CX'en henger med baken

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

CX'en henger med baken

Post by 1987CX25GTI »

Når Dronningen blir parkert setter jeg henne ofte i øverste stilling. Det er da nesten komisk å se etter noen timer..... da ligger hun flatt ned bak men er like høy foran. Har fått vite at det høyst sannsynlig skyldes en bremseventil som er kaputt (vanlig problem). Har noen erfaring med å skifte den selv? Må man ha noe spes.verktøy, eller er det bare å røske ut "en sak" og skifte? :?: :D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Om det skyldes bremseventilen vil jeg hverken bekrefte eller motsi, men om det er det så kan jeg love en ting å det er at denne ikke bare er å røske ut! Ta en titt ned under reservehjulet, helt innerst nederst på torpedoveggen, der sitter vel denne bremseventilen, ikke spesiellt lett åkomme til, og hvis du har prøvd å skru hydr. rør på disse doningene før og i tillegg teller hvor mange det er på denne ventilen, så forstår du at dette er nok mer enn en times jobb! :!: :D

Jeg tror jeg ville prøvd en runde med "hydroflush" og ny LHM først, det er mye enklere samtidig som at anlegget ellers også ville hatt godt av det!
har masse Citroèn:-)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Må si meg enig med Pål. og lukk ørene nå hvis du er sart/religiøs/holder veldig på formene: Å skifte bremseventil er helt jævlig. Men dessverre er det som oftest det som skal til for å løse ditt problem. Prøv rensevesken først! Har gjort det noen ganger, har ikke blit (tvangs-)innlagt enda, men....

Du trenger uansett ikke spesialverktøy, det er kun snakk om fire vanlige hydraulikkrør, to gummi returslanger og to festeskruer du tar innenfra, fotbrønnen. En 8mm fastnøkkel og evt. en skrutrekker/tang til ligarex-mølet er alt du trenger. Og grenseløs tålmodighet. Alt sitter vanskelig til, er vanskelig å skru inn igjen og alle skruene motarbeider hverandre, rørene har gått over til den mørke siden når du kommer så langt som å skulle skru ting sammen igjen og det er mørkere enn i Mordor nede i all driten som samler seg under reservehjulet.

Lykke til....

Kan også være en ide å sette bilen på en bukk, ta av (plast) returen til høydekorrektøren og se om det lekker veldig mye forbi. Det skal lekke bittelitt bare.


Tron
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Det er mulig jeg er litt treig her, men jeg skjønner ikke problemet.

Hva er vitsen med å sette den i øverste stilling når du parkerer? På grunn av forskjeller i normal "lekkasje" til retur på de forskjellige benene vil den gjerne synke ned i den ene enden først. Vanligvis bak først, siden en ofte har håndbrekket på når en parkerer. Og da ser det jo corny ut hvis den står høyreist i andre enden.

At det er lurt å ta citrobics (heve og senke noen ganger etterhverandre) er en annen sak, men det er ikke nødvendig hver gang en bruker bilen.

Hvis det er noe galt med bremseventilen, vil ikke det vises på en bremsetest? Eller ved at hydraulikkpumpen jobber ofte? Jeg hadde tatt en bremsetest på NAF eller verksted og sett resultatet før jeg hadde bekymret meg noe mer. Det er nok av ting å skru på om en ikke skal skru på de tingene som er i orden også...
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enig med Gilbert, skjønner heller ikke vitsen med øverste stilling. Om jeg først skulle ha valgt en annen stilling ved parkering hadde jeg valgt den nederste. :) Da synker den ikke lenger. :D
Bremsetrykket bak kommer fra trykket til løftesylindrene. Derfor synker bilen raskere bak hvis det er lekasje i ventilen. Dette vises skjelden eller aldri på en bremsetest. 8)
Har også sett løftesylindre bak på Break som har vært revet. Det smusset som kommer inn i disse sylindrene blir jo værende der. Etter en tid fungerer det som fin slipepasta. Dette får du ikke ut med renseveske. :( :oops:
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg tror treigheten min har å gjøre med å ikke se på datoen det første innlegget ble postet. Arrrrghh så ble jeg lurt av en aprilsnarr allikevel :oops:
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Arrrrghh så ble jeg lurt av en aprilsnarr allikevel
Når vi først ble lurt er det greit at det skjedde i et så "seriøst" fora som dette. :oops: :roll: 8) :lol: :lol: :lol:
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Man utsetter da ikke CX'eiere for aprilsnar! Et sted går grensen! :D

Jeg setter henne ikke alltid i øverste stilling - bare når ingen andre ser det (i garasjen!) hehe

Men litt alvor også: Mulig det er innbillning - men jeg synes at hun fikk syken ETTER at jeg jeg hadde fått verkstedet til å bytte LHM.

Nå har jeg dog begynt å heve henne helt opp for deretter å legge henne helt ned etter kjøretur (ikke HVER gang da....). Da får hun trimmet underlivet samtidig som hun inntar en anstendig posisjon for kvelden. :D

Så får jeg se om jeg kjører igjennom hydroflush en gang - har hørt så ymse om det der..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Man utsetter da ikke CX'eiere for aprilsnar! Et sted går grensen!
Puh :!: Det var da enda godt. :oops: :roll: :D :D
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Jeg er en av dem som selv HAR skiftet hovedbremsesylinder på CX. Jeg gjorde imidlertid ikke dette pga intern lekkasje, men pga ekstern lekkasje - masse grønt gørr i gulvbelegg på førersiden - ÆSJ! For en en grisejobb å få noenlunde rent igjen. Tok ut tepper og isolasjon og vasket flere ganger med såpe...... :evil:

Å skifte bremsesylinderen var også en jobb jeg aldri vil gjøre igjen. Jeg holdt på fra 17 om ettermiddagen til 23 om kvelden og bannet. I ettertid lærte jeg at jeg nok hadde brukt under halve tiden om jeg IKKE hadde skrudd bremseventilen fast i torpedoveggen før jeg skrudde på hydraulikkrørene. Altså bare fest bremsesylinderen såvidt fast i festeboltene så den henger der, men kan vris litt på. Da skal hydraulikkrørene være mye lettere å få på plass.

Ellers skal lekkasje i den lastavhengige bakbremsekretsen i hovedbremsesylinderen være en vanlig synder på CX og særlig BX, som veldig raskt synker ned bak.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Du kan forresten kjenne på bakhjulene efter en kjøretur om de er varme, eller om du har enda sikrere tegn på at bakbremsene henger på litt, da må den /"#%(/") bremseventilen ut.

Det er vel totalt fire mulige "feilkilder": Fjæringssylindrene, høydekorrektøren og b. ventilen.

Kanskje klubben eller noen "dyed in the wool" entusiaster har måleklokker til testing av komponentene? Så er det bare å ta en av gangen og luke ut den/de som ikke holder på trykket....

Tron
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Det er vel totalt fire mulige "feilkilder": Fjæringssylindrene, høydekorrektøren og b. ventilen.

Kanskje klubben eller noen "dyed in the wool" entusiaster har måleklokker til testing av komponentene? Så er det bare å ta en av gangen og luke ut den/de som ikke holder på trykket....

Tron
Takk for råd og erfaringer! :)

Tror jeg skal la denne "feilen" med at hun setter seg ned bak først gå midlertidig inn i glemmeboken. Det er vel viktigere ting som må prioriteres...
Post Reply