Verktøy(sett) for fylling av fjærkuler

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Verktøy(sett) for fylling av fjærkuler

Post by Be|garath »

Fant denne siden på nett: http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_a ... /t03e.html

Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i dette settet? Er det noe som Hydroscand eller Tess kan skaffe? Eventuelt min lokale AGA/AirLiquide-pusher kanskje?

Tenkte å forsøke slike 390g engangs flasker med nitrogen. Har god erfaring med disse for CO2 til øl..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Liker settet/ventilen, men engangsflasker har vel ikke trykk nok, tror jeg.
har masse Citroèn:-)
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Engangs CO2 har 165 BAR. Glemte å sjekke nitrogenflaskene når jeg var hos Einar Johnsen i dag (AGA).
De kunne ikke skaffe (ville ikke/brydde seg ikke) hverken nippel eller fyllesettet. Ikke Tess heller.
Prøver å la være å si det er til Citroën før jeg må. Responsen er heller kjølig så fort folk hører ordet Citroën..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Jeg fant produsent! De er laget i Italia.. (så var det å handle med italienere da..)

http://www.tecnosir.com/english/index_eng.html
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Post by skogn »

Dette settet er og få kjøpt det. Classic parts kan skaffe dette hvis han vil da. Har kjøpt slike nippler av dem flere ganger. Dessverre har leveringstiden fra Classic vært alt for lang den siste tiden. Mange måneder faktisk, men det kan være greit igjen nå.

Noen fra XM klubben kjøpte både nippler og fylleutstyr rett før jul. Bestilte rett fra produsenten i Italia.
Settet koster ca 2500( vær obs på at de trolig ikke kan levere flasketilkobling som passer de flaskene som vi har her)
Nipplene ca 60

Engangs flasker har jeg ingen tro på. De blir alt for små til å fylle kuler. Husk at du må ha over 75 bar på flaske for å fylle framkuler.
Det er mulig å kjøpe 5 liters flasker som du får byttet når de er tomme eller du kan leie 20 eller 50 liters flasker, da enten på døgn basis eller for hele år. Koster ca 1500 i året.

Forøvrig er det helt kurrant å lage seg utsyr for å fylle kuler selv. Enten for å fylle med en av de tre ulike fyllenipplene som finnes eller helt uten å kjøpe dyre nippler. Har selv lager meg utstyr for alle tre typene nippler og utstyr for fylling med bruk av den nippelen som sitter på kulene orginalt.

Har noen behov for å få fyllt løse kuler må de gjerne ta kontakt. Jeg tar 100kr for å fylle kuler uten å montere ventil og skal jeg montere ventil koster den 50kr ekstra. Da blir det letter å sjekke/fylle neste gang.
Rabatter kan helt sikkert gis hvis det er snakk om mange kuler.

Ta gjerne kontakt på telefon 91130881 hvis dette er aktuelt.
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Det er bra. Da kan jeg få fylt ved neste korsvei uten at jeg må kjøpe settet selv. :-)
Men kulene er så billige at det ikke er mye vits i å få dem fylt..?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Post by skogn »

Be|garath wrote:Det er bra. Da kan jeg få fylt ved neste korsvei uten at jeg må kjøpe settet selv. :-)
Men kulene er så billige at det ikke er mye vits i å få dem fylt..?
Regner med det gjelder det samme på Cx som feks Xm og Xantia. Fylte orginalkuler holder som regel mye lenger enn nye uorginale kuler. Kulene bak på Cx Break bør iallefall ikke byttes ut med uorginale IKKE delte kuler. Dessverre har alt for mange bare kastet slike kuler og satt på nye med mindre volum
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Kan nok stemme. Den drittjobben vil en ikke ha unødig. De jeg bytta ut var uoriginale. (Likna fryktelig på de foran..)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Post by skogn »

Be|garath wrote:Kan nok stemme. Den drittjobben vil en ikke ha unødig. De jeg bytta ut var uoriginale. (Likna fryktelig på de foran..)
Hvis noen tenker på å skaffe seg fylleutstyr så husk det er en annan type/dimmensjon på den typen kuler som er, iallefall skal være, bak på Break. De har 7mm gjenger mens de vanlige kulene har 9mm
Post Reply