LHM-lekkasje 22 TRS

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

LHM-lekkasje 22 TRS

Post by NEWCX »

Skulle ta 22'en på regionstreff i regi av XM klubben,men kom ikke lenger enn til å starte. Hørte da at trykkregulatoren slo inn hvert annet sekund og ante ugler i mosen. Tok en titt under panseret først, ingenting, tittet så under og der skjedde det ting. Under viftehuset kom det en jevn strøm med LHM, og da var det bare å stoppe motoren og begynne å lete etter lekkasjen. Skiftet tannstanga for 2 mnd siden og mistenker noe rundt trykk/returrør inn på tannstanga.Så ingenting med det blotte øyet, for lekkasjen ser ut til å være under viftehuset. Skulle vært på en bukk, men skal prøve med speil. Oppdatering følger.


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hva med returslangen som går under der fra sikkerhetsventilen ev. bremseventilen? den røyk på min forrige GTi og var veldig enkel å skifte. Vanlig gummislange kan bukes i nødsfall her, fordi det ikke snakk om særlig trykk. kan også være feil med returen fra høydekorrektor, men dette må du under bilen for å se.

http://www.citrotech.se/cx/hydraulic/hydraulic.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Rørene til fremre høyderegulator ligger i bakkant av traversen. Disse har lett for å ruste... :shock:
Mvh
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Var og tittet med ett speil,men det var vanskelig å se.Det jeg kunne se var at det lå noen dråper i nedre del av det tykkeste røret som går fra tannstanga og opp til diravien.Startet motoren og det begynte å dryppe,så lekkasjen er nok lokalisert.Skal jekke opp bilen og ta av høyre hjul og se inn på koblingen derfra.Tror også jeg kan kjenne om den er skrudd nok inn.Kan ha vært uheldig under skifte av tannstanga slik at røret har fått en defekt og således sprukket.da er vel du rette mann å kontakte Jon?


67 DS PALLAS
82 CX Athena
87 CX 22 TRS
97 Evasion 1,9 TD
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

da er vel du rette mann å kontakte Jon?
Ja, så absolutt. Jeg må ha dim. på røret og total lengde.
Mvh
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Røret er ca 7mm tykt,men lengden har jeg ikke nå.Skal som sagt ut og jekke opp bilen og se,og er det sprukket får du de dataene du trenger.


67 DS PALLAS
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Røret er 7 mm tykt, men lengden er vanskelig å måle uten å ta ut røret. Har du ingen oversikt over lengder på rørene Jon? Dette er returrøret ut fra tannstanga og opp til diravien (øverste koblingen på diravien). Må opp på bukk for å komme til på en ordentlig måte og da har det vært greit å ha ett nytt rør med det samme man driver på. Det så ut til å ha sprukket i bøyen etter uttaket fra tannstanga.


67 DS Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Røret er 7 mm tykt
Så tykkt rør har jeg ikke i metervis. Men det skulle vel kunne finnes et orginalrør i god forfattning. Skal ta en titt. Jeg leverer røret, du betaler til klubben, og jeg får et rør eller noe annet tilbake fra dem. :-)
Øverst røret på Diravien sa du.
Mvh
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Stemmer det. Røret går fra toppen av diravien og ned ti inntaket på tannstanga under viftehuset. (Det tykkeste av de 2 rørene over varmeskjoldet som beskytter mot eksosrøret) Har prøvd å måle lengden på røret, men det er ikke enkelt når det står på plass. Kom fram til 70 til 72 cm. Har du ett donorrør så er det flott, og helt suverent er det hvis jeg kan få det rett over helga, for jeg har planlagt å kjøre til Oslo neste fredag :D


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tror nok det skal la seg gjøre. Om ikke annet skal jeg begynne å hugge en 22 TRS over helga.
Send meg en PM med navn og adresse.
Mvh[/quote]
Post Reply