Varsellampe blinker av og til...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Varsellampe blinker av og til...

Post by steinarsv »

Etter at jeg starta bilen opp etter to ukers juleferie, opplever jeg nå at varsellampe for hydraulikken lyser noen sekunder nå og da under kjøring.

Helst ved kjøring på lave turtall, spesielt når jeg slipper gassen. Gir jeg gass igjen slukker lampa.

Ingen lekkasje, og tilstrekkelig med olje.

Det har vært ganske kaldt mens bilen har vært parkert, med store temperatursvingninger. Kan kondens i systemet være årsaken ?

Som sagt, dette problemet var ikke tilstede før jeg reiste på juleferie...
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Varsellampe blinker av og til...

Post by Citroencx »

steinarsv wrote:Etter at jeg starta bilen opp etter to ukers juleferie, opplever jeg nå at varsellampe for hydraulikken lyser noen sekunder nå og da under kjøring.

Helst ved kjøring på lave turtall, spesielt når jeg slipper gassen. Gir jeg gass igjen slukker lampa.

Ingen lekkasje, og tilstrekkelig med olje.

Det har vært ganske kaldt mens bilen har vært parkert, med store temperatursvingninger. Kan kondens i systemet være årsaken ?

Som sagt, dette problemet var ikke tilstede før jeg reiste på juleferie...
Tenner den øyeblikkelig i det du slipper pedalen eller først når du har kommet ned på turtall?

Tenner den om du kjører i nedoverbakke og slipper gassen uten at turtallet synker?
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Lampene tenner først når turtallet synker uansett hastighet, og slukker igjen ved gasspådrag.

Det samme skjedde i en lang nedoverbakke i ca 100 km/t. En liten stund uten gasspådrag, og lampen tente og slukket først når jeg ga nok gass til at bile aksellererte litt igjen.

For ordens skyld, bilen har automatgear.

Kan det være så enkelt som en slapp reim? Eller er pumpa mode for utskifting?

Eller er det et filter en eller annen plass som er tett?

Jeg er ganske blank på hydraulikken :))
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvordan er det med klikkintervallene på pumpa da?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Neppe reima. Da hyler det. Sitter to filter i tanken. Men jeg har vært ute for at bunnen i "flotørkammeret" har ramlet ut. Da får du rare tendenser. Ta opp hele innmaten i tanken og sjekk filtrene og da sjekker du om bunnen i flotørkammeret er der også. Filtrene vaskes og blåses rene. Har du mulighet så tøm tanken og gjør den rein også. Har du aldri gjort dette før kan det være en ide og kontakte noen i nærheten som har gjort det.
Mvh
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Problemet er løst !

Hvem visste vel at stopp-lampa også lyste sammen med varsellampa for kjølevæskenivå?
Og hvem gidder vel å lese instruksjonsboka for å finne ut hva de forskjellige lampene betyr?

Uansett, en liter kjølevæske fiksa problemet :)
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

steinarsv wrote:Problemet er løst !

Hvem visste vel at stopp-lampa også lyste sammen med varsellampa for kjølevæskenivå?
Og hvem gidder vel å lese instruksjonsboka for å finne ut hva de forskjellige lampene betyr?

Uansett, en liter kjølevæske fiksa problemet :)
Dommaren seger at svaret er steinarsv. :D
Fra spøk til alvor. Det var ikke varsellampa for hydraulikken som lyste, men stop lampa. Den lyser sammen med både hydraulik og vann nivå og vanntemperaturen.
Mvh
Post Reply