Personelig bruker jeg "Copaslip", men grafittgrease er vel minst like bra.
Har jeg glemt noe, eller noen har spørsmål, send meg en mail så skal jeg svare så godt jeg kan.
Lykke til.
Noen små opplysninger til slutt. Saloon har samme lager fram og bak. Dette er det samme som fram på Break. Det heter BCAB 326332 B. Simmeringen har Citroën delenr. 5428320.
Lageret bak på Break leveres delt. Yttre ringen har nr. KLM 12711, og lagret har nr. KLM 12749. Simmeringen har Citroën delenr. 26126959. For ordens skyld, man trenger to lager pr. svingarm.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Kjempe JON!

Jeg skal ta bilder av prosessen for å komplimentere denne gode oppskriften.

Så det er ikke mer vitenskapelig måte å skimse på? Ingen mål eller data tilgjengelig? Jeg ringte min gode CX forhandler og de sa nesten det samme, vi har et verktøy for å hjelpe til, men det går mest på "feeling" sa han. Så jeg for se om jeg klarer å få samme fellingen..:) hehehehh
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Når det gjelder ytterskålen, for dem uten sveiseapparat - jeg hadde god erfaring med å rett og slett skjære den av med en Dremel (billig kopi) med liten kappskive. Det var raskt, renslig og lett.
Enig med Jon over her, det er Stab stag boltene som er fienden her...
Et tips jeg mener virket i tillegg til varming var noen gode slag rettet mot boltens hode for at irr og rust skal slippe nok til å få løsnet dem, men det er vanskelig å komme til.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Och du har väl sett Jasons hemsida: http://home.earthlink.net/~jhleung/Citr ... suspension
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bare en liten advarsel her: Jeg gjorde dette selv på min bil for et år siden, og på denne så var den store gjennomgående bolten fullstendig rustet sammen med støtte-hylsa (eller røret om du vil) alt ble prøvd av hammer slegge drill osv. men jeg ble tilslutt nødt til å kløyve hele armen med vinkelsliper !! Skikkelig jobb og selvsagt ubrukelig arm etterpå.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, det hender at bolten og hylsa ruster sammen. Har heldigvis ikke opplevd dette selv, men har et forslag til løsning uten å ødelegge arma, men det er litt arbeidskrevende. Etter at mutteren er tatt av bolten, prøv å få festene litt fra hverandre. Enten med en slank kile eller en liten jekk. Skjær så av bolten helt inn til armen på begge sider. nå får du ut armen, og da er det ingen sak å få ut bolten med hylsa. Du trenger selvfølgelig en ny bolt og hylse, men det er vel enklere å få tak i enn hele arma.
Mvh0
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Er ikke så oft at bolten setter seg helt fast her bare vært borti det 3-4ganger bak og to ganger på nedere bærearm foran...

Jeg har skjært bolten ut med skjærebrender.. mulig det går å bore den ut bak men det er jo en 15mm bolt så må ha stort bor da..

De som jeg har hatt har satt seg i lagerene også så bevegelsen har vært i bolt hulet og det har blitt urundt har da senteret og sveiset en skive på hver side..

Mulig man kan bruke en bajonet sag til å kappe bolten men er redd du skader annlegs flaten i bak ramma samtidig..

den ene jeg kjøpte som var sånn hadde gått så lenge at det nesten var slitti hull i innerskjemen der var alle gasskullene gående også han jeg kjøpte bilen av sa den var nydelig og utrolig komfertabel og kjøre... jeg bare nikka og klødde meg i hue og trudde jeg skulle dø på veien hjem..

Er litt usikker på det med skimsing av lagerene det kan jeg aldrig huske at jeg har gjort.. har også målt de skivene jeg hadde liggende her 30stk og det er samme tykkelse på alle????
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Om du har 30 stk. synes jeg det er rart om alle er like men...? Forskjellene er nok ganske små da deres oppgave er kun å kompansere for de forskjellene det kan være på to "like" lager.
PÅ biler før -85 tror jeg det var så er den innerste ringen av en fast tykkelse mens den ytterste var variabel (shims). Nyere biler har sammen skiven på begge sider men benytter shims i tillegg. Eller var det motsatt? Husker ikke helt.
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Jeg synes det er litt rart jeg også har ikke målt med mikrometer men med digitaltsyveler.. var forskjell på stv og personbil bak men personbil bak og øvere berearm foran var like...

har deler tilbake til 76-77 her og kan ikke se noen forskjell på skivene.. foran er det shims på den øvere berearmen og forskjellig tykelse på skivene på den nedere.. men bak har jeg aldri brukt noe shims har ikke sett noen på de som jeg har demontert heller..
Post Reply