LHM kaos

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

LHM kaos

Post by Citroencx »

Mil etter mil etter mil...?
Joda, men før eller siden måtte det jo hende meg også.
Jeg syntes det luktet LHM på vei hjem fra Sverige og plutselig lyste trykklampa og jeg svingte for første gang inn på tollstasjonen på den riktige siden av grensa. For å skjekke.

LHM olja randt nedover hoved accen og etterlot seg en våt flekk på asfalten.
Tollstasjonen var ikke stedet jeg ville stå. Så jeg heiv meg bak rattet igjen og svingte ut på veien uten trykk, for 300 meter lenger nede var det en bensinstasjon. (en uforglemmelig kjøretur.) Men de hadde bare bleier og pølser og ikke noe LHM. I bilen hadde jeg ikke så mye som en skrutrekker og ikke noe LHM.

Så jeg etterlot bilen og fikk noen til å hente meg.
Etter å ha fått tak i en ny hoved accumelator med regulator og det hele begynte gjengene å krangle. Jeg fikk ikke koblet til røret til den nye pumpa selv om gjengene så bra ut. Ikke på vilkår. Etter 2 timers kamp med gjengene skrudde jeg ut Hoved accen igjen og forsøkte med en annen kobling. Det gikk greit.

Når jeg hadde etterfyllt LHM viste det seg at lekkasjen kom fra returslangen og ikke fra hovedaccen.

Men jeg sto der fortsatt uten hovedacc for den hadde jeg koblet fra.
Så eneste mulighet jeg hadde nå var å by-passe den kula som ligger rett under radiatoren og sette den tilkoblingen som skal inn på denne rett inn på hovedaccen.

Returslangen plugga jeg igjen i enden og laget en knekk på og la den høyt.
Så fikk jeg tak i en drivstoffslange som jeg stappa i påfyllingshullet til LHM containeren o gtredde ned på hovedaccens returkobling.

Resultat?
Ingen frambremser - svake bakbremser.

På vei hjem gikk jeg tom for LHM igjen og jeg hadde ingen annen mulihet en å bruke mineralsk motorolje og jeg helte på ca en halv liter 10-40W

Men det som undrer meg nå er at den ikke synker.
Nå har hun stått 4 timer uten å lee seg en millimeter.

I morgen er det påån igjen med rens av systemet og på kobling av ny slange ++++
Huff for en dag.
Kaos.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

og hva har så herremannen lært på dette? :twisted: :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

citro1cx wrote:og hva har så herremannen lært på dette? :twisted: :wink:
At jeg ikke skal overvurdere hodets evne til å tenke klart i solsteika under et rødt panser i 40 grader. :oops:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Et lite tips til alle i samme situasjon (Ingen LHM), ikke bruk bremseveske, hydraulik olje el. lignende. Bruk mineralsk motorolje så tynn som mulig. Men rens og rengjøring av systemet er nødvendig etterpå.
Mvh
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Rens

Post by tdbugge »

Etter rens av systemet står bilen min oppe i 3 døgn før den begynner å sige..... :) ...det beviser jo bare at systemet er tett.
Tommy D.Bugge
Post Reply