Hvordan skal dette gå?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Hvordan skal dette gå?

Post by s.bjelke »

Har begge hjulene fri av bakken(bak), likevel så er hjulene nesten helt oppe i hjulkassa. Hudraulsylinderen er stram og hjulene vil ikke senke seg. Har skrudd på tenninga, og kjørt høyderegulatoren opp og ned uten resultat.
Å starte motoren er ingen idè, fordi jeg har koblet fra flere h-rør.
Bilen er trykkfri, har åpnet lufteskruen.

Hvordan får jeg hjulene til å henge fritt bak slik at trykket forsvinner fra løftesylinderne?

Raskt svar motas med evig taknemmlighet :wink:
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

husk hjulene henger ikke løst og dingler om du fjerner trykket.stab stag osv må også løsnes.
Og dette burde du vite :D :) :( :o :shock: :idea:
Last edited by Finnemann on Sun 19 Mar, 2006 11:15, edited 1 time in total.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Finnemann wrote:husk hjulene henger i løst og dingler om du fjerner trykket.stab stag osv må også løsnes.
Og dette burde du vite :D :) :( :o :shock: :idea:
Hvis begge hjula henger fritt så må man løsne stabilisatorstaget?

Kvifor?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

en enkel måte å unngå dette problemet på er å "låse" av lenkearmen bak mens bilen er hevet. Husker ikke nøyaktig hvilke mål Jonsto oppererer med, men han bruker firkantrør av stål som han "låser" høyden med når han skal jobbe med biler uten trykk. Firkantrørene settes altså inn i hullrommet mens bilen er oppe.

Image

her et bilde av en "skrellet" CX, her er høyden låst fast forran med en trebit øverst til høyre på bildet (ikke noe jeg ville anbefale i.f.t. sikkerhet).

bildet er lånt fra http://www.citdoks.de/suchen.php

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Husker ikke nøyaktig hvilke mål Jonsto oppererer med, men han bruker firkantrør av stål som han "låser" høyden med når han skal jobbe med biler uten trykk.
Bruker firkant rørbiter på 10 cm lengde. 50 X 50 mm bak og 50 X 40 mm fram (på høykant). Kjører du bilen på topp og setter i disse før du gjør systemet trykkløst så kan den både trilles inn på en tosøyler med bunnplate, du får vekk armene fra tosøyleren og du kan sette under en garasjejekk. :D
Årsaken til at julene ikke henger fritt er vel ganske enkelt at de ikke er tunge nok. Det du antagelig må gjøre er å sette regulatoren til øverste possisjon, åpne lufteskruen på trykkregulatoren og vente til hjulene siger ned, eller bruk noe og trykk dem ned med.
Det du skulle ha gjort er å kjøre bilen på topp, sette under bukker og så gjøre systemet trykkløst. Da kan du med å sette høden til det laveste sette en jekk unde bakjulet og "jekke ut trykket". Da henger hjulene og dingler. :wink: :D
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Kjenner problemet.

Hadde en GS på bukker, trykkløst system men ikke åpnet lufteskruen. Den hadde stått en god stund og bakhjulene hang ned. Problemet mitt dukket opp da jeg tok av begge bakhjulene for å skifte dem, da "forsvant" armene opp og hjulbosset med. Og GS'n har ikke noe avtagbart skjermskjørt.....

Da hadde det vært godt med store hjulbuer.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply