Låst høyderegulering

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Låst høyderegulering

Post by Jan-Erik Rønning »

Har nettopp kjøpt en 22trs. Noen har låst høydejusteringen på bilen slik at den kun holder normalstilling. Selger hadde null mekanisk innsikt (Det ble ifølge ham gjort fordi det var ei pumpe som ikke virket....hallo...)
Inntil jeg kommer i kontakt med mekanikern som har gjort det lurer på om noen av dere har en teori om hvor/hvilke grep de kan ha gjort for å "plombere" de andre høydeinnstillingene.
Må ha den opp i høyeste posisjon for å få av bakhjulene og komme til fjærbena for å bytte de bakre kulene. Skulle forresten vært interessant å vite hvorfor noen skulle finne på å gjøre noe sånt.
Jan-Erik
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er vel heller høydemotoren som har tatt kvelden. Knotete og dyr å bytte på verksted. Kjøp en brukt av klubben og bytt selv eller få en kompis til å gjøre det. Det værste med denne jobben er egentlig kabelgjennomføringa, mener nå jeg.
har masse Citroèn:-)
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Er nok enig i at det mest sannsynlige er høydemotoren som ikke går. Et vanlig problem på serie II.
Jeg har selv hatt av min, demontert den og renset den og så er den som ny (nesten).
Er litt arbeid å skru ut, men det må du gjøre uansett om du skal bytte den eller beholde den.
Har du fått den av er det bare å rense den for silikon (eller hva det nå er) som ligger som beskyttele rundt alle skruer. Men får du løsnet av skruene tar du av lokket og renser kopperplatene/kontaktpunktene som sannsynligvis er fulle av irr e.l. Selve motoren kan du også nå trekke ut og rense smøre litt i lager etc.
Det hele er relativt enkelt. Motoren kan testes ved å kople direkte på mens du har den i passasjerbrønnen framme.

Forslag til arbeidsbeskrivelse:
1) Bilen opp på 4 bukker om du ikke har tilgang til løftebukk.( VIKTIG DA BILEN KAN SENKE SEG OM DU IKKE HAR KONTROLL PÅ DETTE og det er knapt plass til ei mus under en nedsenket CX)
2)Løsne deksel ved passasjerbrønn framme og ta ut deksel med høydebryter. Du har nå tilgang til kabel fra motor.
3)Løsne 4 skruer til passasjersete, de 2 fremste må helt ut. Dette for å få kabel ut. Den er hel fra motor til bryterrom.
4)MERK DEG STILLING PÅ ARMEN FRA MOTOR DA DEN MÅ SETTES TILBAKE I SAMME STILLING. (Står beskrevet i HAYNES).
5)Skru av motoren og ren som beskrevet over. Test før du monterer den tilbake i ca motsatt rekkefølge.

Jeg gjentar det med at ikke rør noe med høydekorrektør/høydemotor uten å sikre bilen på 4 bukker.
C4 og C5
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

ÄR det en serie2? 22 fanns väl även på serie 1? Eller har du mekaniskt reglage? I så fall är väl det troligaste att bakre regulator/stag har rostat ihop och kräver rengöring och MYCKET olja!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Gratulerer Jan-Erik. Har den andre tatt kvelden? Høres nesten ut som det er på tide med en Surnadalstur?
Mvh
Post Reply