Bytte av bremseventil bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Bytte av bremseventil bak

Post by Tor Olav »

Pusler med planer om å bytte bremseventilen bak på GTI'en (sannsynligvis lekk ventil som gjør at den faller ned bak noen få minutter etter at jeg slår av motoren). Er det noen som har noen erfaring med dette?
- Hvor mye koster en slik ventil ny?
- Hvor sitter den?
- Kan jeg risikere å få luft i systemet når jeg bytter ventilen?
- Er det noen spesielle ting jeg skal passe på underveis?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bremseventil bak? Er det høydekorrektøren du mener?
har masse Citroèn:-)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Nei, det skal finnes en egen bremseventil til bakhjulene, som kan begynne å lekke innvendig og som skal være den vanligste årsaken til at CX'er og BX'er begynner å sægge med rompa. (Se diverse andre tråder på dette forumet.)
Dersom det ikke var for stort bry/kostnad å skifte den kunne det jo være interessant å se om problemet løste seg...
Jeg mener å huske at jeg en eller gang har lest/hørt at denne ventilen ikke er under bilen, som høydekorrektøren, men et eller annet steds i motorrommet? Har lastet den Frenchies scannede servicehåndbok, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg godt inn i hydraulikksystemets finurligheter ennå. Har jo bare hatt Citroën i 18 år...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nei, det skal finnes en egen bremseventil til bakhjulene, som kan begynne å lekke innvendig
Mja, en sannhet med visse modifikasjoner. Det er nok hovedbremsecylinderen det er snakk om. Den som bremsepedalen går i mot. Den ene kretsen der er til bakbremsene. Du må nok skifte hele denne ventilen, men den sitter veldik kronglete til.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ta en titt på denne, den gir et veldig godt innblikk i hvordan hydraulikk trykket sirkulerer og hvilke komponenter som gjør hva på CX.

http://www.citrotech.se/cx/hydraulic/hydraulic.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

kan det være sikkerhetsventilen? om den er sliten har vel bilen en tendens til å sette seg ned bak?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Sikkerhets ventilen er en trykk ventil,oppner v/overtrykk på systemet.
Og når den oppner da spruter det olje.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Tor Olav, ikke bytt bremseventilen. Bare ta det fra meg, jeg burde kjenne den bilen og med mindre det har skjedd noe drastisk i det siste er det ikke bremseventilen. Et tips til de som tror bremseventilen lekker trykk fra bakhjulene er jo å kjenne på felgene etter en liten kjøretur, er de veldig varme ligger bremsene på og ventilen lekker. Hvis ikke må jo trykket lekke ut av ventilen og inn i kupeen eller motorrommet, har opplevd det med D modell.

Å skifte bremseventil er et nattsvart helvete. Jeg vil mye heller skifte girkasse eller no´.

Antagelig er høydekorrektøren sliten. Eller så kan det være selve fjærsylindrene (fjærbeina) bak, men hvorfor de skulle være mer slitne enn de foran har jeg ikke noe godt svar på.

Tron
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Einig. Skift i k k j e bremseventil utan at det er heilt påkrevd. Eg fekk all grønska inn i kupeen og under mattene - gummimembranen på bremseventilen havarerte på min første CX. Skifta ventil på ferie hos svigermor - plenen var brun i to år. LHM er glimrande ugrasfjernar... Og jobben resultere m.a. i hudlause knokar - det er frykteleg trangt inne der.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Å skifte bremseventil er et nattsvart helvete.
Helt enig. Jeg vil ikke skifte den før det er noe galt med bremsene. Er også enig med de som henviser til høydekorektør og løftecylindre. Dette har jeg nevnt i flere tråder. At løftecylindrene bak slites mere enn de fram er nok også riktig. Årsaken er at de ligger i stedet for å stå rett opp og ned. Om bremseventilen lekker, så lekker det ikke ut i bremsekretsen, men mellom bremsekretsen og returen inne i ventilen. :wink:
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Om bremseventilen lekker, så lekker det ikke ut i bremsekretsen, men mellom bremsekretsen og returen inne i ventilen.
Neida Jon, det kan godt lekke ut av ventilen og inn i bilen = bløte og grønne matter, eller ut i motorrommet. Og det kan, som nevnt over, være slik at ventilen henger seg opp ved bremsing og siden "lekker" trykk til bremsene selv om foten er borte fra pedalen, da "småbremser" bilen bak hele tiden og du blir fort fri for bremsebelegg. Det er på grunn av sistnevnte problem at jeg har høstet erfaringer med skifte av bremseventil....

Tron
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Nei, hovedbremsesylinderen rører jeg nok ikke, hvis jeg ikke må! Har nettopp skiftet gasswire og syntes det var plundrete nok...
Jeg har ikke noen klar formening om det skulle være noe galt med høydekorrektøren heller, den hever og senker seg normalt og har riktig høyde i normalposisjon. Christian Raddum prøvde bilen for ikke lenge siden og syntes den oppførte seg normalt i fjæringen bak.
Det virker ikke som det er noen galt med bremsene bak, heller.

Men, da er det sannsynligvis denne "sikkerhetsventilen" som Citro1cx og Finnemann viser til som kan være kilden til problemet? Noen som har noen erfaring med denne? Kan den være tett, eller går den i stykker? Vanskelig å bytte?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Neida Jon, det kan godt lekke ut av ventilen og inn i bilen = bløte og grønne matter, eller ut i motorrommet. Og det kan, som nevnt over, være slik at ventilen henger seg opp ved bremsing og siden "lekker" trykk til bremsene selv om foten er borte fra pedalen, da "småbremser" bilen bak hele tiden og du blir fort fri for bremsebelegg.
Joda, det skjønner jeg, men da snakker man ikke først og fremst om at den synker fort bak. Da nevner en vel de andre problemene? :roll: :wink:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Tor Olav wrote:Nei, hovedbremsesylinderen rører jeg nok ikke, hvis jeg ikke må! Har nettopp skiftet gasswire og syntes det var plundrete nok...
Jeg har ikke noen klar formening om det skulle være noe galt med høydekorrektøren heller, den hever og senker seg normalt og har riktig høyde i normalposisjon. Christian Raddum prøvde bilen for ikke lenge siden og syntes den oppførte seg normalt i fjæringen bak.
Det virker ikke som det er noen galt med bremsene bak, heller.

Men, da er det sannsynligvis denne "sikkerhetsventilen" som Citro1cx og Finnemann viser til som kan være kilden til problemet? Noen som har noen erfaring med denne? Kan den være tett, eller går den i stykker? Vanskelig å bytte?
Sikkerhetsventilen på CX skal forhindre at man ved for lavt trykk i systemet ikke mister bremsene. Ved et bestemt systemtrykk prioriterer denne ventilen bremsene forran. Dette betyr at det blir mindre trykk til bremsene bak og ikke minst hydraulikkdemperene. Høyt trykk fra pumpe og akumulator presses inn i denne ventilen og fordeles da etter prioritert til bremsene først og fjæringene etter på. Denne mekaniskem er fjærbelastet og ved lavt trykk presser fjærene trykket bort fra demperene. (noen har kanskje opplevd at bilen setter seg bak ved kraftig oppbremsing, som da er et av symptomene på dette). Om trykket blir for lavt skal sikkerhetsventilen sende en impuls til det store stoplyset på instrumentpanelet. Om denne lyser når du bremser eller svinger hard er trykket sansynligvis for lavt.

Det kan selvfølgelig være flere årsaker til at trykket er lavt, men det kan være lurt å teste ut om hovedakken eller bremseakken gir nok trykk. Det er også en mulighet for at pumpa gir for dårlig trykk. En annen mulighet er at LHM'en er for gammel og utvannet. Det er derfor sannsynlig at en av disse faktorene eller en kombinasjon av flere faktorer er årsaken til ditt problem.

I tillegg så har Jonsto nevnt at fjærings sylindrene bak slites mest, og holder derfor mindre på trykket som kanskje i utgangspunktet er for dårlig. For å bøte på dette må fjæringssylindrene skiftes.

Jeg har skiftet sikkerehetsventil 1 gang på min første serie 1. Om jeg ikke husker feil var denne montert på torpedoveggen ikke langt fra hovedbremsesylinder, men på serie 2 er den på samme plassen?

PS: Når dere siere bremseventil, mener dere sikkerhetsventilen?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

men på serie 2 er den på samme plassen?
Sitter vel ganske greit till under bilen på venstre side. Er noe h... i veien når du skal skifte rørene under på bremseventilen. :twisted: Er den "dingsen" som det går en ledning inn på. :wink:
Mvh
Post Reply