Luft??

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du har nok rett. (Synd, trudde eg var inne på noko her :( )
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ved nermere ettertanke så har ingen av dere rett. :D

En halvtom kule (halvt trykk med nitrogengass) vil presse ut akkurat samme mengde fordi den presser mot null trykk når bremsenippelen er åpen. At kula er halvtom er ikke at den er halvtom av gassvolum men av gasstrykk. Det den presser ut kan derfor bare måles i trykk og ikke i volum.

Sprukne kuler derimot vil man kunne måle. De presser ingenting.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

er pirk det her forsåvidt :), men det er (tror jeg) ikke riktig at en full og halvtom kule vil presse ut like mye lhm. den halvtomme vil presse ut mere.

lhm systemet på bilen fyller opp kula med lhm til et gitt trykk, og der stopper den. Er kula nesten tom for gass vil det si at lhm systemet må pumpe inn mere lhm for å få riktig trykk. Altså vil det komme ut mere, og ideen funker. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det har seg slik at jeg har et testapparat for gasskuler. Når jeg begynner å pumpe inn LHM tar det litt tid før trykket begynner å stige. Nå stiger det for hvert pump. Så kommer jeg til et punkt hvor trykkstigningen stopper opp. Nå kan jeg pumpe mange pump uten at trykket stiger. Dette er gasstrykket i kula. Dette sier jo at mengden med LHM i kula ikke er konstant på et bestemt trykk. Kan så noen av dere teoretikkere forklare dette? Tror dere meg ikke kan dere komme og prøve. :D
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Teoretiker..... nja.....? :shock:
När kulans tryck uppnås är membranet placerat i mitten (lika tryck på båda sidor) av kulan! Just då är ytan som störst och ökad volym LHM påverkar som minst! I praktiken består detta förhållande från strax före jämnvikt till strax efter.
Ju längre från mitten membranet befinner sig desto mer påverkas det av ökad LHM-volym! Kulan är ju sfärisk - inte en cylinder!
Begripligt? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:? :shock: :lol: :?: :?: :?: :?:
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei,

er pirk det her forsåvidt :), men det er (tror jeg) ikke riktig at en full og halvtom kule vil presse ut like mye lhm. den halvtomme vil presse ut mere.

lhm systemet på bilen fyller opp kula med lhm til et gitt trykk, og der stopper den. Er kula nesten tom for gass vil det si at lhm systemet må pumpe inn mere lhm for å få riktig trykk. Altså vil det komme ut mere, og ideen funker. :)


-m
Javisst. Det er jo helt riktig.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Det har seg slik at jeg har et testapparat for gasskuler. Når jeg begynner å pumpe inn LHM tar det litt tid før trykket begynner å stige. Nå stiger det for hvert pump. Så kommer jeg til et punkt hvor trykkstigningen stopper opp. Nå kan jeg pumpe mange pump uten at trykket stiger. Dette er gasstrykket i kula. Dette sier jo at mengden med LHM i kula ikke er konstant på et bestemt trykk. Kan så noen av dere teoretikkere forklare dette? Tror dere meg ikke kan dere komme og prøve. :D
Mvh
Dette sier at mengden med LHM forandrer seg mellom 2 punkter.
Mellom.
(trykket øker for hvert trykk)
1. Tom kule.
(trykket stiger ikke lenger - LHM presser mot Nitrogentrykket)
2. Full kule.
(trykket øker - kula er full)

eller? :?:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Göran W wrote:Kulan är ju sfärisk - inte en cylinder!
Som betyr at kulens gass arbeidsområde påvirkes dramatisk av for lite trykk, fordi arbeidvolumet i kulens gass side er dramatisk endret ved for lavt trykk?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jon, jeg tror vi må vite mere om apparatet ditt for å svare riktig. :P hehe.

For meg virker det som om apparatet har en ventil, stilt inn på et arbeidstrykk, svarende til omlag det bilen har. Når du pumper stiger trykket dit, men ikke lengre. Den mengden lhm som kom inn i kula med det trykket er proporsjonalt med kulens volum (konstant) og gasstrykket på andre siden av membranen. :)


-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei,

Jon, jeg tror vi må vite mere om apparatet ditt for å svare riktig. :P hehe.

For meg virker det som om apparatet har en ventil, stilt inn på et arbeidstrykk, svarende til omlag det bilen har. Når du pumper stiger trykket dit, men ikke lengre. Den mengden lhm som kom inn i kula med det trykket er proporsjonalt med kulens volum (konstant) og gasstrykket på andre siden av membranen. :)


-m
Volumet er ikke konstant heller ikke gasstrykket. :?:
Gasstrykket øker litt etter at man oppnår arbeidstrykk, (tykket mellom der memranen begynner og flytte seg til der kulen er full) men ikke mye.

Volumet på LHM siden er ikke konstant heller ikke på gasssiden.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

hehe, vi snakket litt rundt hverandre her. Kulens volum er jo konstant, kula er laget av massivt stål.
Volumet på hver sin side av membranen er selvsagt ikke konstant, det er jo poenget med hele greia. men det betyr at summen av volumene på hver side er konstant, så vet du den ene (ved et gitt trykk) vet du den andre. Virker som om de bruker dette i Jons apparat? :)



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:hehe, vi snakket litt rundt hverandre her. Kulens volum er jo konstant, kula er laget av massivt stål.
Volumet på hver sin side av membranen er selvsagt ikke konstant, det er jo poenget med hele greia. men det betyr at summen av volumene på hver side er konstant, så vet du den ene (ved et gitt trykk) vet du den andre. Virker som om de bruker dette i Jons apparat? :)



-mattis
Det er mulig det ligger en beskyttelse i systemet som skal hindre at man sprenger hele kula men jeg tror at det jon beskriver er et resultat av at kulen har oppnådd arbeidstrykk og at membranen gir etter og det blir liten forskjell i trykket ettersom membranen beveger seg innover noen cm.

La oss anta at det pumpes 1 cm3 per pump.
Om kulens radius er 10 cm i snitt vil han måtte pumpe ca 30 tak for hver cm membranen beveger seg.

Det vil si at man må pumpe lenge og iherdig for å fylle kulen slik at trykket, eventuellt sikkerhetsventilen åpner. Og etter 3-4-500 pumpetak går jeg ut fra at jon blir lei og konstaterer med at trykket er "konstant".

Hadde han hatt tolmodighet ville han se at trykket øker langsomt og etter en 200-300 pump trolig 30% høyere eller så....
:D

Vi skal heller ikke glemme at det trykket som er arbeidstrykket under kjøring er høyere en det som er hviletrykket. Det trykket som er hviletrykket er det som kulene skal ha når de er fyllt. Straks LHM trykket begynner å virke på kula vil gasstrykket øke og blir adskillig høyere.
Last edited by Citroencx on Tue 25 Jul, 2006 13:38, edited 1 time in total.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Har jeg da forstått dette riktig?

Ved å pumpe in lhm til x trykk for så å tømme det så får man y mengde, da kan man regne ut hvor mye gass det er?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

s.bjelke wrote:Har jeg da forstått dette riktig?

Ved å pumpe in lhm til x trykk for så å tømme det så får man y mengde, da kan man regne ut hvor mye gass det er?
Ja.
Post Reply