"Rumpesiger"

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

"Rumpesiger"

Post by jank »

Gjorde akkurat en interesant observasjon.

Min trs er en notorisk "rumpesiger". Jeg har ikke gjordt så mye for å
finne årsaken heller. Har vel tenkt på intern lekkasje i bremseventil,
flat bremsakkumulator m.m.

Men i dag parkerte jeg den i høy stilling og da siger den fortere fremme enn bak.Dette er ikke logisk i forhold til mine tidligere teorier.

Synspunkter?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Synspunkter?
Synspunktene er sannsyneligvis like mange som det finnes eiere av CX. Og den ene teorien er sikkert like bra som den andre.
Mitt beste råd for å unngå hodepine er å parkere bilen i laveste stilling. :wink: :D :D
Men tilbake til teorirer. Ved å kjøre den på topp får du fullt trykk på løftecylindrene både forran og bak. Bilen er tyngre fram og synker raskere der. Ved normalhøyde er det kun det trykket som skal til for å løfte bilen, og det er betraktelig lavere bak enn fram. Da synker den først bak. Tror egentlig ikke at man kan bli kvitt problemet bare redusere det til et minimum. Da bør man kanskje skifte/overhale alle hydrauliske komponenter, skifte alle pakninger og gasskuler. Da, kanskje? :roll: :wink: :D
Mvh
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Post by Erik S »

Trykketbehovet avgjøres av tyngden av det som skal løftes, ikke løftehøyden (når vi ikke snakker metervis løfting, altså, og man får trykkfall fordi væska også skal løftes). Det er væskevolumet som økes med høyden her. Så med unntak for at mulige endringer i geometrien kan skape litt endringer i trykkbehovet for løfting (kan kanskje gå begge veier underveis fra helt nede til helt opp?), så kan ikke endringer i synking tilskrives trykkbehovsforskjeller.

Mange løsninger har vært foreslått, men noe som er sikkert, er jo at stemplene står i forskjellig posisjon i sylindrene når vi endrer høyde på bilen. Så HVIS synkinga skyldes skader/slitasje i sylinder/stempel, er det naturlig at den oppfører seg forskjellig i forskjellige høyder.

Erik
-82 CX 2.4 IE PALLAS
-76 2CV6 SPOT
-76 BL PRINCESS 2200HLS
-72 AR GT1300J ZAGATO
-71 SM 2,7
-68 Lancia Fulvia Sport
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Trykketbehovet avgjøres av tyngden av det som skal løftes, ikke løftehøyden
Joda, det er riktig, MEN.
Når bilen kjøres til topp stilling er jeg ikke så sikker på at ventilen i høydereguleringsventilen stenger, men står åpen til hele trykket er opparbeidet i hele systemet.
Dette kan vi fortsette og diskutere på Oppdal i selskap med en reguleringsventil. :wink: :D
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: "Rumpesiger"

Post by 1987CX25GTI »

jank wrote:Gjorde akkurat en interesant observasjon.

Min trs er en notorisk "rumpesiger". Jeg har ikke gjordt så mye for å
finne årsaken heller. Har vel tenkt på intern lekkasje i bremseventil,
flat bremsakkumulator m.m.

Men i dag parkerte jeg den i høy stilling og da siger den fortere fremme enn bak.Dette er ikke logisk i forhold til mine tidligere teorier.

Synspunkter?
Jeg har også, flere ganger, forsøkt å parkere CX'en på øverste nivå. Etter en halv dag, så står fronten rett i været og baken ligger helt nedpå - ser en smule komisk ut.... jeg har ingen teori - kun observasjon! :D
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Min cx ble gradvis slik at den sank ned bak etter 2-3 timer, mens den sto oppe foran i 6-7 timer. Jeg helte ut lhm væska her om dagen, gravde ut 2cm leire eller hva det nå var i bunnen av beholderen, og helte på 4 liter renseveske. Etter dette faller den helt likt ned foran og bak, og er ikke helt nede etter 3 dager som er lengste tiden den har stått i ro etter dette. :D



-mattis
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Nå var det slik at denne bilen var merkbart mykere i fjæringen på
høyre side bak enn på venstre.Egentlig ble den bare mykere og mykere.
Har merket det godt når jeg rygget i motbakke en stund.
Når fjæringen på denne siden i tillegg også begynte å slå i bunn ganske
lett måtte jeg gjøre noe.

Tok hele fjærbenet,kule,løftesylinder,og byttet det med et brukt jeg hadde liggende,og hva skjer. Bilen synker parallelt framme og bak,og
etter to dagers hvile er den ennå ikke helt nede.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Finnes det rep-sett til sylinderne (er vel kansje bare o-ringer). Ser for meg å hone opp og skifte ringer? Hvis første ringen lekker går jo olja tilbake gjennom retur-rør så da er det vel bare å koble fra den for å se hvor mye som kommer ut i løpet av et par-tre timer?
har masse Citroèn:-)
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Det er ein kvit ring med flat profil som tar hovedtrykket + ein svart o-ring utforbi returopningen. Det som går forbi o-ringen, havnar i mansjetten. Har også lurt på om det fins rep-sett av desse pakningane.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

På delefilmen ser det ut som det er tre ringer. består den hvite av to ringer? det er veldig mange forskjellige størrelser. Skal snakke med delelageret hos Citroen i Kristiansund nå. kommer tilbake med mer informasjon.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser ut til at delene finnes, men må undersøke litt mer før jeg er sikker på hvor de forskjellige passer.
Mvh
Post Reply