Samme høydereguleringsventil bak-framme?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Samme høydereguleringsventil bak-framme?

Post by jonaas »

Har tatt av høydereguleringsventil bak og den virket noe treg. Jeg har en bra h.reg.ventil fra en annen bil som virker bra, men den har stått framme. Mener å kunne bruke den uten å gjøre noe justering ?

Har lest jon sin beskrivelse i Gasskula (22.4.2006) om høydereguleringsventilen, som er årsaken til at jeg tørte å ta fatt på saken.

Men den store enheten som jon kaller ventilen, kan jeg rense den med diesel/white sprit og bruke trykkluft? eller blåser jeg noe i stykker med trykkluft her. Det må jo være noe "grums" inne i alle disse hullene/ventilene.
Jeg har som sagt tenkt å rense med diesel e.l. og tørke. deretter fylle den med LHM. Kan det være en grei måte å rense på

Spørsmål 2) På bakre bremserør, rett foran spiralen er det et skjøtestykke. Er det bare et skjøtestykke eller er det noe ventil i denne?
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har du plukket fra hverandre ventilen er det bare å bruke diesel, bensin eller hva du måtte ha. Ikke noe du kan ødelegges inni der. Men gummien rengjør du met diesel eller white spirit. Blås tørt med trykkluft. Spesielt gjennom de små dysene. Ha på litt LHM på stemplet før du setter i sammen igjen.
det er samme ventil fram og bak, bare armen som kula sitter på som må snues litt på.
Spm 2. Det er bare ett skjøte stykke.
Mvh
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Min CX setter seg fort nedpå bak, dvs raskere bak enn framme. Er det grums i høyderegulatoren som påvirker dette?
Isåfall bør jeg vel gjøre samme operasjon framme.
C4 og C5
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

jonaas wrote:Min CX setter seg fort nedpå bak, dvs raskere bak enn framme. Er det grums i høyderegulatoren som påvirker dette?
Isåfall bør jeg vel gjøre samme operasjon framme.
Det er vel som regel bremseventilen, bakbremsene får trykk fra fjæringsylindrene bak, bilen vil dermed synke bak først dersom det er returlekkasje på bremseventilen.
Hydroflush og ny LHM vil ofte hjelpe, men det er også like viktig at alle gasskuler er i orden.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Blir spennende å se nå når jeg får satt sammen alt. Er i gang med nye kuler bak. Acc kula og de 2 framme er byttet i høst og har kjørt på hydroflush siste 1000 km.

Men hvor sitter bremseventilen og hvordan ser den ut? På skjema ser det ut som den sitter framme.
Hadde vært veldig greit å få tatt den nå når jeg er igang.
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Bremseventilen sitter forran bremsepedalen.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bremseventilen sitter forran bremsepedalen.
Og er vel sannsynligvis den mest utilgjengelige del på hele CX'en :roll:
har masse Citroèn:-)
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

pål wrote: Og er vel sannsynligvis den mest utilgjengelige del på hele CX'en :roll:
Kanskje derfor jeg ikke har sett den ? :?
C4 og C5
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja antakeligvis, ut med reservehjulet så ser du den nederst innerst. Diverse rør må av, masse knokeskraping og banning, to skruer holder den til torpedoveggen fra innsiden. Velbekomme :D
har masse Citroèn:-)
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har ikke akkurat små nette fingrer, så det blir vel kanskje å håpe på hydroflushen i denne omgang.
C4 og C5
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Har du skiftet bremseaccen? Den sitter foran på v. side nede v. radiatoren. Ville prøvd det før jeg gikk løs på ventilen. Dessuten vil du vel høre en susing i bremseventilen når du trakker på pedalen hvis den er gåen-


Hilsen Arthur :)
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har ikke byttet bremseaccen. Men alle andre er nå byttet. Den vil bli vurdert når jeg får satt sammen bakre høyderegulator. Det tar litt tid da noen rustflekker dukker opp når en fjerner en del, og rust skal en ta alvorlig på en bil som er tenkt å ha lengre levetid.
C4 og C5
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

[quote="turbo 1"]Har du skiftet bremseaccen? Den sitter foran på v. side nede v. radiatoren. Ville prøvd det før jeg gikk løs på ventilen. Dessuten vil du vel høre en susing i bremseventilen når du trakker på pedalen hvis den er gåen-

Gasskula som ligger foran nede på venstre side går kun til frambremsene, såvidt jeg vet så har den en ventil som gjør at trykket ikke går tilbake til sytemet forøvrig, å skifte denne vil derfor ikke påvirke at bilen synker bak.
Jeg ville i første omgang skifte regulatoren bak, og forsikret meg om at kulene bak, og at kula på hovedakkumulatoren er i orden, så ville jeg evt ha skiftet LHM inkl en hydroflush.
Hvis den fortsatt synker raskt bak er det vel bare ventilen igjen.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Min erfaring er at bremseaccen er vital også jfr. diravi og andre funksjioner, og den er veldig ofte mye eldre enn de andre kulene... Bytt eller fyll når du først går så hardt til verks.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Teori:

bremseakken er koblet til et prioritert kretsløp. Altså er det ventiler som sørger for at dette kretsløpet kan ta trykk fra andre, ikke omvendt. Er det lekasje i dette kretsløpet vil du f.eks. få mindre reserver til diravi og fjæring, siden disse har lavere prioritet. Altså vil det hjelpe å bytte bremseakk. også. :)

/Teori:



-mattis
Post Reply