Bremsesylindere

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Bremsesylindere

Post by s.bjelke »

Har kommet over et ganske stort problem.

Hvordan får man ut en bremsesylinder som sitter fast?

Det drier seg om den nedre sylinderen på indre kalipper. Den er skadet og må byttes, men slik det er nå virker det umulig å få den ut. Med all den makt jeg har går den såvidt litt rundt, men det å få den utover er noe helt annet.



Noen ideèr?
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jon vet jeg bytter ut luftenippelen med en smørenippel og så bruker fettpressa. Da må du få låst de andre stempelene slik at de ikke går ut.

Og selvsagt få bort alt fettet etterpå.

Vi har brukt et gammelt dysetesterapparat som gir ganske mange bar til å presse ut stempler med.

Men ganske mange kommer med trykkluft. Det er jo det enkleste å prøve først.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Citrusen wrote:Jon vet jeg bytter ut luftenippelen med en smørenippel og så bruker fettpressa. Da må du få låst de andre stempelene slik at de ikke går ut.

Og selvsagt få bort alt fettet etterpå.

Vi har brukt et gammelt dysetesterapparat som gir ganske mange bar til å presse ut stempler med.

Men ganske mange kommer med trykkluft. Det er jo det enkleste å prøve først.
Ja, jeg tror det skal gå ut med hydraulikktrykket, men hvordan får jeg låst de andre stemplene? De to øverste kan jeg sette en kloss imellom, men det nederste som er i orden vil jo bare fly ut før det som skal ut går.

Kansje jeg ikke beskrev situasjonen bra nok.
Stempelet er så langt ute som bremseskiven er, men problemet er å få den den siste biten.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Her fikk jeg en idè til et inlegg i "Gasskula". :wink:
Jeg bruker, som citrusen sier, å skifte ut luftenippelen med en greasenippel og bruker fettpressa, MEN, jeg deler caliperen og tar av bremseskiva først. Så setter jeg sammen calipperen igjen, legger et forhlodsvis tykt flattstål i "sporet" til skiva. Legger imellom ting og tang på de stemplene som ikke skal ut, og tar ett stempel om gangen.
Pice of cake. :wink: :D :D
Husk og gjør godt rent ettepå!! Skru av røret på bremseslangen og blås godt gjennom denne også. Trykkluft er ett must.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Men var försiktig om du använder tryckluft för att få ut kolven. Den får en j***a fart när den släpper! Med fettpress stannar den direkt när den lossnar eftersom fettet inte komprimeras!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Image
Frenchie har laget seg et verktøy som kanskje kan brukes?
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ja, den var jo ganske smart!

Tror jeg skal klare å knote det til på et vis. Har bestillt nytt fra klubben.

Takk for hjelpen folkens :)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvor lange/dype er disse stemplene?
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Hvis sylinderet sitt skikkelig fast, er det bare å gi opp og bytte hele greia. Var borte i det samme problemet på TGI'en jeg kjører nå. Jeg måtte bytte hele greia. Det var det enkelste. Etter på prøvde jeg å banke inn sylinderet med en 1 kg smihammer. Det gikk ikke.
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Gaston Lagaffe wrote:Hvis sylinderet sitt skikkelig fast, er det bare å gi opp og bytte hele greia. Var borte i det samme problemet på TGI'en jeg kjører nå. Jeg måtte bytte hele greia. Det var det enkelste. Etter på prøvde jeg å banke inn sylinderet med en 1 kg smihammer. Det gikk ikke.
Ja, men tror heldigvis det skal gå bra med denne, fikk nemelig presset den ut til bremseskiven ved hjelp av H-trykket. Så da gjelder det bare å få den ut den siste biten.
Post Reply