Bilen står nede og vil ikke opp..

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Bilen står nede og vil ikke opp..

Post by Tom Blond »

Hei,
har et problem med min CX fra -84. Den har akkurat vært inne til EU-kontroll med retting av en rekke mangler, så det meste skulle være i orden (har etter å ha lest igjennom en del av trådene her skjønt at ikke alle verksteder fortjener et besøk med denne bilen;)..
Men uansett; den har vært litt underlig etterpå, og sist uke begynte hydraulikk lampa å lyse. Jeg etterfyllte LMH, problem løst..
men et par dager senere lyser den igjen på vei hjem fra butikken.
Sjekker om det lekker og det viser seg at det drypper LHM fra et eller annet sted under bilen (venstre side foran synes det som..)..
Noen timer senere skal jeg ut på ny kjøretur, men madamen ligger på bakken og nekter å heve seg.. Forsøker å fylle på mer LHM (er det forresten farlig å fylle på for mye??) men fortsatt ingen respons.. Pumpen tikker ikke som den pleier og både servo og bremser er uten trykk..

Hva gjør jeg? Det har ikke vært problemer med dette før..
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Prøv å dra til lufteskruen litt. Hadde problemer med min Athena 79 modell. Hadde ikke dratt til lufteskruen hardt nokk... Bruk LITT makt, men ikke mye...

Men siden det drypper så kan det jo være noe annet også...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Det kan virke som pumpen ikke får hydraulikkolje.Pumpene leverer stort trykk,men suger dårlig.Fyll olje i den svarte slangen mellom tank og pumpe,så ordner dette seg.Men du må selvfølgelig finne lekasjen,og utbedre den.
Problemet er at du har en lekkasje og har mistet så mye olje at pumpen har sugd luft.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jank wrote:Det kan virke som pumpen ikke får hydraulikkolje.Pumpene leverer stort trykk,men suger dårlig.Fyll olje i den svarte slangen mellom tank og pumpe,så ordner dette seg..
den tykke slangen til høyre på bildet:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Takk, det skal jeg prøve! Slangen mellom tank og pumpe, da antar jeg (er som nevnt ikke velkjent med denne enda) at det er den lengst til høyre på tanken(når du står foran bilen), som går til den grønne boksen like over motoren? (vil ikke gjøre noe gærent her, så bare dobbeltsjekker..)
Og denne lufteventilen, hvor finner jeg den?

Hjertelig takk for veldig raske svar;)

Kan lekkasjen være oppstått på verksted hvis de ikke er vant med CX?
Noen erfaringer der?
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Der var det et bilde , ja :)
Og fyller jeg på her mens bilen går, eller med motor av?
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Först en varning: "Luftskruven" är inte en luftskruv utan tryckutjämningsventil inom systemet. SKRUVA ALDRIG LOSS DEN HELT! Det sitter en liten kula innanför skruven som ofelbart försvinner då! Lossas bara ca ½ varv för utjämning och sedan dras åt lätt(!) så att inte kulan trycks sönder. Skruven sitter vid huvudaccen och är den enda som är 12mm.

Om det bara droppar så är det troligtvis en returslang som hoppat av eller spruckit. Lätt att sätta tillbaks eller skarva/byta. Kan bero på internt läckage i fjädringscylinder (ger högre tryck i returslangen) eller på att man rubbat slangen vid service.

Det gör inget om du fyller för mycket LHM - mer än att det blir söligt runt behållaren när det rinner över.

Fyll slangen - sätt tillbaks den - starta.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Göran W wrote:Först en varning: "Luftskruven" är inte en luftskruv utan tryckutjämningsventil inom systemet. SKRUVA ALDRIG LOSS DEN HELT! Det sitter en liten kula (2) innanför skruven som ofelbart försvinner då! Lossas bara ca ½ varv för utjämning och sedan dras åt lätt(!) så att inte kulan trycks sönder. Skruven (1) sitter vid huvudaccen och är den enda som är 12mm.
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Takk for hjelp!

Nå har jeg forsøkt å fylle LHM på slangen til pumpen, og sluppet ut luft via ventilen.. Men den står fortsatt nede og ingen lyd.. :(
Hvor mye LHM må jeg regne med å fylle på slangen?
(fylte en liter rett i tanken i går, og en ny liter rett i slangen i dag..)
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Glem den siste! Etter å ha lest igjennom noen andre tråder, forsøkte jeg intervaller på 4-5 sekunder med luftventilen, og plutselig hopper den opp!
Stopp lampen lyser fortsatt, og når jeg trykker inn den, lyser hydraulikklampen (før dette lyste den konstant). Kan dette ha med å gjøre at det evt er for mye LHM?
Har satt bilen i høyeste posisjon, og da går måleren i toppen av "glasset"..
Har en ekstra flaske LHM i bilen nå, det er vel kotyme;) men bør jeg ha den på verksted? finner ikke ut av hvor og om den lekker, men får vel følge litt med!

Tusen takk for hjelp igjen!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Tom Blond wrote:Har satt bilen i høyeste posisjon, og da går måleren i toppen av "glasset"..
Når du har bilen i høyeste posisjon, skal flotøren i glasset ligge midt mellom de to røde strekene. Ta og sug ut litt LHM, til det blir korrekt. Du kan også med fordel kjøre litt "citrobatikk" på bilen... :D

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply