Hvordan bytte gasskuler bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Nå var jeg og ferdig med kuleskift bak. Fyttihælvete for en drittjobb!! Ikke er jeg imponert over resultatet heller.. Synes bilen stusser over ujevnheter som før.. Den tar kaskje større dumper bra, men vanlig veiujevnheter er som å sitte på gummiputene. Synes dere snakker om å flyte jeg..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Be|garath wrote:Nå var jeg og ferdig med kuleskift bak. Fyttihælvete for en drittjobb!! Ikke er jeg imponert over resultatet heller.. Synes bilen stusser over ujevnheter som før..
Kanskje du skulle sett i Comfort-kuler... :wink:

Men det har jo kome inn ein del luft. Kanskje det blir betre når den forsvinn? Går det an å lufta på nokon måte?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroaerobiks. Opp og ned en hel masse ganger. Kjør på topp og åpne og steng lufteskruen mist 20 ganger. Kan være nødvendig og gjenta hele prosedyren flere ganger. Vil du ha Breaken mjukere så sett inn Berlinekuler, eller fyll på Breakkulene 5 kg mer trykk.
Mvh
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Jeg har comfort kuler foran. Tenkte jeg ville ha vanlige kuler bak, på grunn av bæreevne og demping til å holde styr på en bakende som eventuelt er lasta..
Jeg bytter ikke kuler igjen før det er strengt tatt nødvendig!
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Vil du ha Breaken mjukere så sett inn Berlinekuler
Mvh
Aha, det var det han meinte han hjå Classicparts :oops: (-at om eg sette i breakkuler ville det bli omtrent som å køyra med flate kuler)
- hadde fått berlinekuler, og sende dei i retur for å få rette typen. :cry:
...alt ein ikkje veit... :(

Men det blir nok ei stund til eg skifter bak att ogso... :wink:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bare vær klar over at alt blir feil med berline kuler bak på en break, også med u-orginale kuler.
Den orginale break-kula er delbar, har større volum, annen ventil og annet trykk. dessuten er det ikke samme lengde på kulene slika t du må justere høyden på bilen. Alt blir feil. Bare så synd at orginal-kula koster det hvite utav øyet i forhold. (ca1700,- pr.stk.) Men til gjengjelkd får du også en bil med de egenskaper og komfort som Citroen mener er riktig, om noen andre mener noe annet får være deres problem.
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Prøvde først å bestilla originale Break-kuler frå Citroënforhandlar, men fekk beskjed om at Citroën ikkje lenger produserte desse, og at eg difor måtte kjøpa Berline-kuler. Eg takka nei, og fekk (omsider) tak i Break-kuler (laga i Belgia, sovidt eg forsto) frå Classicparts.

Vedr. at ein må justera høgdi på bilen med Berline-kuler: Det er vel berre å legga nokre store stoppskiver på enden av kulene, slik at dei blir lange nok?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tror egentlig at dere er litt på villspor. Det er hvor langt ned arma går som bestemmer høyden, ikke lengda på cylinderen. Du får den kanskje ikke så høyt som før på fullhøyde, men på mellomtrinnene skulle det ikke være noen problem.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg synes det høres ut som luft som Jonsto skriver - lufte ut så blir det bedre.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Luft i systemet gjør at den blir hard??
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Kjøpte ett sett kuler (6 stk.) til TRIen for to-tre år siden. Skiftet da bare kulene foran og acc.kula. Satte aldri på bakkulene, fordi jeg fant ut at bilen ikke var verd å sette i stand.
Bakkulene ble dermed liggende, og jeg har nå funnet ut at jeg skal sette de bak på TRDen istedenfor. Når jeg nå skal sette de på TRDen så fikk jeg montert på fyllenippler for lettere å kunne fylle de senere. Tok kulene med til Østbyen Bil her i Bodø, og de satte på nipplene og fylte de opp igjen.
De skulle ha :wink: kr 250.- pr kule for jobben. De fylte de opp til 40 (de skal jo ifølge tabellen bare ha 35), mente det var det de skulle ha.
Blir spennende å se hvordan resultatet blir når jeg får de på bilen.
Skal også få testet de gamle kulene, for å se hvor mye det er igjen i de.

Delbare kuler er vel vanskelig å få tak i nye (eller er dyre), kommer du over slike - ta vare på dem - de går å overhale.
På TRIen, som jeg har stående og bare venter på å bli plukket ned, står det delbare kuler på bak. Disse skal jeg ta vare på.
Ingen av de andre Breakene jeg har, har disse kulene bak.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Jeg lurer veldig på å kjøpe fyllesettet som jeg fant på nett. Det er kostbart, men med den jobben jeg hadde på lørdag, så lurer jeg på om ikke det er verdt det. Jeg var på verkstedet fra ni til halv ett uten alt for mye kaffipauser.
Da kan jeg kjøpe fyllesett til 2500, etterfylle en gang i året og ha kulene leeenge..

Men: er det stor forskjell på berline og break i komfort? Jeg har nå alle seks kulene nye. Bærearmene beveger seg bra både foran og bak, men det er fremdeles ikke det jeg hadde forventa av flyt. Jeg kan fortsette å lufte til dommedag, men jeg synes det høres fryktelig rart ut at luftlommer skal gjøre fjæringen hard..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Her er synet som møter deg når du skal til og byta: :shock: :x :evil:
Image
Og deretter: :( :? :(
Image
Og til slutt: :twisted: :P :D
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Tror egentlig at dere er litt på villspor. Det er hvor langt ned arma går som bestemmer høyden, ikke lengda på cylinderen. Du får den kanskje ikke så høyt som før på fullhøyde, men på mellomtrinnene skulle det ikke være noen problem.
Mulig du har rett, jeg gjenga bare hva jeg hørte fra HMS, har ikke tenkt mye på det etterpå. Men såvidt jeg vet er volumet i org. break-kule 700ml. mens berline-kula har 500ml. annen ventilåpning og lavere trykk. det bør være nok til at man ikke bruker berlinekuler. :wink:

Det er nok en grunn til at Citroen brukte disse kulene, og ikke hadde samme på begge modeller. [/quote]
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du har rett i det at du ikke bør bruke Berline kuler om du vil ha full last. Men for de som jevnt over ikke kjører med mer last i Break enn i Berline går det nok bra. Men fyller du Breakkulene med 40 Kg i stedet for 35 så skulle du få en noe mykere fjæring.
Min erfaring er at for å ha den virkelige "flyte følelsen" så må en egentlig ha en teknisk i orden Prestige. Jeg er enig med Be|garath i at Break ikke har den følelsen som mange forventer. Spesielt ikke de som har kjørt DS eller Prestige. Men bevares, i forhold til de beistene som kalles SUV så er det jo rene himmelrike. :wink: :D
Kjørte 120 km med en Honda Ridgeline i dag, og måtte nesten se i speilet for å sjekke at alle plombene var på plass. :wink: :roll: Og så kjente du alle ujevhetene i veien i rattet. :?
Mvh
Post Reply