Lekasje i styringen

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
22TRS

Lekasje i styringen

Post by 22TRS »

For noen uker siden oppdaget jeg at det rant hydraulikkolje fra mansjettene ved begge styrestagene, dvs på begge sider.
I utgangspunktet regnet jeg med at den hydrauliske styringen var ødelagt og måtte skiftes.
I ettertid har jeg begynt å lure på hvorfor det ble lekkasje på begge sider samtidig. Kan det rett og slett være fordi oljetrykket er for høyt? Kan det være en eller annen trykkregulator som ikke fungerer som den skal? Er det noen som har erfaring med denne type problemer?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ville ikke andre ting, som stivere fjøring, høyere bil og kanskje hardere bremser også vise seg som symptomer :?: Lekkasje i tannstang er nok kanskje mer vanlig enn du tror, vet du om noen andre biler som har like "RÅ" servo som CX'en :?: Jeg kan nok ikke hjelpe deg med annet enn noen medfølende ord , da jeg vet hvilken jobb det er å skifte tannstang :x Ikke vanskelig, men tidkrevende og knokeskrapende :roll:
har masse Citroèn:-)
Guest

Re: Lekasje i styringen

Post by Guest »

22TRS wrote:Lekkasje fra tannstang kan skyldes korrosjon (rust) på stempelet slik at o-ring tetting ikke tetter lengre. Det er vanligste årsak. Begge sider høres usannsylig ut, men for høyt trtykk skulle gi lekkasjer andre steder også, og ikke nødvendigvis begge sider samtidig. Sjekk stempelet ved å sveinge ut helt til en side og inspisere bak mansjett.

VJ
22TRS

Post by 22TRS »

Nå har jeg demontert tannstangen og sjekket stempelet. VJ har rett, det er overflaterust på det. Har skaffet en byttedel fra CX-klubbens lager som dessverre heller ikke er perfekt, men mye bedre en den gamle.
Gruer meg til å montere tannstangen igjen. Har foreløpig ingen ide hvordan det hele skal justeres opp for å finne midtstillingen.
Djuve i Lårdal

Bytte av tannstangstyring.

Post by Djuve i Lårdal »

Hei! Har akkurat bytta tannstangstyring på ein 90 mod. Break. Bytta med ein frå 1978!! Denne var heilt strøken. Dette er visst eit problem på nyare CX. Nei det er ikkje vanskeleg å bytte, må bare demontere nok! og tenke nøye igjennom trinn for trinn. Men har du ikkje gjort det før bør du rekne ein liten dags jobb. For midtstilling så passa eg på å demontere rattoverføring når hjula sto rett,samt merka av på spindel.Det er forøvrig 4 skr som held kroppen i kassa. Etter å ha demontera trekka i torpedoveggen er det relativt greit å koma til. Deretter er det eit deksel over eksosrøret som må demonteres og då er det veldig greitt å få av alle hydraulikkrør. Tannstanga dras ut i Høgre torpedovegg. LYKKE TIL!! Bare prøv , detta gjeng bra. :D

Helsing:Geir Arild Djuve

Har: CX Breake D1978,
CX BREAKE 1981 , 800`km :D
CX RE 1983
CX TGD Breake 1990 Familiale (ombygd sjølv) ,(i bruk)
CX CROISETT 1989 Gti 25 (i bruk)
Post Reply