Tappe av gammel LHM? Filter? Fylle på hydroflush?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Tappe av gammel LHM? Filter? Fylle på hydroflush?

Post by ingkogni2 »

Er det en stor jobb å bytte LHM og fylle på en runde med hydroflush?
Hvor og hvordan sitter filtrene i beholderen?
Må disse byttes, eller er det nokk å vaske de rene? Vaske med hva?

Skal kjøre til Bjerka på Torsdag og Vega på Fredag, så keh må gjøre det på Onsdagen hvis jeg skal rekke det før turen.

Byttet foresten Hoved-acc'en i dag. Før klikket den ca hvert sek. på høgeste stilling. Nå klikker den bare hvert 30 sek ca.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Det er en veldig enkel jobb, men blir fort litt grisete. Jeg gjorde dette for 2 uker siden, og brukte 45 minutter, men da vasket jeg beholderen utvendig og inni, og den var utrolig møkkete på begge sider.

Jeg har brukt bensin og rødsprit til vask. Bensin var mye bedre enn rødsprit. Begge funka, de fordamper raskt så det er liten sjanse for at de blir med i systemet og tærer på pakninger og slikt.

Løsne "trykk-skruen", og senk bilen helt ned slik at du får mest mulig lhm i tanken.

Løsne festestanga som holder beholderen. Deretter er det om å gjøre å lirke beholderen ut, vanligvis går det lettest hvis du tar ut den hvite plastsaken alle slangene er koblet til. På denne sitter det et filter som du kan ta av og vaske i bensin.

Det ligger en liten plastplate i bunnen av tanken som du kan ta ut og vaske, men husk å legge den tilbake.

Hvis bilen ikke heiser seg etterpå skyldes det at slangen som går ned til pumpa har mere luft enn lhm i seg. Løsne den oppe ved tanken og hell på lhm/hydroflush. Pumpa klarer ikke å suge virker det som, så den er avhengig av fall/hevert inn.

En gang jeg byttet røk en av de tynne returslangene, de er enkle å fikse med et stivt plast/metall rør, men er de morkne bør du være forsiktig med dem. :)



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

tar ut den hvite plastsaken alle slangene er koblet til. På denne sitter det et filter som du kan ta av og vaske i bensin.
Det sitter to (2) filter her! Regner med at du mener det "halvmåneformede" som sitter utvendig. Obs obs vær forsiktig så du ikke mister den lille stålkroken! Det sitter også et kjegleformet filter som du må skru et lite knepp før du får det ut.
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Jeg har også tenkt å gjøre det samme, og tenkte kansje jeg skulle lufte bremsene også. I hvertfall bak, har litt problemer med "tung rumpe" :wink:
Men lurer litt på hvor mye veske det går med på dette. Jeg har bare 5L hydroflush og trenger vel over 4L bare til det vanlige systemet.

PS: jeg kuppet vist tråden litt her, men håper på benåding :wink:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Classic Parts AS har også en forklaring på sin side:

http://www.classicparts.org/hydroflush/hydroflush.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Ja, jeg mente det lange filteret, som er festet med den lille stålfjæra eller hva det er. Det andre filteret glemte jeg å nevne.

Uansett, særlig filtrene er vanskelige å få rene med rødsprit ihvertfall, bensin er tingen.

Jeg tror da at 5 liter skulle holde. Eller kanskje jeg ikke skjønner helt hva du skal...? :-)



-mattis
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

dagmatti wrote:
Jeg tror da at 5 liter skulle holde. Eller kanskje jeg ikke skjønner helt hva du skal...? :-)

-mattis
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... .HTM#Lufta

Det var slikt jeg tenkte å gjøre..... Kan vel ikke missforstås :wink:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hm... går det med så fryktelig mye olje til å fylle rørene da mon tro? :)


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Med de dimensjonene det er på rørene våre, tviler jeg på at det er litervis.
har masse Citroèn:-)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Har nettopp gjort denne operassjonen, ble ferdig i ettermiddag. Fylte ny hydroflush på Dieseldyret, etter at jeg endelig har fått skiftet høydemotor(var gåen da jeg kjøpte bilen i høst).

Jeg bruker White sprit for å rense tanken og filterene.

Legger alt i en dunk med White sprit over natta, så er det bare å sette seg ned med en gammel tannbørste og q-tips og skrubbe i vei. Tilslutt blåser man alt tørt med trykkluft.
Filterene ble også vasket på denne måten, men når jeg senere skal bytte til LHM, så skal jeg sette på plass nye filter.

Det skal gå med ca. 4 liter LHM/Hydroflush i systemet. Så fem liter holder lenge om du ikke får en lekasje.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Pass på fingrene, skarpe kanter inne i LHM-tanken :o
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Flush relatert spørsmål;

Er det noen tidsbegrensing på hvor lenge man kan ha det i systemet eller er det kun snakk om km? Jeg har hørt 3-5000km er greit. Men hva med om det tar 3 år å kjøre denne lengden...?

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

CarlT wrote:Flush relatert spørsmål;

Er det noen tidsbegrensing på hvor lenge man kan ha det i systemet eller er det kun snakk om km? Jeg har hørt 3-5000km er greit. Men hva med om det tar 3 år å kjøre denne lengden...?

mvh
Carl Georg
Bruker ikke folk bilene sine?

Jeg kjører nesten 12 mil hver dag bare for å komme meg til og fra jobb :)
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

steinarsv wrote: Bruker ikke folk bilene sine?
Hadde det ikke vært forbi hele fronten er KNUST så hadde jeg sikkert brukt min også!!! :evil:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Vet at grunnen til at bilen skal kjøres et antall km er pga selvsagt å rense ut. LHM har dårlige egenskaper til å transportere slam og ulumskheter og dette blir liggende igjen i ventiler, høyderegulatorer og andre krinkelkroker som oljen får en annen hastighet enn gjennom selve røra i hydraulikkanlegget.

En ting jeg synes er rart at mange har god tro på denne rensingen for ventiler og andre ting, men er skeptisk til middel som renser ventiler osv i en automat kasse.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply