Stag løsnet.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Stag løsnet.

Post by Citroencx »

Noen som kan fortelle meg hvordan det skal se ut det staget fra høydereg motoren får inn på regulatoren bak?

Hun siger ned bak.
Jeg må starte opp sette henne på høy slik at staget subber borti armen på høydereg. Sette henne på lav fort og så på normal.

Titta under der og i armen er det bare et avlangt hull.
staget henger og sleger og lever sitt eget liv uten å være festet i hullet til staget.

Hvordan skal det se ut?
Har noe ramla ut?
Foringer eller noe?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,


jeg lurer på om det ikke er bilde av dette i Haynes.

Uansett, så vidt jeg vet er det ikke supertrangt med dette staget i hullet. Men det vil sikkert være flere grader av slitthet da. Og jeg mener det var avlangt ja.

Men det kan være at det har satt seg litt fast på noe vis. Ikke uvanlig.

Forresten, den motoren som styrer staget går vel bare en vei så vidt jeg husker. Det kan være at når du setter den i lav og så til normal, så går den veien via høy. Men det kan noen andre her svaret på. :-)



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei,


jeg lurer på om det ikke er bilde av dette i Haynes.

Uansett, så vidt jeg vet er det ikke supertrangt med dette staget i hullet. Men det vil sikkert være flere grader av slitthet da. Og jeg mener det var avlangt ja.

Men det kan være at det har satt seg litt fast på noe vis. Ikke uvanlig.

Forresten, den motoren som styrer staget går vel bare en vei så vidt jeg husker. Det kan være at når du setter den i lav og så til normal, så går den veien via høy. Men det kan noen andre her svaret på. :-)



-mattis
Ja den motoren går bare en vei.
Det som trolig skjer er at når motoren går rundt skyver staget på armen uten å treffe hullet. Så når jeg kjører en omgang til detter den ut. Eller noe...

Men er det en gummiforing på dette staget?
Skive?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Jeg husker ikke på trd'en min, men på min gamle var jeg under der i sommer. Der er det ikke noe som holder den på plass. Men så vidt jeg husker følger staget et spor slik at det ikke faller ut av hullet.


-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Jeg husker ikke på trd'en min, men på min gamle var jeg under der i sommer. Der er det ikke noe som holder den på plass. Men så vidt jeg husker følger staget et spor slik at det ikke faller ut av hullet.


-m
Ja det er et spor på min også.
Og staget er stabilt i dette.
Har armen blitt treg så det spretter ut tro?

hmm..

Skal bøye litt forsiktig på ting og se.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Hålet SKA vara avlångt och det SKA INTE sitta fast! Fast brukar det däremot vara i bakre höjdregulator och det ska det inte vara.......
DRÄNK in alla leder med rostlöstning och dra höjdregaget fram och tillbaks MÅNGA gånger - ännu mera rostlösning och ännu mer gymnastik!!!!!!! När alla leder går fritt ska de smörjas in ordentligt!
Ibland behöver även bakre höjdregulator demonteras och rengöras innuti - eventuellt följt av en kur hydraurincage (hydroflush?). Kontrollera även det längsgående staget mellan höjdregulator och motor så att det sitter i sina fästen och löper lätt!
På Johan Grimm´s hemsida finns en beskrivning av demontering/rengöring bakre höjdregulator. Gäller visserligen Xantia men de är helt jämförbara!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det med rengjøring av høyderegulatorene har jeg mast om i flere inlegg. :wink: Det er viktig at det blir gjort!
En annen ting jeg har sett flere ganger er at den "kroken" på staget som går inn i det avlange hullet et slitt nesten og helt av. Dette gjør at den blir for kort så den ikke tar tak inne i hullet. Det går å bøye litt, eller sveise på en bit. Den delen som går ned på regulatoren består jo også av flere deler. Kan noe her være løst eller rustet bort?
Er nok best du tar en skikkelik titt. Kjør bilen på ei grav eller en løftebokk. Helst firesøyler slik at den står på hjulene. Få noen til å sitte i bilen og kjøre den opp og ned mens du står under og ser hvordan det funker.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Takker og bukker professorer.
Skal gjøres.
Post Reply