-85 Pallas / skeiv bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

-85 Pallas / skeiv bak

Post by Erik S »

Nå har Pallasen kommet hjem til Larvik.

Den løfter seg mer på høyre side bak enn på venstre. Har hatt den en liten tur på bukken og sjekka at hjulopphenget beveger seg fritt.

Har noen erfaringer med hva dette kan skyldes?

MVH
Erik Seierstad
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Hvor skeiv er den?
Er avstanden fra bakken til ramma ulik fra side til side,eller er
skeivheten relatert til karosseriet?
Det første som slår meg er bort-rustede rammefester.

Teoretisk skal trykket bli likt på begge sidene,og dermed lik heving.
Tilstanden til fjæringskulene skal ikke innvirke på dette.
Skal hevingen bli ulik, må det være en annen kraft som virker mot
på venstre side.
-Lager på bærearm har skjært seg fullstendig.
-stabilisatorstag ??,men neppe bak
-Har du hydraul.trykk på venstre side? Tett-flatklemt rør.
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Post by Erik S »

Det skyldes ikke rust eller noe sånt, jeg har faktisk klart å kjøpe meg en strukturelt rimelig bra CX.
Lagra i svingarmene er OK.
Stabstag er OK.

Den hever seg først foran, rett og fint. Deretter begynner den på høyre side bak, og så kommer venstre side bak etterpå. Høydeforskjellen er en god del, kanskje 5cm. Det er fjæring på venstre side, så den ligger ikke helt nedpå, som den vel ville ha gjort hvis det ikke kom fram trykk i det hele tatt.

Erik
John
Posts: 55
Joined: Tue 02 Dec, 2003 04:29
Location: Trondheim

Post by John »

Erik S wrote:Det skyldes ikke rust eller noe sånt, jeg har faktisk klart å kjøpe meg en strukturelt rimelig bra CX.
Lagra i svingarmene er OK.
Stabstag er OK.

Den hever seg først foran, rett og fint. Deretter begynner den på høyre side bak, og så kommer venstre side bak etterpå. Høydeforskjellen er en god del, kanskje 5cm. Det er fjæring på venstre side, så den ligger ikke helt nedpå, som den vel ville ha gjort hvis det ikke kom fram trykk i det hele tatt.

Erik
Det er ikke stangen mellom svingarm og hydraulikkstempel som er knekt / ødelagt?
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Post by Erik S »

Jo, John, det kan det jo være (!).

Supert, skal sjekke, og rapportere, blir nok ikke før i helga.

Erik S
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Stab.staget vil vel dra med den siden som event. ikke har trykk opp en del.
Den siden vil i så fall fjære på stab.staget
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

synes problematikken hører intressant ut og prøver meg derfor med en terori på dette:

stangen det her snakkes om er vel lenkearmen. så vidt jeg kan se har vel ikke den noe dirkete forbindelse med stabiliseringstaget. Men er lenkearmen defekt vil ikke bærearmen gjøre jobben sin i forhold til krafta fra stemplet. Stabiliseringsstaget er festa på bærearmene på begge sider og vil derfor til dels dra med seg den siden som er defekt, om den andre fungerer som den skal. Det at venstre side er defekt tror jeg er tilfeldig.

Image

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Mitt tips er som det nevnes ovenfor, dårligebærearmslager. ikke så forferdelig å skifte som det høres ut. Billige er de også, mtp at du ikke kommer til å måtte skifte dem igjen. på en 85 modell som du skal kose deg med om sommeren er det vel anvendt energi å få disse lagrene i orden, jeg er sikker på det blir radikal forskjell i kjøreglede.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

:idea: bare en tanke: kan staget som styrer høydekorektoren være skadet? og vil i såfall det kunne dette gitt feil høydeforskjell på høyre og venstre side?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

bare en tanke: kan staget som styrer høydekorektoren være skadet? og vil i såfall det kunne dette gitt feil høydeforskjell på høyre og venstre side?
Er det ikke dette staget som er lenkarmen? Skader på dette vil føre
til feil høyde på begge sider.Det skal være "fri flyt" mellom begge
fjæringsklokkene.Altså samme trykk på begge sider.

Stangen det blir ref. til er vel den som ligger inne i gummimansjetten,
og dette kan være feilen.Er denne brukket vil det ikke trykket bli
overført fra fjæringsylinder til bærearm.
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Post by Erik S »

Hei, igjen!

Bærearmslagra er OK, så de har ikke skylda.

Vi ender vel opp med 3 muligheter, ettersom jeg kan skjønne:

1. Stanga mellom hydraulikksylinder og lenkearm er ødelagt
2. Lenkearmen (mellom stanga og bærearmen) er ødelagt
3. Ikke hydraulikktrykk pga klemt rør, tett utgang fra korrektor e.l.

Det jeg finner litt underlig er at det som sagt er fjæring også på venstre side, den ligger altså ikke helt nedpå. Men det kan kanskje, som det er foreslått, komme av stabstag og det at bilen er løfta opp på de tra andre hjula.

Håper å få tid til å forske litt i saken i helga.

Erik
John
Posts: 55
Joined: Tue 02 Dec, 2003 04:29
Location: Trondheim

Post by John »

jank wrote: Stangen det blir ref. til er vel den som ligger inne i gummimansjetten,
og dette kan være feilen.Er denne brukket vil det ikke trykket bli
overført fra fjæringsylinder til bærearm.
Ja, jeg mente den som ligger inne i mansjetten. Det er forholdsvis enkelt å kontrollere dette dersom du får den på en bukk.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det kan jo også være riving i cylinderen. Hadde dette på en Break. Der var det rivinger på stemplet. Om det var at stemplet på den siden gikk tregere, eller at det var større lekasje der tør jeg ikke si. Men bilen var skeiv bak!
Mvh
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Post by Erik S »

Hei igjen.

Har ikke fått sjekka noe mer enda, men har meditert.

Da jeg hadde den på bukk (2-søyla) for å se litt på det tidligere i uka, var det fullt utslag på begge sider (dvs begge hjula hang helt nede, i posisjon som når bilen er løfta helt opp på hydraulikken), og når jeg løfta i venstre hjulet så tok det umiddelbart "imot" hydraulikken, som det normalt gjør. Stemplet har fulgt med helt ut i sylinderen, og "stempelstanga" lå an både mot stempel og lenkearm. Altså var det vel ikke noe mekanisk defekt .

Så jeg trur jeg skal begynne med å sjekke klemte/tette hydraulikkrør og koblinger.

Erik
-82 CX 2.4 IE PALLAS
-76 2CV6 SPOT
-76 BL PRINCESS 2200HLS
-72 AR GT1300J ZAGATO
-71 SM 2,7
-68 Lancia Fulvia Sport
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Det er kun en enhet som styrer stoppunktet på nivået, og det er det staget som har to festepunkter på hver bærearm, og som forbinder disse på tvers.

Hvis et av festene på en side er løsnet så vil du få den effekt du beskriver. Du vil også kunne få denne effekten hvis dette staget er "vindskjevt".

Løft bakenden slik at begge bakhjul henger fritt, avlast hydraullikktrykket, og se om de slipper seg ned til samme nivå.

Sjekk om endeboltene er festet skikkelig, og om klemmene litt inne på stanga er skikkelig tilskrudd.

Hvis du har mistanke om at det kan være vindskjevt, så må du løsne tverrstaget og la det ligge fritt, da vil du se det klart.

Lykke til.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
Post Reply