Berlinekuler på break

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Berlinekuler på break

Post by StaaleB »

Det er vel teknisk mulig å bruke kuler fra berline bak på break, eller er dette helt fy? Grunnen til at jeg spør er ikke at jeg skal gjøre dette permanent, men skal jeg få satt inn ventiler og få etterfylt kulene så er det vel en fordel at de er demontert, og hvordan skal jeg da kunne kjøre dit hvor de skal fylles? :roll:
Jeg har reservekuler fra berline som jeg kan sette på for en dag eller to.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Hvis jeg ikke tar helt feil er det bare trykket som skiller de to. Kanskje litt større volum på Break-kulene, de har vel den typen med krage rundt. Bilen din vil bare oppføre seg som om du hadde lite trykk i kulene.
Men, jeg satte noen kuler bak på en TRi jeg hadde, vet ikke hva slags det var, tror kanskje det var til foran. Da heiste den seg for høyt opp, og ble dønn hard uten å ville ned igjen.

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

Berlinekuler bak på break blir helt feil. Ventilen for gjennomstrøming er mye mindre. Du mister fjæring og kulene holder ikke lenge.

Jeg vet Citroën gjør dette, men de har aldri mer enn 1 års perspektiv på en CX.. dessuten vet mange av demikke bedre.

En bedre løsning er å sette på frontkuler fra CX, men med 40 bars trykk... ikke 75 som er normalen foran. Dette fungerer utmerket. Gjennomstrømningen er lik, men volumet er ikke likt org kuler, derfor 40 i trykk mot 35 i break kulene.

Frontkuler er dessuten lengre enn berlinerkulen og vil stille avfjøringssylinder i riktig posisjon i forhold til originalen... Bakrammen er jo ikke lik på berline og break.

Mvh

Helge MS
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Helge MS

Post by citro1cx »

Helge MS wrote:Berlinekuler bak på break blir helt feil. Ventilen for gjennomstrøming er mye mindre. Du mister fjæring og kulene holder ikke lenge.

Jeg vet Citroën gjør dette, men de har aldri mer enn 1 års perspektiv på en CX.. dessuten vet mange av demikke bedre.

En bedre løsning er å sette på frontkuler fra CX, men med 40 bars trykk... ikke 75 som er normalen foran. Dette fungerer utmerket. Gjennomstrømningen er lik, men volumet er ikke likt org kuler, derfor 40 i trykk mot 35 i break kulene.

Frontkuler er dessuten lengre enn berlinerkulen og vil stille avfjøringssylinder i riktig posisjon i forhold til originalen... Bakrammen er jo ikke lik på berline og break.

Mvh

Helge MS
har en bil med denne kombinasjonen, noe som gjør at bilen mister sin opprinnelige komfort, altså stivere.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

er den virkelig stivere med vanlige frontkuler på 40 bar montert? Jeg vil tro den egentlig skal være mykere, kjører selv med to frontkuler fra gti t bak, og den er tilnermet lik som med nye originale. :) Men jeg har en følelse av at den har litt kortere fjæringsvandring, men litt vanskelig å si. :)


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:Hei,

er den virkelig stivere med vanlige frontkuler på 40 bar montert? Jeg vil tro den egentlig skal være mykere, kjører selv med to frontkuler fra gti t bak, og den er tilnermet lik som med nye originale. :) Men jeg har en følelse av at den har litt kortere fjæringsvandring, men litt vanskelig å si. :)


-m
Jeg mener å merke dette, men her må det taes i betraktning at kulene på breaken min er noen år og ikke citroën orginale. for orden skyld jeg har ikke målt trykket på dem. Som jeg har vært inne på i en tidligere tråd, har jeg den formening at orginale breakkuler er "tregere" (p.g.a. større volum og mindre gjennomstrømming) og gir teoretisk en bedre demping med last.

Orginalt skal trykket i kulene være:

(volum/trykk/demperhullet)
CX berline alle modell uten GTI turbo:_forran: 500/75/1,90 bak: 500/40/1,25

CX GTI turbo _forran: 500/75/1,65 bak: 500/40/1,25

CX break/safari _forran: 500/75/1,90 bak: 700/35/0,50
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

CX break/safari _forran: 500/75/1,90 bak: 700/35/0,50
Trykkfeil her vel? iflg tabell på din egen hjemmeside er hullet 1,5 på break?

Da blir vel teorien litt anderledes
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:
CX break/safari _forran: 500/75/1,90 bak: 700/35/0,50
Trykkfeil her vel? iflg tabell på din egen hjemmeside er hullet 1,5 på break?

Da blir vel teorien litt anderledes
:oops: skrive feil ja, i stede for 0,50 skal det være 1,50 på gjennomstømming bak på break. Tabellen du ref. til er nok riktig.

Om teorien ikke holder stikk...tja, det kan så være, men er det ikke slik at break skal tåle mer last en berline? da må vel volumet på demperen være større, trykket mindre..m.a.o. mer væskegjennomstømming, som tar lengre tid, ergo tregere demping?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

mener å ha gått igjennom 'teorien' for demperene og volum/trykk en gang, men husker ikke eksakt hva jeg kom frem til. :) Tror det er mere komplisert enn som så. Tror break bak har stort volum for å ha tilnermet samme fjæring uansett last. Den veier uansett mere foran enn bak, så det økte volumet har ikke i seg selv å gjøre med maks belastning, men variasjon i last.



-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

da må vel volumet på demperen være større, trykket mindre..m.a.o. mer væskegjennomstømming, som tar lengre tid, ergo tregere demping?
Derav det større hullet.?
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Breaken min er iallfall mykje behagelegare med tung last, enn når eg køyrer tomt.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Breaken min er iallfall mykje behagelegare med tung last, enn når eg køyrer tomt.
Ja, jeg merker også forskjell, og har en følelse av at forskjellen er større med framkuler enn med ekte breakkuler. :)



-m
Post Reply