reiser seg ikke

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

reiser seg ikke

Post by Sturla »

Har tenkt å kikke på en CX trs som ikke reiser seg. iflg. eier virker bremse og servo. Hva kan være grunnen? Defekt høydereguleringsmotor? Defekt bryter til samme? Andre tips?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Kan være flere ting. Men hvis releet som sitter på venstre side av rattet, bak plasten (dashbordet) over tenningslåsen er defekt, vil bilen stå i laveste stilling. Ihvertfall gjorde en annen 22trs jeg kjenner akkurat det (Ifølge eieren er det ikke så morsomt når dette skjer på Kvikne i -30 grader og du skal til Elverum... hehe). :D Det releet som satt i denne bilen var av elendig kvalitet... (og er sikkert et svakt punkt på flere av s2'ene...)



-mattis
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk, det er et godt tips. Hva slags rele er dette? Et type ordinært rele som dem fremme ved lysene?

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ja, så vidt jeg husker det det samme som det som styrer full hastighet på vifta, og de er vel stort sett like rundt omkring (men jeg kan ta feil her). Var ihvertfall helt standard å kjøpe og sette inn.



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

At høydereguleringsmotoren ikke virker er vel neppe en sensasjon. Fikk i min spede begynnelse som CX eier det rådet av en erfaren CX kar at jeg skulle ta litt citroaerobic en gang i måneden. :wink: :D Småstein har også en tendens til å ville kile fast motorbevegelsen. Sjekk dette før du går til drastiske skritt. :wink:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ja, angående releet kan du jo først høre om det sier "klikk" når du velger en høyde med bryteren. Setter du på tenninga og skrur av vifta vil du høre det vanligvis. Det kan jo så klart være gåent selv om du hører det, men da virker bryteren ihvertfall. :D



-mattis
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Er det noen gode "nødløsninger", kan man "vri" høydereguleringen til riktig posisjon med en tang dersom høydereguleringsmotoren faktisk har gitt opp? (sett at bilen faktisk får trykk på bremse og styring slik at det er her problemet ligger). Skal se på den i morgen. I Haynes er det jo beskrivet med bilde hvilken posisjon den lille armen på motoren skal ha i normal kjørestilling.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Armen sitter på splines og skrudd fast med en mutter. Kan du få bilen inn på ei grav kan du ta av armen, flytte staget manuelt til du har passende høyde og skru det fast på motoren igjen. Da blir det stående der.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hmm, nå har je sett på bilen, den var laangt fra allfarvei, og som antydet var det trykk til bremser og styring, bryter og rele slår inn, men flatmark og ikke for god tid gjorde feilsøk begrenset. Jeg får jo lyst til å gjøre et ufornuftig kjøp... Noen som vet om hvem som leier ut biltilhengere?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Sturla wrote:Noen som vet om hvem som leier ut biltilhengere?
Nærmeste Statoil-stasjon?
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

steinarsv wrote:
Sturla wrote:Noen som vet om hvem som leier ut biltilhengere?
Nærmeste Statoil-stasjon?
Her er det vel snakk om biltransporthenger. Bilforhandlere og verksteder er vel beste tipset fra en som ikke er kjent i området. Husk å ha med deg 2 meterlange 2 eller 3 tomms planker. :wink: Disse kjører du framhjulene opp på når støtfangeren begynner å komme farlig lavt.
Mvh
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

jonsto wrote:
steinarsv wrote:
Sturla wrote:Noen som vet om hvem som leier ut biltilhengere?
Nærmeste Statoil-stasjon?
Her er det vel snakk om biltransporthenger.
Skjønte da det, men det leier jeg altså fortsatt på nærmeste Statoil-stasjon ...
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Du kan låne min :wink: ble vel litt lang og hent'n
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

takk Karl, skal huske på det til en annen gang 8) Jeg har meldt pass på denne, men jeg la ut info og tlf. nr til eier på selges siden, dersom noen andre vil ha den. Ser ut som om den har hatt alle tillegg 22trs kan ha utenom skinn.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply