Hvordan bytte gasskuler bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Hvordan bytte gasskuler bak

Post by jonaas »

Jeg har byttet kuler bak på XM og Xantia. Det er gjort på minutter. Men nå skal jeg bytte på CXèn bak og det er ikke like enkelt. Fant en beskrivelse på denne side som "jonstu" har beskrevet (2004) som virker grei. Men er man først igang er det skitt og begynnende rust som en ikke kommer til om en ikke tar ut hele sylinder.
Da lurer jeg på:
)Det er to returslanger (?) Kan disse nappes ut, eller eller må de
klippes og skjøtes?
)Er alle slangene av, kan sylinder og kule da enkelt tas ut?
)Er det noe en må passe på ved montering igjen?

Med XMèn skjedde det utrolige (?) at bakparten ikke satte seg nedpå med nye kuler etter 7-8 timer på arbeid, og bremsen virket umiddelbart. Nå har jeg håp om at CXen ikke setter seg bakpå så snart med 4 nye kuler og ny acc.
C4 og C5
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Plastslangene kan nappes ut.

Å ta ut sylinderen er ganske enkelt, napp ut plastslangene, dra ut festeklipset, skru av slangeklemme og 8mm rør, og alt er løst.

Min erfaring med å bytte kuler bak som sitter veldig hardt er at det er greit å ha med seg en medhjelper som holder fast sylinderen med en rørtang. Da er de lette å banke av med meisel og hammer. Sitter ikke kula så hardt kan den bankes løs med meisel bare du har litt trykk på systemet.



-m
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har enda et par spørsmål om emnet:
)Hvorfor er det to returslanger fra bakre sylinder? (det er en plastslange og en gummislange)
) Er belgen i enden fylt med LHM?
C4 og C5
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Returslangen er der for å sende tilbake den olja som "rømmer" forbi stempelet i sylinderen.
Det er ikke alltid enkelt å få løs splinten som holder kulesetet for støtstanga. Stålsplint som går igjennom aluminium og stål har en tendens å irre fast.
Da jeg nettopp skiftet rør på Turboen, (sukk) satt heldigvis splintene løst. De kom greit ut, så jeg tok ut hele sylinderen med kule i den ene enden og belg med støtstag i andre. Satte den i skrustikka, ikke klem for hardt, det går an å klemme sylinderen slik at stempelet ikke går fritt, og lirket ut rørstumpen.
Hvis man bare skal skifte kule, kan man først rengjøre, så gi kula et rapp med hammer og meisel, løsne klemma som holder sylinderen, skyve kule og sylinder litt fremover, skrue av kula og så sette på ny. Strammes kun godt med håndemakt. På denne måten slipper man å skifte røret som som regel ryker hvis man skal ha det ut av sylinderen...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Har enda et par spørsmål om emnet:
)Hvorfor er det to returslanger fra bakre sylinder? (det er en plastslange og en gummislange)
) Er belgen i enden fylt med LHM?
Det er bare en returslange. Den andre slangen er bare lufting eller liknende. 8) :lol: :D

Se figuren i denne tråden, så ser du at den ene slangen bak der bare ender i løse lufta. Så vidt jeg husker (men nå må noen rette meg) ender den bare bak der?


viewtopic.php?t=2824



-mattis
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Du har rett dagmatti.
En svart plastslange fra belgen er ført inn i det store rammerøret (relativt rent og tørt der). Belgen er etter min oppfatning kun beskyttelse. Med bevegelsene i fjæringen vil det gå mye luft ut og inn av belgen.
Den blanke slangen slangen er da retur for LHM. Det er frest inn et spor for dette i enden av sylinderen og en del av belgen omslutter dette og gir fra seg til den blanke slangen.

Men som kjetil antydet, splinten sitter fast. Kula sitter fast og tilførselsrøret sitter fast.
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det som er sagt her er jo riktig, men jeg vil komme med en par tileggsopplysninger.
Kulene er lettest å løse når det er fullt trykk på hydraulikken. Kjør bilen opp på det høyeste. Skru kulene en halv cm med et egnet verktøy. (Ikke skru opp så mye at oljen spruter. :wink: ) Så kan du gjøre systemet trykkløst og skru av kulene. Grunnen er at de suger seg fast til pakningen.
I følge verkstedmanualen skal det være LHM inne i belgene! 7 cm3 forran og 25 cm3 bak. Ser faktisk ut til at det er viktig!

Forran:
Check that the suspension cylinder dust-guard
contains LHM fluid. If this is not the case, fill with
7 cc. of fluid.


Bak:
Ascertain that the suspension cylinder dust-guard
contains LHM fluid. If not, fill with 25 cc of fluid.


Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ah, jøss. Det har jeg aldri sjekket. Men de er vel ikke helt fulle med så lite? Hva er grunnen til at det skal være lhm i dem?


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Smøring, kanskje :wink:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Smøring, kanskje
Antakeligvis. :D


-m
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Jeg ville også gjette på smøring.
Men må det fylles manuelt om denne er demontert? Eller er det åpning for dette fra sylinder?
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Må nok fylles manuelt. Med ei ketchupflaske gjennom hullet til slangen som går ut i friluft går jeg ut fra.
Mvh
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Forsøkte å bytte kuler bak på Luftskipet for et par uker siden. Var tøff i trynet og skulle gjøre dette kjapt og gæli mens kona var på fest. Jeg skulle hente gjengen etterpå med myk og svevende CX. Kula satt som sveisa fast!. Jeg slo som faen, med meisel, med maskinspett og med større hammer. Ikke kunne jeg se minste antydning til bevegelse (du ser som regel en sprekk i støvet). Neivel, da får jeg ta den ut og sette den i stikka tenkte jeg. Fant fram rørbakkene til stikka, en Vise-Grip tang med kjede og skulle ta stempelet ut. Splinten kom fint, slangeklemma (festeklammer) kom fint, gummi/plastslangene kom fint, men tror du hydraulikkrøret kom? Ikke f**n! Liten Vise-Grip og polygriptang resulterte i fri-form nippel..
Det er ikke nevneverdig plass til å få inn kjede-tanga når kula er på plass, så da må jeg vel kjøpe nytt rør for å klippe det gamle, ta stempelet i stikka og bytte kule der..

Jeg gleder meg til 20 grader i skyggen..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

dagmatti wrote:Ah, jøss. Det har jeg aldri sjekket. Men de er vel ikke helt fulle med så lite? Hva er grunnen til at det skal være lhm i dem?

-m
Det kan jo vera smørjing, men trur heller det er for at det ikkje skal bli drege inn luft.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Og so har ogso eg klart å skifta kuler bak :shock:

Men eit tips: Pakk bremseskivene inn i plast; den eine kula sende ut ein laaang sprut då eg tok ho ut (var nok fælt tissetrengt etter 22 år :lol: ).
Post Reply